De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

14

Nov 2016

Google begint met “mobile first” indexering

door Martine Knobben

Google begint met “mobile first” indexering

Google heeft op het officiële Google blog aangekondigd dat ze zijn begonnen met “mobile first” indexering. Wat betekent dit voor de ranking van jouw webpagina’s op Google en wat kan je doen om ervoor te zorgen dat gevonden blijft worden?

Wat is “mobile first” indexering?

Google ziet een verschuiving in zoekverkeer van desktop computers naar mobiele apparaten, de meeste mensen zoeken inmiddels op Google met behulp van een mobiel apparaat. Tot nog toe werd er in de ranking algoritmes van Google in de eerste plaats gekeken naar de desktop-versie van een webpagina. Dit kan tot problemen leiden als de mobiele pagina minder content bevat dan de desktop pagina die werd bekeken door het algoritme van Google.

Om deze reden is Google van plan om de mobiele versie van de content van een website te gebruiken voor de ranking. De zoekresultaten zullen nog steeds beschikbaar zijn voor zowel mobiel als desktop, echter, de focus zal liggen op mobiel.

Wanneer begint Google met deze “mobile first” indexering?

Google is al begonnen. Ze zijn gestart met experimenten om Google’s index op mobile first in te stellen. Google weet uiteraard dat dit een enorme verandering is:

“We begrijpen dat dit een belangrijke verschuiving is in onze indexering en het is er één die we erg serieus nemen. We blijven de komende maanden voorzichtig experimenteren op kleine schaal en we zullen deze verandering verder doorvoeren op het moment dat we ervan overtuigd zijn dat we een geweldige gebruikerservaring kunnen bieden.”

Wat moet je nu doen?

Het is wel duidelijk dat je deze mobile first indexering van Google serieus moet nemen. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw webpagina’s correct geïndexeerd kunnen worden:

  1. Gebruik een responsive website design
    Als je een responsive website of een website met een dynamische weergave hebt, waarbij de pagina inhoud en opmaak hetzelfde is op mobiel en desktop, dan hoef je niets te veranderen.
  2. Overweeg veranderingen als je gebruik maakt van een niet responsive website design.
    Als je een website configuratie hebt waarbij de primaire inhoud verschilt tussen de mobiele en de desktop versie, dan zou je moeten overwegen om enkele wijzigingen aan de website door te voeren.           
  • Zorg voor een gestructureerde gegevensopmaak voor zowel de desktop als de mobiele versie.
  • Gebruik de robots.txt test tool om te controleren of de mobiele versie toegankelijk is voor de Googlebot.
  • Als je alleen je desktop site hebt geverifieerd in de Search Console, voeg dan ook de mobiele versie toe en controleer deze.

Als je alleen een desktop site hebt, zal Google deze blijven indexeren. Je zult alleen niet profiteren van de mobielvriendelijke ranking boost die deze mobiel first update zal veroorzaken.

Als je ervoor kiest om een mobiele versie van je website te bouwen, hou dan in gedachten dat een functionele desktop site beter kan scoren dan een onvolledige of niet goed functionerende mobiele website. Zorg eerst dat de mobiele versie helemaal klaar is en zet het pas live als alles klaar is.

Meer weten over “mobile first”, mobiele websites of andere manieren om de vindbaarheid van jouw website in Google te verbeteren? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend onze quickscan aan, waarbij we een aantal punten laten zien die voor zoekmachine optimalisatie van belang zijn.