De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

24

May 2013

Google Penguin 2.0 heeft invloed op online vindbaarheid!

door René Hegeman

Onlangs heeft Google haar update “Google Penguin 2.0” aangekondigd. Google is continu bezig om haar algoritme te veranderen. Het algoritme bepaald de posities (online vindbaarheid) van de verschillende websites in Google op verschillende zoekwoorden.

Doordat Google haar algoritme wijzigt, kan dit zowel positieve als negatieve gevolgen hebben voor de online vindbaarheid van websites.

We starten met een video van Google expert Matt Cutss over de veranderen van het algoritme en wat voor invloed dit heeft op de online vindbaarheid.



"Weersveranderingen" volgens mozcast.com

De website Mozcast houdt van 1000 verschillende keywords de online posities bij. De veranderingen van het algoritme van Google hebben invloed op deze keywords. De website mozcast houdt per dag de veranderingen bij en vertaald dit naar het weerbericht.
Erg leuk initiatief en zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Weather provided

Weather provided by MozCast

Inleiding veranderingen

Google gaat de komende weken het nieuwe algoritme lanceren. Het nieuwe algoritme heeft op veel meer sites invloed dan het vorige algoritme. Google gaat kijken of je gebruikt maakt van spam instrumenten om het systeem te manipuleren.

1. Het kopen van backlinks wordt bestraft

Sommige websites verkopen backlinks. Als website eigenaar betaal je dus voor deze verwijzing. Matt Cutts geeft aan dat er niks op tegen is als je betaald voor een advertentie.

Echter zullen deze betaalde links niet mogen meetellen voor de online vindbaarheid van je website in de organische (gratis) vermeldingen van Google. Google gaat vele websites nalopen op hun richtlijnen en dit zal dus van invloed worden op de online vindbaarheid van meerdere websites.

2. Google zal “spammy queries” analyseren

Sommige zoekopdrachten leveren meer spamresultaten op als andere zoekopdrachten. Het google anti spamteam gaat actie ondernemen bij deze spamresultaten. Dit zal dus veel invloed gaan uitoefenen op de online vindbaarheid van websites.

3. Zogenoemde linknetwerken kunnen in de problemen komen

Op het moment dat je website deel uitmaakt van een groot linknetwerk, kan door de nieuwe algoritme update het aantal relevante inkomende links afnemen. Dit heeft weer een gevolg op je online vindbaarheid.

4. Google gaat backlinks beter analyseren

In de video geeft Matt Cutts aan dat de backlinks (links die naar je website verwijzen) beter gecontroleerd gaat worden. Door een geavanceerder door Google ontwikkelt softwaresysteem kunnen backlinks beter geanalyseerd worden. Forumprofielen zullen minder belangrijk worden, maar koppelingen uit reacties worden belangrijker.

5. Betere afhandeling van gehackte sites

Google werkt aan een systeem om beter gehackte websites te detecteren. Het nieuwe systeem moet later in dit jaar in gebruik genomen worden. Google wil de communicatie beter laten verlopen tussen de webmaster en een gehackte website.

6. Websites met en hoge autoriteit krijgen meer gezag

Google is van plan om websites met een hoge autoriteit in hun categorie of branche positief te beïnvloeden. Websites die veel gezag en een autoriteit hebben, zullen boven de websites getoond worden die niet gezaghebbend zijn.

7. De Panda update wordt minder streng

Tijdens de Google algoritme “Panda” update zijn er vele website die bestraft werden met een minder goede online vindbaarheid. Hierin zaten ook veel websites die op het grensgeval zaten van het algoritme. Het oude algoritme zal dus deels vervallen en bij het nieuwe algoritme worden er andere kwaliteitseisen gesteld.

8: Minder domein clusters

Aankomend jaar zullen de websites die vanuit hetzelfde domein met meerdere clusters goed scoren op een bepaald zoekwoord gaan afnemen. Google wil de verschillende resultaten zo divers mogelijk maken.

Wat betekent dit voor uw website?

Er komt steeds meer een einde aan het manipuleren van de online vindbaarheid van je website. Website eigenaren die gebruik maken van de toegestane zoekmachine optimalisatie (SEO) zullen beter gaan ranken. De praktijk leert dat het meer werk kost om de online vindbaarheid op een voor Google legale manier te beïnvloeden. Echter zal het eindresultaat veel meer gaan opleveren. 

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op als je meer vragen hierover hebt, of over alle andere internet marketing vraagstukken.