De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

9

Dec 2013

Online strategie, welke online strategie past bij jouw bedrijf?

door Rowin Winkels

Een informatieve website of webshop (laten) bouwen is vaak niet goedkoop en is daarnaast erg tijdrovend. Een mooie website zal niet snel lucratief uit zichzelf worden. Doormiddel van een online strategie kun je ervoor zorgen dat je je doelstellingen bereikt. Maar welke online strategie past bij jouw bedrijf? In dit artikel behandelen we verschillende online strategieën die bij jouw bedrijf kunnen passen.

Online strategie 1: Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Dagelijks gebruiken enorm veel mensen zoekmachines en waarschijnlijk is een gedeelte daarvan ook jouw doelgroep. De meest gebruikte zoekmachine is Google. Een goede vindbaarheid van jouw bedrijf binnen zoekmachines is enorm effectief, maar hoe komt dit nou eigenlijk? Op die vraag is een logisch antwoord te geven. Op zoekmachines komen bezoekers die op zoek zijn naar iets. Of dit nou een dienst, een antwoord op een vraag of een product is, ze zijn nou eenmaal opzoek. Het is belangrijk dat het zoekwoord past bij de website pagina (landingspagina) die hierachter zit. Daardoor zorgt een correct geoptimaliseerde website en de juiste online strategie voor een goede aansluiting bij jouw doelgroep waardoor je een hoge conversieratio kunt realiseren.

Maar wat zorgt nou voor een correct geoptimaliseerde website? Het antwoord op die vraag is een combinatie van meerdere factoren die redelijk veel aandacht, ervaring en kennis vereisen. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een online strategie waarbij het enige tijd zal duren voordat de resultaten zichtbaar zijn in de zoekresultaten van zoekmachines. Echter is zoekmachine optimalisatie wel enorm belangrijk. De online strategie zoekmachine optimalisatie is namelijk een online strategie waarbij de positie van de website bij de organische (“gratis” ) resultaten van zoekmachines verbeterd worden. Waarom zou je zoekmachine optimalisatie als online strategie moeten gebruiken?

Bij zoekmachine optimalisatie heb je geen advertentiekosten. Je hebt een groot bereik en als het goed ingeregeld staat zal je een hoog conversiepercentage krijgen. De aanloopperiode is wat langer, maar de resultaten die hieruit voort komen kunnen erg lucratief zijn.

Online strategie 2: zoekmachine adverteren (SEA)

Adverteren in zoeknetwerk

Zoekmachine adverteren heeft eigenlijk dezelfde voordelen als zoekmachine optimalisatie. Waarom zou je dan voor de online strategie zoekmachine adverteren gaan betalen als je met zoekmachine optimalisatie dezelfde resultaten kunt bereiken? Een groot voordeel is dat je met zoekmachine adverteren sneller resultaat kunt boeken. Zoekmachine adverteren is doormiddel van het hulpprogramma Google Adwords een stuk eenvoudiger in te regelen als zoekmachine optimalisatie.

Je kunt binnen een paar uur al zichtbaar naar voren komen op verschillende zoekwoorden. Op het moment dat je een Google Adwords campagne start is het belangrijk dat de techniek en relevantie van de website in orde is. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van campagnes hoog blijft en de kosten per klik relatief laag blijven. Het nadeel van de online strategie zoekmachine adverteren is dat er bij populaire zoektermen veel concurrentie is en daardoor de kosten per klik relatief hoog zijn. Dit maakt het voor kleinere organisaties lastiger om online te adverteren voor veelgebruikte zoektermen omdat deze zoektermen simpelweg te duur zijn. Een goede online strategie hiervoor is het focussen op de wat specifiekere zoektermen.

Waarom zou je moeten kiezen voor de online strategie zoekmachine adverteren in het zoek netwerk? De online strategie zoekmachine adverteren in het zoeknetwerk heeft een enorm bereik en een relatief hoog conversiepercentage. Daarbij is het eenvoudig om een kwalitatief goede campagne te realiseren. De nadelen van de online strategie zoekmachine adverteren is dat bepaalde algemene zoektermen relatief duur zijn en bij het opzetten van een Adwords campagne enige kennis en ervaring vereist is.

Adverteren in display netwerk

Bannercampagnes hebben als online strategie het voordeel dat er een groot aanbod is voor een relatief lage prijs. De variatie van soorten banners is enorm. Bij adverteren in het display netwerk is branding erg belangrijk. Daarentegen is de conversieratio relatief laag. Het doel is om veel vertoningen te krijgen waarbij men vaak de naam voorbij ziet komen. Men hoeft niet perse te klikken, maar het zien van de advertentie is al genoeg. Waarom zou je moeten kiezen voor de online strategie zoekmachine adverteren in het displaynetwerk? Je hebt ze vast wel eens gezien, banners op websites. Banners zijn erg laagdrempelig aangezien voor bijna elk budget de mogelijkheid er is om een bannercampagne te realiseren. Het helpt bij de naamsbekendheid van een product, dienst, merk of organisatie. Het nadeel van banners is dat veel mensen “blind” worden voor de vele banners die op sites staan.

Welke online strategieën zijn nog meer belangrijk?

Social Media als online strategie

Met Social Media heb je meer interactie met je klanten en heb je een hoog bereik.
Meer informatie over Social Media als online strategie.

E-mailmarketing als online strategie

Bij e-mailmarketing is de kans op herhaal aankopen groot en zijn de kosten relatief laag.
Informatie over E-mailmarketing.