De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

12

Jun 2013

SEO tips voor de Google Penguin update

door Rowin Winkels

Onlangs verscheen de video van Google expert Matt Cutts over de Google Penguin 2.0 update. Middels dit blogartikel (bron: Emerce) halen we graag in het kort naar voren wat deze update inhoud en wat de belangrijkste gevolgen zijn voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

Het onderdeel linkbuilding van SEO werd tot voor kort vaak toegepast door middel van het inkopen van betaalde links. Google geeft in haar beleid aan dat het betalen voor links geen probleem is, maar dat dit gezien wordt als een (betaalde) advertentie. Google heeft in haar beleid geschreven dat de organische resultaten niet beïnvloeden mogen worden door betaalde links.

Penguin update

De gevolgen voor SEO:

In de laatste update van Google zullen dus vele websites getroffen worden op gebied van SEO. De bestraffing varieert van het waardeloos worden van een link tot een lagere online positie. Elke website eigenaar die zich bewust heeft bezig gehouden met het creëren van meer inkomende links, zal bestraft kunnen worden.

Belangrijk om te onderkennen is dat niet alleen jouw website getroffen kan worden, maar ook die van je concurrenten. Hierdoor kan het lijken dat je niet getroffen bent. Heeft de update invloed op mijn SEO?

Op het moment dat je de afgelopen 6 maanden van goede online posities gedaald bent, dan is de kans groot dat je website getroffen is door de Penguin update. Door het eigendom van je website via de Google Webmaster tools te verifiëren, kun je achterhalen of je tot deze zwaarste categorie getroffenen behoort. Het bericht zal dan voor je klaar staan onder “berichten” met als onderwerp “onnatuurlijke links”.

Het advies voor je SEO:

Op het moment dat je in het verleden veel gebruikt hebt gemaakt van betaalde links, is het advies om te zorgen dat je vanaf dit moment zorgt voor meer natuurlijke inkomende links, door middel van een linkbuilding strategie.

Een kwalitatieve goed inkomende link is een link op een andere website die gerelateerd is aan die van jou. Als deze website een autoriteit (belangrijk) is, dan is dit een inkomende link die veel waarde heeft en dus impact zal hebben op de online vindbaarheid (SEO).

Meer kwalitatieve inkomende links:

Om meer inkomende links te genereren kun je het beste interessante artikelen, een leuk onderzoek of bijvoorbeeld een handige tool aandragen. Dit zal ook meerwaarde hebben voor andere websites. Met deze content kun je makkelijker website eigenaren benaderen, om zo te zorgen voor een inkomende link.

Advies:

Wilt u meer informatie over de Google Penguin 2.0 update of heeft u hulp nodig bij uw online marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op.