De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

19

Jul 2013

Optimalisatie website (SEO)

door Rowin Winkels

Bij een optimalisatie van een website kun je denken aan verschillende onderdelen. Kort gezegd zorg je ervoor dat door de optimalisatie de website beter aansluit voor je websitebezoeker en dat je bereikt wat je met je website wilt bereiken.

Bij dergelijke optimalisatie trajecten is het goed om de zogenoemde landingspagina aan te passen naar waar je website bezoeker behoefte aan heeft en waarop je websitebezoeker zoekt via Google.

Je maakt je website immers voor je websitebezoeker. Het is daarom tijdens het optimalisatietraject belangrijk om deze twee zaken nauwlettend in de gaten te houden.

Optimalisatie website voor de juiste zoekwoorden:

In dit artikel gaan we vooral in op de manier hoe je je website kunt optimaliseren om bezoekers vanuit zoekmachines op je website te krijgen. De optimalisatie van een website is belangrijk om een goede online positie te krijgen op verschillende zoekwoorden in Google.

Bij de optimalisatie van je website komen een aantal aspecten naar voren die erg belangrijk zijn voor de vindbaarheid in Google. We gaan middels dit artikel hier op in.

Optimalisatie van de juiste website techniek:

Op het moment dat de techniek van de website niet goed op orde is, zal een goede online positie niet haalbaar zijn. Het is belangrijk dat er een optimalisatie van de website plaatsvindt. Hierbij zijn een aantal zaken erg belangrijk.

Hierbij kun je onder andere denken aan een website met juiste structuren, zoals “webshop.nl” als homepagina, vervolgens webshop.nl/kleding, gevolg door webshop.nl/kleding/truien. Hierdoor is het voor Google goed kenbaar waar de verschillende categorieën en pagina’s over gaan. Het toevoegen van een sitemap XML is essentieel om aan Google aan te geven uit welke pagina’s een website bestaat.

Het oplossen van technische knelpunten is iets wat vaak vergeten wordt, maar wat wel de vindbaarheid van je website beïnvloed. Op het moment dat er pagina’s aangemaakt zijn, maar later weer verwijderd zijn, krijgt men vaak een 404 melding. Dit is zonde, want je bent je bezoeker kwijt. Met een 301 omleiding kun je ervoor zorgen dat je je bezoeker op je website behoudt.

Optimalisatie van de juiste content op je website:

Als je informatie op je website zet, is het belangrijk om rekening te houden met zoekwoorden waarop je bezoeker ook zoekt. Dit klinkt logisch, maar vaak zijn de zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt nét iets anders dan dat je ze bedacht hebt. Ook dit hoort bij de optimalisatie van je website.

Soms zijn andere zoekwoorden net iets beter, waardoor je te weinig bezoekers naar je website leidt. Er zijn handige tools die het zoekvolume van de verschillende zoekwoorden in kaart kunnen brengen, zoals de keyword tool. Schrijf teksten van tenminste 250 woorden en houdt rekening met belangrijke koppen. Hierdoor zorg je dat de websitestructuur overeenkomt met het zoekwoord, zodat Google dit goed kan indexeren. 

Optimalisatie van het verkrijgen van meer inkomende links naar je website:

Op het moment dat je een goede basis neergezet hebt, door middel van de juiste techniek en de juiste content, is het belangrijk dat je zorgt voor meer inkomende links. Dit kan door middel van een juiste linkbuilding strategie te formuleren.

Advies:

Heb je behoefte aan advies op het gebied van de optimalisatie van je website? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op.