De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

24

Nov 2016

Wat je moet weten over Google’s mobile first indexering

door René Hegeman

Wat je moet weten over Google’s mobile first indexering

Vorige week heb je kunnen lezen dat Google over is gestapt naar “mobile first” indexering. De zoekresultaten van Google worden gebaseerd op de mobiele versies van webpagina’s, waarbij de resultaten die aan desktop gebruikers worden getoond worden meegenomen. Deze week laten we je een aantal punten zien die zou moeten weten over Google’s mobile first indexering.

1.     Waarom stapt Google over naar mobile first?

Het overgrote deel van de zoekopdrachten op Google wordt uitgevoerd op mobiele apparaten. Google wil relevante resultaten laten zien aan de meerderheid van de zoekers.

2.     Wat moet je doen als je website niet geschikt is voor mobiel?

Google zegt dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken: “Als je alleen een desktop site hebt, zullen we gewoon doorgaan met het indexeren van de website, zelfs als we hierbij de site bekijken met een mobile user agent.”

Uiteraard krijgen websites die geschikt zijn voor mobiel hogere ranking op Google Mobile dan pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd. Daarom is het verstandig om te starten met een mobiele versie van je site als je daar nog niet over beschikt.

3.     Wat moet je doen als je een mobiele website hebt?

Je moet er voor zorgen dat je mobiele pagina’s genoeg content bevatten om de pagina’s te kunnen ranken. Als je mobiele pagina’s minder content bevatten dan de desktop pagina’s, dan krijgen je pagina’s mogelijk een lagere ranking met Google’s nieuwe mobile first indexering.

4.     Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat Google de inhoud van mijn pagina’s kan zien?

Google adviseert een responsive web-design. De content op een responsive site is hetzelfde op desktop computers en op mobiele apparaten. De lay-out verandert op basis van het apparaat dat wordt gebruikt om de pagina te bekijken, maar de inhoud blijft hetzelfde. Natuurlijk kan je ook een aparte website maken voor mobiel, maar in het algemeen is dit meer werk en kunnen er meer dingen fout gaan.

5.     Hoe zit het met inhoud die verborgen is in navigatie-elementen?

Op desktop pagina’s is content die verborgen zit in tabs of uitvouwbare elementen minder belangrijk dan content die direct zichtbaar is. Aangezien uitvouwbare content zinvol is op mobiel, wordt deze content volledig meegerekend (op voorwaarde dat deze content is verborgen in navigatie elementen die de gebruikerservaring verbeteren).

6.     Verandert er veel in mijn ranking?

Google zegt dat de veranderingen in ranking minimaal zullen zijn. De meeste websites hebben inmiddels goede mobiele of responsive sites. Als je nog niet over een mobiele of responsive site beschikt, is het mogelijk dat je ranking meer verandert dan bij een website die al wel mobiel is. Pagina’s die niet mobiel vriendelijk zijn zullen minder hoog scoren dan pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

7.     Hanteert Google verschillende indexen voor mobiele en desktop resultaten?

Google is van plan om één index gebruiken, die gebaseerd is op mobiele inhoud. Tijdens de testperiode wordt er gebruik gemaakt van een desktop-first en een mobile-first index. We kunnen niet zien welke index Google ons tijdens de testperiode laat zien.

8.     Wat gebeurt er met de links die verwijzen naar mijn website?

Als je een responsive site hebt, hoef je je hier geen zorgen over te maken omdat de URL’s van je desktop en mobiele pagina’s hetzelfde zijn (eigenlijk zijn de pagina’s hetzelfde, ze worden alleen verschillend weergegeven op mobiel en desktop). Als je een aparte mobiel website hebt, dan is de kans groot dat je mobiele pagina’s niet zoveel inkomende links hebben als de desktop versie van je pagina’s. Daar inkomende links zwaar meewegen in de zoekresultaten van Google, kunnen de mobiele pagina’s met minder links een lagere ranking krijgen.

Google heeft nog geen oplossing voor dit probleem. Ook heeft Google gezegd dat de canonieke attributen op de webpagina’s niet aangepast hoeven te worden.

Alhoewel Google aangeeft dat ze al zijn begonnen met het testen van de “mobile first” indexering, zal het nog even duren voor dat dit de algemene standaard is.

Wil je goed voorbereid meegaan in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van ranking en optimalisatie? Laat dan eens een gratis Quickscan van je website uitvoeren of vraag ons om een vrijblijvend advies. Wij helpen je graag om de vindbaarheid van je website te vergroten.