De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

13

Feb 2013

Responsive Design en SEO

door René Hegeman

Een goede website is afhankelijk van meerdere factoren. Waar vroeger websites alleen bekeken werden op een vaste computer of een laptop, worden deze nu ook bekeken via een tablet en telefoon. Steeds meer mensen gebruiken nieuwe apparaten die onlangs op de markt gelanceerd zijn, om te surfen op internet.

In het blogartikel van marketingfacts wordt er ingegaan op de mogelijkheden van een “Responsive design” website en wat dit voor invloed heeft op zoekmachine optimalisatie (SEO).We halen de kern elementen graag even naar voren.

Wat is een responsive design website?

Een responsive design website is een website die zich automatisch aanpast aan de verhouding van het beeldscherm van de bezoeker. Gezien er steeds meer verschillende (mobiele) apparaten in omloop zijn, is het belangrijk dat op het moment dat bezoekers de website mobiel bezoeken ook goed naar voren krijgen. Op het moment dat bepaalde elementen van uw website wegvallen, zal dit niet ten goede komen om uw online doelstellingen te behalen.

Responsive design voorbeeld
Responsive design voorbeeld
Afbeelding: Marketingfacts

Daarnaast is het voor de internetbezoeker gemakkelijk niet telkens uw website te hoeven in te zoomen als zij uw website bekijken. Responsive design zorgt dat uw website goed getoond wordt op de verschillende apparaten. Belangrijk om te onderkennen is dat een responsive design website dezelfde website is, alleen geoptimaliseerd voor uw mobiele bezoekers.

Op gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) geldt dat een responsive design een bijdrage levert aan een goede vindbaarheid, maar dat vooral zoekmachine optimalisatie (SEO) toegepast wordt voor de niet mobiele (originele) website.

 Hoe weet ik of mijn websitebezoekers mijn site via mobiele apparaten bekijken?

Dit kunt u bekijken in uw Google Analytics account. Binnen Google Analytics is er een mogelijkheid om te analyseren hoeveel bezoekers via mobiele apparaten komen en welke bezoekers niet via mobiel komen. Daarnaast kunt u zien via welke apparaten zij op uw website komen.

Zijn het aantallen mobiele bezoeken relatief hoog ten op zichten van het totaal aantal bezoeken? Misschien is het dan verstandig om overwegen om een oplossing te bieden voor deze mobiele websitebezoekers.

Mobiel verkeer
Responsive design SEO

Afbeelding: Marketingfacts

Via welke zoekwoorden komen websitebezoekers mobiel op mijn site?

Het mooie van het hulpprogramma Google Analytics is dat u niet alleen kunt analyseren hoeveel mobiele bezoekers er zijn en via welke apparaten zij uw website bekijken, maar ook via welke zoekwoorden zij op uw website komen. Op basis hiervan kunt u concluderen via welke zoekwoorden vaak mobiel gezocht wordt, zodat u uw website hiervoor kunt optimaliseren.

Verkeer via zoekwoorden: Organisch en mobiel verkeer

Cijfers responsive design

Afbeelding: Marketingfacts

Welke opties zijn er nog meer voor een mobiele toegankelijke website?

Een responsive design website is niks anders als een mooie technische oplossing om uw website in verschillende formaten weer te geven. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het maken van een compleet losstaande mobiele website.

Echter vereist dit wel een andere strategie. Qua zoekmachine optimalisatie zal je namelijk hiervoor een compleet eigen strategie moeten gaan hanteren. U moet hier namelijk zorgen voor een eigen autoriteit (belangrijkheid) van uw website, met andere content en een linkbuilding strategie.

U kunt namelijk niet de bestaande teksten van de huidige website gebruiken omdat Google uw website anders als “duplicate content” kan beschouwen. Over het algemeen scoren losstaande mobiele websites op gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) hierdoor nog niet goed, gezien de focus voor zoekmachine optimalisatie ligt op de niet mobiele website.

Andere opties zijn “dynamic serving” of een “mobiele app”. Bij dynamic serving wordt er gebruikt gemaakt van dezelfde URL, maar wordt andere HTML en CSS gebruikt voor een goede gebruikerservaring. Een mobiele app is tevens een oplossing. Echter zal hiervoor ook een andere strategie voor opgezet moeten worden, gezien de bezoekers niet direct via zoekmachine optimalisatie (SEO) bereikt kunnen worden.

Lees meer

In het blogartikel van marketingfacts kun je meer lezen over de mogelijkheden van een responsive design website [link blogartikel].

Meer informatie

Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie (SEO) of conversie optimalisatie (het beter bereiken van uw online doelstellingen), neem dan gerust contact met ons op!