De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

14

Jun 2013

Hoeveel zoekwoorden heb je eigenlijk nodig om je website te optimaliseren

door René Hegeman

Een van de doelen van een optimaliseringscampagne, is de beste ranking te krijgen bij de zoekmachine Google. Als je bezig bent geweest met het zoeken naar geschikte zoekwoorden dan heb je waarschijnlijk een hele waslijst gevonden. Deze waslijst aan zoekwoorden zorgt voor een goede vraag:

Hoeveel zoekwoorden heb je nodig om je pagina te optimaliseren?

optimaliseren. Je krijgt de beste resultaten als je elke pagina voor haar eigen zoekwoord optimaliseert.

Optimaliseer één keyphrase; krijg een hoge ranking voor vele zoekwoorden

Je optimaliseert je pagina’s voor een doelgericht zoekwoord, wat uit meerdere woorden bestaat. Een zoekwoord wat uit meerdere woorden bestaat noem je een “keyphrase”. Dit heeft vele voordelen: Het is makkelijker hoge rankings te krijgen met doelgerichte keyphrases, omdat er minder van zijn dan van enkele zoekwoorden. Keyphrases trekken meer doelgerichte bezoekers. Mensen die jouw website vinden op het zoekwoord “wandelen” zijn misschien op zoek naar wandelroutes of wandel tijdschriften. Mensen die je vinden door de keyphrase “koop de beste wandelschoenen” zijn daadwerkelijk op zoek naar wat de beste wandelschoenen zijn en willen die wellicht aanschaffen. Als je de webpagina geoptimaliseerd hebt voor een keyphrase ben je ook gericht op delen van diezelfde phrase. Je webpage is dus ook geoptimaliseerd voor “wandelschoenen”, “de beste wandelschoenen” èn “koop de beste wandelschoenen”. Dus: optimaliseer elke webpagina voor een apart zoekwoord, of eigenlijk keyphrase. Deze moeten wel aan elkaar gerelateerd zijn. Dus zoals uit het voorbeeld: “koop de beste wandelschoenen” , “wandelschoenen met speciaal voetbed”, “waterdichte bergwandelschoenen”, “wandelsport informatie”, enz..

Hoe meer webpagina’s je optimaliseert, hoe beter. Als veel van de pagina’s van je website zijn geoptimaliseerd voor vele gerelateerde zoekwoorden dan zal je site relevant lijken aan het onderwerp van je zoekwoorden. (in het voorbeeld; wandelsport).

Als zoekmachines denken dat je website relevant is aan een speciaal onderwerp, dan is het makkelijker om hoge rankings te krijgen dan met slechts enkele losse zoekwoorden.

Meer informatie? neem vrijblijven contact op!