De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

12

Nov 2013

100% not provided is doorgevoerd. Impact voor SEO?

door Rowin Winkels

Google is continue bezig om haar algoritme te veranderen. Dit is iets wat zeker is. Soms worden er kleine updates doorgevoerd die nauwelijks zichtbaar zijn. Af en toe zitten worden er grotere wijzigingen doorgevoerd, die meer impact hebben.

Wat betekent 100% not provided?

Google Analytics is een handige tool om inzicht te krijgen in je websitebezoekers. Via het tabblad “Aquisitie”, voorheen “Verkeersbronnen”, kun je inzicht krijgen via welke kanalen je websitebezoekers op je website komen.

Voorheen kon je zien op welke zoekwoorden zij binnen kwamen. 100% not provided houdt in dat we in Google Analytics geen inzicht meer hebben in de zoekwoorden vanuit de organische zoekopdrachten van Google.

Er staan nog enkele zoekwoorden in, maar dit zal de komende tijd alleen maar afnemen, waardoor het aantal bezoekers straks met 100% via “not provided” binnen zal komen.

100% (not provided)

Waarom is 100% not provided doorgevoerd?

Google geeft hier zelf geen duidelijk antwoord op, maar de redenen kan wel ingevuld worden. Google probeert het lastiger te maken om via SEO (zoekmachine optimalisatie) te sturen op goede online posities op verschillende zoekwoorden in de gratis (organische) zoekresultaten van Google.

Zij willen enerzijds af van het manipuleren van deze zoekresultaten en anderzijds het gebruik van de betaalde Google dienst, Google Adwords, bevorderen.

Wanneer is 100% not provided doorgevoerd?

In september 2013 is de aanpassing naar 100% not provided nog beter zichtbaar. Uit verschillende testen is deze verandering in slechts één maand tijd van 40% not provided naar 70% not provided toegenomen. De komende tijd zal dit percentage hoogstwaarschijnlijk oplopen naar 100% not provided.

En nu? Welke alternatieven zijn er?

Het inzien van zoekwoorden via de organische zoekresultaten van Google is erg handig als je wilt sturen op een verbeterde vindbaarheid via deze zoekresultaten. Grote lijsten met zoekwoorden via waar je bezoekers hebt gecreëerd, zijn nu verleden tijd. Wel kunnen we de prestaties van SEO op een andere wijze monitoren. We geven hier 2 opties weer.

Optie 1: Check de bezoeken van bestemmingspagina, in relatie met een geoptimaliseerde pagina

Je kunt altijd een zoekwoord in Google intypen om te kijken wat hierbij je online positie is. Als deze positie goed is, zal je bij een goed zoekvolume (het aantal keren dat men op een zoekwoord zoekt) ook daadwerkelijk veel bezoekers naar je website trekken.

Bekijk de pagina waarop je website vertoond wordt in Google. Je kunt het aantal bezoeken van deze bestemmingspagina inzien in Google Analytics. Deze staat onder het tabblad “Aquisitie”, gevolgd door “Kanalen”. Klik hier “Organisch search” aan, gevolgd door “Bestemmingspagina”.

Je krijgt dan onderstaan venster te zien, waar de bezoeken staan per bestemmingspagina. Nu weet je of een pagina het goed doet via de organische zoekresultaten van Google.

Bestemmingspagina

Optie 2: Zoekopdrachten bekijken via de Google Webmaster tools

Via de Google Webmaster tools kun je nog inzicht krijgen in de organische zoekopdrachten van Google. Deze lijst is nooit zo uitgebreid geweest als die van Google Analytics, maar je kunt hier wel data inzien.

Hier zie je onder andere het aantal vertoningen, klikken en gemiddelde positie. De vraag is alleen of deze inzichtelijk blijft na de 100% not provided update. Je kunt deze gegevens inzien door bij de Google webmaster tools in te loggen, en vervolgens te klikken op “Zoekverkeer”, gevolgd door “Zoekopdrachten”. Je krijgt onderstaand voorbeeld te zien:

100% (not provided)

Conclusie

Het wordt wat lastig om data te analyseren en hier conclusies uit te trekken, maar het is nog steeds mogelijk om te sturen op goede online posities op verschillende zoekwoorden in de organische zoekresultaten van Google. Meer weten hierover?

Neem gerust contact op!