De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

22

Aug 2013

Zoekmachine positionering

door René Hegeman

Er wordt vaak gesproken over “zoekmachine positionering”. Wat houdt zoekmachine positionering in en wat kun je hiermee eigenlijk bereiken? Hoe bouw je stapsgewijs aan de positionering van je website of webshop in een zoekmachine? Op al deze vragen, zullen wij antwoord geven.

Wat is zoekmachine positionering?

Zoekmachine positionering bepaalt de positie van een website of webshop in de resultaten van een zoekmachine op één of meerdere zoekwoorden.

Als voorbeeld: Je bezit een online webshop waarin je fietsen verkoopt. Als klanten vaak op het zoekwoord “fiets kopen” zoeken, dan zou het gunstig zijn als je webshop een goede zoekmachine positionering heeft op dit zoekwoord. 

Zoekmachine positionering

Afbeelding: Zoekmachine positionering op "fiets kopen".

Wat kun bereiken met zoekmachine positionering?

In het voorbeeld hierboven hebben we een webshop gebruikt die fietsen verkoopt. Op het moment dat de webshop een goede zoekmachine positionering heeft op verschillende zoekwoorden waar potentiele klanten op zoeken, dan zal dit relevant verkeer (websitebezoekers) naar de website opleveren.

De samenhang van het aantal zoekwoorden die een goede positie hebben en het zoekwoordvolume (aantal keer dat iemand op een zoekwoord zoekt) bepaalt hoeveel verkeer je naar je website kunt trekken.

Stappenplan zoekmachine positionering

Stap 1: Statuscheck + doelstelling

Wat veel bedrijven vergeten is om te starten met een statuscheck. Bij nieuwe websites of webshops is een statuscheck minder belangrijk dan het formuleren van SMART doelstellingen wat uiteraard erg belangrijk is.

Vaak genoeg willen bedrijven meer uit hun bestaande website of webshop halen. Op dat moment is het belangrijk om te analyseren waar het bedrijf staat, en waar hij of zij naar toe wil. Klinkt logisch, maar het wordt vaak vergeten. 

Stap 2: Plan van aanpak

Het is belangrijk om een plan van aanpak op te stellen. Dit hoeft geen in detail uitgewerkt plan zijn, maar het is goed om kort de huidige situatie te schetsen, doelstellingen te formuleren en een plan van aanpak op te stellen met daarin de operationele werkzaamheden en een tijdsplanning. Aan de hand hiervan vindt er sturing plaats voor het behalen van de doelstellingen.

Stap 3: Operationele werkzaamheden

Als het plan van aanpak geschetst is, dan is het belangrijk om te werken aan een goede zoekmachine positionering. Bij zoekmachine marketing kan er op twee manieren gezorgd worden voor een goede zoekmachine positionering.

Dit kan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) of door zoekmachine adverteren (SEA). Tijdens de startfase wordt gekeken wat het beste past bij de doelstellingen van het bedrijf.

Zoekmachine positionering

Afbeelding: Zoekmachine marketing. Het oranje blok betreft SEA en het groene blok SEO.

Stap 4: Evaluatie en bijsturing

Tijdens de operationele werkzaamheden is het belangrijk om continue te evalueren en bij te sturen om de geformuleerde doestellingen te behalen.
Als je de doelstellingen behaald hebt, kun je spreken over een goede zoekmachine positionering. Het is dan belangrijk om nieuwe doelstellingen op te stellen om zo de besproken stappen opnieuw te doorlopen.

Google analytics
Meet de resultaten door met Google Analytics

Advies

Hulp nodig bij één van deze stappen? Wij helpen je graag op weg met een goede zoekmachine positionering.
Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.