De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

3

Nov 2016

Is jouw website SEO-proof voor 2017?

door Mathijs Bennink

Is jouw website SEO-proof voor 2017?

De pepernoten liggen in de winkel en het einde van 2016 nadert. Hoog tijd om de trends van SEO voor het jaar 2017 in kaart te brengen. Blijf meedraaien of pak die hoogste notering binnen online zoekmachines met deze vijf tips op SEO gebied in 2017.

 1.        Optimaliseer nog meer voor mobiel

Zoekopdrachten verschuiven nog meer naar mobiel. Het aantal zoekopdrachten via mobiel heeft het aantal bij desktop voorbij gestreefd. Het is daarom van belang om met je website voorbereid te zijn op de groeiende vraag via mobiel. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid wordt nog belangrijker voor Google bij bezoekers.

Het gaat er niet meer om of je website voldoende mobiel toegankelijk is, maar of het technisch goed is ingericht voor een goede weergave. Hiervoor zal Google gaan sturen op AMP (Accelerated Mobile Pages).

Deze AMP pagina’s worden ingericht met een speciale broncode binnen de pagina, waarbij het extra eigenschappen krijgt meegestuurd. Langzaam ladende pagina’s en ingewikkelde lettertypen worden hierdoor uitgesloten, waardoor er alleen belangrijke content wordt getoont.

AMP pagina’s worden door Google apart gepositioneerd in de zoekresultaten op je mobiel. Hierdoor kunnen bezoekers sneller op je website komen. Starten met AMP? Bekijk hier de mogelijkheden.

2.        Ga voor kwalitatieve content

Keywords plaatsen in je metadata is allang niet meer van deze tijd. Google hecht meer waarde aan het vertonen van een relevantie pagina die bezoekers helpt dichter bij hun doel te komen. Het schrijven van pure webteksten waarbij het keyword is meegenomen heeft zijn tijd gehad.

20 procent van de zoekwoorden die dagelijks worden ingevoerd zijn nieuw. Bezoekers gaan dus steeds specifieker op zoek naar hun doel. Het gebruik van longtail woorden zal daarom veel belangrijker worden. Schrijf pagina’s om een bezoeker echt te kunnen helpen aan zijn doel en maak gebruik van verschillende varianten van het keyword.

3.        Pas microdata toe aan je pagina

Het online web begint vol te raken aan verschillende informatie waar een bezoeker niet naar gestuurd wil worden. Wil je tussen deze hoeveelheid van data toch je bezoekers trekken? Maak dan gebruik van microdata.

Deze microdata, ook wel ‘gestructureerde data’, zijn genereerde stukjes informatie welke zoekmachines op een interessante manier kunnen meenemen in de zoekresultaten.

Een productpagina kan bijvoorbeeld voorzien worden van gestructureerde data over de productinformatie. Google zoekmachine kan deze data beter matchen met je zoektermen, waarbij de bezoeker relevantere informatie op kan doen.

4.        Stuur op stem gestuurde zoekopdrachten

Mede door de toepassingen zoals bijvoorbeeld Siri en Cortana worden gesproken zoekopdrachten belangrijker. Momenteel zijn de gesproken zoekopdrachten goed voor bijna 10% van alle opdrachten. Verwachting is dat dit in 2020 zelfs 50% wordt.

Via deze functie gaan bezoekers op zoek naar vragen zoals bijvoorbeeld: Hoe en waarom. Hier kun je als website eigenaar op inspelen door je FAQ (Frequently Asked Questions) goed te specificeren op het beantwoorden van deze vragen.

Ook kan de eerder genoemde microdata er voor zorgen dat zoekopdrachten beter gevonden kunnen worden. Suggesties van zoekopdrachten worden dan gegeven op vooraf bepaalde gestructureerde gegevens.

5.        Zorg voor meer lokale zichtbaarheid

Blijf investeren in lokale SEO. Omdat bezoekers op zoek zijn naar de meest dichtbijzijnde oplossingen, is het aanbieden van lokale advertenties een must. Bezoekers maken meer gebruik van longtail woorden waarbij plaatsnamen erg belangrijk zijn. Een Amsterdammer heeft geen behoefte aan een schoenenwinkel in Twente, die dezelfde schoenen verkoopt als in Amsterdam.

Maak maximaal gebruik van alle gratis toepassingen die Google biedt op het gebied van lokaal adverteren. Ga met Google AdWords aan de slag met locatie extensies en zorg dat je bedrijf een plekje heeft op Google mijn bedrijf. Naast Google Adwords levert Nu.nl ook uitgebreide mogelijkheden om lokaal te kunnen adverteren.

Is jouw website 2017 proof?

 Weten wat jouw website kan bieden in 2017? Laat een gratis quickscan uitvoeren waarbij je website op meer dan 15 punten kan worden onderzocht. Meer informatie over het gebruik van zoekmachine optimalisatie of zoekwoorden? Neem vrijblijvend contact met ons op.