De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

30

Aug 2013

Keyword planner vervangt de Google keyword tool

door Rowin Winkels

Zoals de meeste van jullie gemerkt hebben is de “keyword tool” van Google niet direct bereikbaar. Doormiddel van de keyword tool kon je eenvoudig een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Je kon hier onder andere bekijken hoe vaak op een bepaald zoekwoord gezocht werd.

Nu is de keyword tool van Google niet geheel verdwenen. Hij is vervangen door de keyword planner van Google. De keyword planner heeft bijna dezelfde mogelijkheden maar is een stuk omslachtiger te bereiken. Google wil namelijk de keyword tool dichter bij Google Adwords betrekken.

Dit is ook waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld is. Het is daarom noodzakelijk je google account te gebruiken of een Google account aan te maken om gebruik te maken van de keyword planner. Je kunt hier een google account aanmaken.

Wat is er nieuw aan keyword planner?

Het grote verschil is dat de keyword planner een samenhang is geworden tussen de Google keyword tool en de Adwords “verkeerschatter”. In dit artikel gaan we in op hoe je de oorspronkelijke Google keyword tool kunt bereiken.

Wat in eerste instantie opvalt, is dat de nieuwe keyword planner een stuk vloeiender werkt dan de keyword tool. De zoektermen zijn veel makkelijker opnieuw in te voeren zonder dat de hele pagina opnieuw geladen moet worden.

Daarnaast heeft de keyword planner een nieuwe optie. Je kunt namelijk je onderzoek richten op lokale doelgroepen. Dit zorgt ervoor de resultaten locatiegebonden, specifieker en realistischer worden weergeven.

Waar kun je de keyword planner vinden?

Stap 1. Ga naar deze link, en log in met je Google account. Heb je nog geen Google account? Maak er dan één aan.

Stap 2. Klik vervolgens op de kop “Hulpprogramma’s en Analyse” of “Tools and Analyses”

Keyword planner

Stap 3. Klik op de subkop “Zoekwoord planner” of “keyword planner”.

Keyword planner

Stap 4. Vervolgens klik je op de optie “Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen” of “Search for keyword and ad Group ideas”

Keyword planner

Stap 5. Je krijgt het onderstaande scherm te zien.

Vul bij het eerste veld het zoekwoord in van je product of dienst. Vervolgens kun je nog een aantal velden meer invullen. Het is vooral belangrijk om te letten op de “targeting”. Als je je op Nederland richt, is het belangrijk om hier dan ook Nederland in te vullen met als taal “Nederlands”. Zorg ervoor dat de instellingen correct zijn ingesteld en klik op “Ideeën opvragen” of “get ideas”.

Keyword planner

Stap 6. Je krijgt nu een scherm in beeld met “Advertentiegroep Ideeën” of “Ad Group ideas”.

Als je nu wilt weten wat het zoekvolume is op een bepaald zoekwoord kun je naar het tweede tabblad “Zoekwoord ideeën” of “Keyword ideas” gaan. Hier zie je het ingevoerde zoekwoord en het zoekvolume hierbij. Dit is welke data je oorspronkelijk uit de Google Keyword tool kon halen

Keyword planner

Conclusie

De keyword planner is een stuk omslachtiger te bereiken dan de oorspronkelijke keyword tool. Los daarvan is de werking gebruiksvriendelijker en daarom prettiger om mee te werken.

De nieuwe functies zorgen voor een uitbreiding op de bestaande Google keyword tool, zodat je een betere targeting kan leggen. Wij zijn over het algemeen tevreden door de komst van deze nieuwe tool.

Hulp nodig bij het gebruik van de keyword planner? Neem gerust contact op.