De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

29

Dec 2016

Het micro-moment: optimaliseer om de juiste klant te bereiken

door Martine Knobben

Het micro-moment: optimaliseer om de juiste klant te bereiken

Zoekmachine optimalisatie is meer dan alleen het verkrijgen van een hoge positie in zoekmachines. Het gaat er ook om dat de juiste klanten op het juiste moment bereikt worden. Als jouw website op het juiste moment de juiste informatie biedt, is de kans op een interactie groter. Hoe zou je jouw webpagina’s moeten optimaliseren om hier van te profiteren?

Wat zijn micro-momenten?

De term micro momenten is bedacht door Google. Volgens Google is een micro-moment “een moment waarop iemand een device (desktop of mobiel) aanzet met de intentie om in te spelen op een behoefte. Dit kan iets zijn dat iemand wil weten, naar toe wil gaan, wil doen of wil kopen”.

Het komt erop neer dat micro-momenten de verschillende soorten zoekopdrachten omschrijven die leiden tot een conversie op je website.

De vier belangrijkste micro-momenten

Volgens Google zijn er vier micro-momenten die er echt toe doen:

  1. Het “Ik wil weten” moment:
    De onderzoeksfase, waarin iemand op zoek is naar informatie over een product of dienst, maar nog niet persé van plan is om iets te kopen.
  2. Het “Ik wil gaan” moment:
    Wanneer iemand op zoek is naar een lokale onderneming of overweegt een product te kopen bij een onderneming in de buurt.
  3. Het “Ik wil doen” moment:
    Als iemand op zoek is naar hulp om een taak af te ronden of iets nieuws wil proberen.
  4. Het “Ik wil kopen” moment:

Als iemand klaar is om een aankoop te doen en mogelijk hulp nodig heeft bij de beslissing wat te kopen of hoe te kopen.

Hoe profiteer je van micro-momenten?

Alle vier micro-momenten kunnen gerichte bezoekers naar je website leiden. Om de beste resultaten te behalen, moet je de intentie van de bezoeker begrijpen.

Voorbeeld; mensen die uiteindelijk een vakantie boeken gaan gebruikelijk door verschillende fasen: Denken over een vakantie, het bekijken van de verschillende mogelijkheden, plannen van de vakantie en uiteindelijk het boeken van de vakantie.

In elke verschillende fase maakt de klant gebruik van verschillende zoekwoorden op zoekmachines. Maak lijsten met zoekwoorden voor elke fase: “wat zijn goede plekken voor een zomervakantie”, “wat kan ik doen in Miami”, “beste hotels in Florida”, “vier sterren hotels in Atlanta”, etc..

Maak gebruik van je kennis

Google’s perceptie van micro-momenten is een manier van Google om je te vertellen dat je de bezoekers van je website moet bieden wat ze willen, wanneer ze dat willen. Optimaliseer daarom verschillende pagina’s binnen je website voor verschillende zoekwoorden die aansluiten bij de verschillende stadia van het aankoopproces, zodat je op alle momenten maximaal gevonden wordt.

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste zoekwoorden voor de verschillende stadia of wil je weten hoe jouw website ervoor staat wat betreft zoekmachine optimalisatie? Neem contact met ons op voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek of laat een vrijblijvend Quickscan van je website uitvoeren.