De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

6

Jun 2013

Google Plus mogelijkheden

door Rowin Winkels

De laatste jaren zijn er een hoop verschuivingen geweest van de verschillende social media platformen. Hyves is inmiddels verleden tijd, omdat er bijna geen actieve gebruikers meer op zitten. Facebook en Twitter zijn de grootste social media platformen in Nederland. Met 7,9 miljoen gebruikers op Facebook (waarvan er 5 actief) en Twitter 3,3 miljoen gebruikers (waarvan 1,6 actief).

Google Plus is een relatief nieuw social media platform (gelanceerd in juni 2011) die erg opkomend is. De cijfers van mei 2013 zijn dat er ruim 190 miljoen actieve gebruikers zijn. Momenteel hebben zij ruim 2 miljoen Nederlandse accounts, waarvan er 500.000 actief zijn.

Een groot verschil met Facebook en Twitter is dat je gemakkelijk kunt aangeven met wie je graag iets wilt delen, door middel van de zogenoemde “kringen”. Je kunt bijvoorbeeld een groep vrienden in een kring zetten, iedereen in één kring zetten, of slechts één persoon in een kring zetten.

In dit artikel bespreken we een aantal voordelen:

De Google Plus Startpagina

De startpagina van je Google Plus account is de pagina waar je al je nieuwe berichten naar voren krijgt van bedrijven of personen die je volgt. In de vorm van kolommen en contentblokken zie je de berichten, foto’s, video’s e.d. De instelling van deze weergave kun je wijzigen via “Meer” en vervolgens “updatesindeling”.

Boven alle berichten kun je kiezen om de berichten van een specifieke kring te zien. Als je werkt met kringen kun je per kring rechtsboven aangeven of je de updates van deze kring ook bij de updates van je startpagina wilt zien. Ook kun je per nieuwsbericht aangeven aan welke kring je dit graag wilt delen.

Als je op de startpagina van je Google Plus account zit, kun je linksboven op “Startpagina” klikken (bij je profiel klik je linksboven op het “G+ logo”). Je krijgt dan een menu met verschillende mogelijkheden zoals, “profiel”, “mensen”, “foto’s”, “Communities”, (Bedrijven) “Pagina’s en “Lokaal”.

Bekijk de verschillende mogelijkheden hieronder:

Google+

De kracht van Google Plus is hier dat je met je eigen profiel nu toegang hebt tot vele Google Plus producten. We gaan in dit artikel in op de belangrijkste elementen.

Persoonlijk Google Plus profiel

Met je eigen Google Plus profiel kun je je eigen persoonlijke profiel aanmaken. Je kunt hier je eigen profielfoto instellen, je eigen header (foto over de lengte bovenin) instellen, persoonlijke informatie toevoegen en berichten delen.

Je persoonlijke Google Plus profiel is de basis vanaf waar je nieuwe contacten legt, berichten post, meedoet aan discussies en bijvoorbeeld je bedrijvenpagina beheert. Als je berichten interessant vindt kun je de knop + 1 hiervoor gebruiken. Zo deel je aan mensen die jouw in je kringen (volgen) hebben dat jij een bericht interessant vindt. Ook kun je een bericht delen of kun je reageren op een bericht.

Google Plus bedrijfspagina’s

Net als bij bijvoorbeeld Facebook kun je een eigen bedrijvenpagina aanmaken. Hier kun je net als bij een persoonlijk profiel, een gehele bedrijvenpagina inrichten, inclusief logo, eigen header, en bedrijfsinformatie. Via deze bedrijvenpagina kun je net als bij een persoonlijk profiel updates zoals berichten en foto’s posten.

Google Plus gebruikers kunnen vervolgens je pagina een +1 geven als zij dit interessant vinden en ze kunnen je bedrijf in hun kringen zetten, zodat zij updates ontvangen op hun Google Plus startpagina. Als je je pagina als bedrijf wilt gebruiken klik je rechtsboven op je persoonlijke logo. Als je een bedrijvenpagina hebt kun je hier switchen, zodat je Google Plus account als bedrijf gebruikt.

Bij de bedrijfsinformatie onder de knop “Over” kun je je website koppelen aan je website. Je geeft bij Google dan aan dat jij dé eigenaar bent van deze bedrijfspagina. Er zal dan ook een vinkje zichtbaar zijn op je Google Plus pagina bij het ingegeven websiteadres. Hier staat dan bij dat deze pagina dé officiële pagina is van jouw bedrijf.

Google Lokaal (Places): Bedrijven en instellingen met een locatie

Een aantal jaren geleden is Google Places geïntroduceerd. Het grote voordeel hiervan is dat je als bedrijf een aparte vermelding kan maken op Google. Als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam, krijgen ze deze vermelding ook weergegeven aan de rechterkant bij het Google zoeknetwerk.

Google places vermelding van eZense:


Google+

Onder de knop “Maps” wordt er aangegeven waar het bedrijf gevestigd is. Als je op een product of dienst zoekt én een plaatsnaam, wordt er in het zoeknetwerk een aantal bedrijven getoond die deze producten en/of diensten verkopen binnen de ingevulde plaatsnaam.

Sinds Google Plus is uitgerold valt “Google Places” nu onder “Google lokaal”. Je kunt nu vanuit je Google Plus profiel gemakkelijk switchen naar de lokale vermeldingen. De voordelen en weergaves die hierboven benoemd zijn, kun je dus bij Google Lokaal/Google Places instellen.

Het is dus goed om het onderscheid te maken tussen een lokale vermelding en een Google bedrijfspagina. Bij een lokale vermelding is er plaats voor het vullen van algemene bedrijfsinformatie, foto’s en kunnen Google gebruikers een recensie achterlaten.

Lees meer over Google plus lokaal, het vernieuwde Google Places.

Google Hangouts

Als je een Google Plus account hebt, kun je nu via “Google Hangout” chatten middels tekst of video en kun je foto’s uitwisselen. Ten opzichte van het populaire Whatsapp biedt het bellen en bellen middels video dus nog meer mogelijkheden. Een optie is om je chat geschiedenis te bewaren zodat je telkens kunt zien waar je in een gesprek gebleven bent. Bij een “Hangout” kun je praten met maximaal 10 mensen tegelijkertijd.

Tijdens een hangout heb je de mogelijkheid tot verschillende opties zoals een kladblok gebruiken, samenwerken in Google Docs, je scherm delen en een bijvoorbeeld een Youtube video delen via Hangout.

Google Auteurschap (Google Authorship)

Als je vaak artikelen schrijft kun je door middel van een “Google Autorship” je Google Plus persoonlijke account koppelen aan jouw als auteur. De artikelen die je schrijft worden dan met een foto van de auteur weergegeven in de zoekresultaten van Google.

Hier een voorbeeld:

Als je je Google auteurschap wilt aanvragen kan dit via Google Authorship. Volg de stappen op je scherm, het wijst zich vanzelf. Het kan enkele weken duren voordat je account geverifieerd en geactiveerd is. 

Overige Google Producten

Er zijn nog een tal van andere Google producten die gekoppeld kunnen worden aan je Google account. Bijvoorbeeld Google Analytics (houdt je website statistieken bij), Google Webmaster Tools(geeft technische verbeterpunten aan), Google Agenda, Google Docs, Youtube en nog vele andere Google producten. 

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het inrichten van je Google (plus) account of heb je vragen over de mogelijkheden?
Neem gerust contact op.