De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

3

Jan 2013

5 stappenplan voor linkbuilding in 2013

door Rowin Winkels

Linkbuilding


Linkbuilding is één van de drie hoofdelementen die erg belangrijk is bij zoekmachine optimalisatie. Google kijkt nog steeds naar het aantal backlinks naar uw website. Google veranderd telkens haar algoritmen om zo relevant mogelijke informatie te bieden aan de bezoekers.

Bulk-link spam en inkoopprogramma’s om links naar uw website te verzamelen werken niet tegenwoordig niet meer. De kwaliteit van de backlinks is steeds belangrijker geworden en Google neemt dit ook mee in haar beoordeling. Hoe meer relevante backlinks u naar uw website heeft, hoe groter de online vindbaarheid zal zijn.

Linkbuilding kunt u het beste uitschrijven in een linkbuilding campagne, zodat u de resultaten hiervan ook meetbaar kunt maken in 2013. Een linkbuilding campagne kunt u het beste starten door middel van een vijf stappenplan.

Stap 1: controleer de huidige status van uw website

Controleer de status van uw website voordat u begint met een linkbuilding plan. Hoeveel inkomende links heeft u momenteel en wat is de kwaliteit van deze links? Wat maakt u website linkwaardig? Ofwel, waarom zouden andere websites naar uw website linken? Waar bevinden uw (potentiele) klanten zich op internet? Heeft uw website iets te bieden wat uw klanten interesseert?

Stap 2: stel uw doel in

Het verkrijgen van meer links op zich is geen juist doel. Een linkbuilding campagne moet bijdragen aan de belangrijke doelstelling van uw zoekmachine optimalisatie campagne. Het verkrijgen van nieuwe links van gerelateerde websites is een belangrijk doel wat u zou moeten hebben.

Hoe relevantere site naar uw website linkt, hoe beter dit is voor de linkbuilding campagne en dus ook voor uw online vindbaarheid. Stel ten alle tijden een SMART geformuleerd doel in voor uw linkbuilding campagne. Ofwel, zorg dat u doel specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht en tijdsgebonden is. U kunt achteraf het proces gemakkelijker evalueren.

Stap 3: Zorg ervoor dat uw website linkwaardig is

Een linkbuilding campagne zal niet werken als uw website niet linkwaardig is. Andere websites zullen geen reden hebben om te linken naar uw website. Om de linkwaardigheid te vergroten kunt u het volgende doen:

  • Verbeter de bestaande inhoud en maak het aantrekkelijker.
  • Gebruik offline content van uw bedrijf en maak dit online beschikbaar.
  • Interview mensen die gerelateerd zijn aan uw bedrijf.


Nuttige en interessante inhoud zal verspreid worden door uw doelgroep via websites en social media. Biedt bijvoorbeeld antwoord op vragen die uw klanten kunnen hebben. Biedt interessante feiten over producten en diensten die u verkoopt en maak duidelijk waarom uw bedrijf beter is als uw concurrenten. Maak het aantrekkelijk door foto’s en/of video’s op te nemen in uw website.

Stap 4: zet uw ideeën op de proef

Controleer de linkwaardigheid ten alle tijden. Vraag andere mensen uw website te beoordelen op hoe interessant het nu is. Als mensen in uw netwerk aangeven dat de website niet mooi oogt of geen interessante zaken biedt, is de kans ook groot dat de linkwaardigheid niet groot zal zijn.

Stap 5: Start uw linkbuilding campagne

Wanneer u de eerste 4 stappen doorlopen heeft is het tijd om uw linkbuilding campagne in gang te zetten. Zoek relevante websites en neem contact op met de eigenaren van deze websites. Zorg dat u iets te bieden heeft voor hen, zodat zij ook iets terug kunnen bieden (een link naar uw website bijvoorbeeld.)

Meer weten over linkbuilding of zoekmachine optimalisatie?

Wilt u meer weten over linkbuilding of zoekmachine optimalisatie an sich? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We staan klaar om u op weg te helpen.