Google en meta omschrijvingen

Een nieuwe studie heeft aangetoond dat Google de meta omschrijvingen van webpagina’s in 30% van de gevallen gebruikt voor pagina’s op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Voor de andere 70% herschrijft Google de omschrijving gebaseerd op de content van de vermelde pagina. Des te hoger het zoekvolume van een zoekwoord, des te vaker dat Google de meta omschrijving herschrijft.

Volgens de studie moet je jouw meta omschrijvingen tussen de 150 en 160 karakters houden voor standaardpagina’s. Blog posts en andere pagina’s die in de zoekresultaten staan met een datum kunnen het beste een omschrijving tussen de 138 en 148 karakters gebruiken. De meest belangrijke informatie moet in de eerste 100 karakters van de omschrijving staan.

Hoe schrijf ik goede meta omschrijvingen?

De omschrijving die verschijnt bij de resultaten van een zoekmachine hebben de meeste invloed op de keuze om er ook daadwerkelijk om te klikken. Geoptimaliseerde omschrijvingen helpen je het aantal clicks van je getoonde pagina’s te vergroten. In dit artikel vertellen we je meer over het vergroten van dit aantal clicks.

Google herschrijft de omschrijving van je webpagina’s als ze deze niet goed genoeg vinden. Om deze reden is het dan ook belangrijk om goede meta omschrijvingen te (leren) schrijven.

1. Houd je omschrijving kort

Hoewel Google soms langere omschrijvingen toont, is het over het algemeen beter om voor een korte variant met niet meer dan 160 karakters te kiezen. De meta omschrijving lengte voor publicaties met een datum ligt tussen de 95 en 105 karakters voor je mobiel. Het is dan ook de kunst om de belangrijkste woorden in het eerste deel van je omschrijving te zetten.

2. Beantwoord vragen in je omschrijving

Veel zoekopdrachten in Google zijn gerelateerd aan een specifieke vraag. Probeer die vraag te beantwoorden in de omschrijving. Google gebruikt daarnaast in hun uitgelichte snippet vermeldingen de pagina’s die vragen beantwoorden. Verwijder een klein deel van het antwoord, zodat mensen een reden hebben om ook door te klikken.

3. Wees emotioneel

Voeg woorden met emotie toe aan je meta omschrijvingen. ‘Krachtige’ omschrijvingen met ‘enorme’ voordelen en ‘ongeëvenaarde’ resultaten zorgen voor meer clicks. Probeer bijvoorbeeld nieuwsgierigheid, blijdschap of urgentie te creëren.

4. Vertel je websitebezoekers wat ze moeten doen

Een sterke call-to-action in de omschrijving kan leiden tot meer bezoekers. Gebruik bijvoorbeeld zinnen als ‘Start nu je proefperiode’ of ‘Bespaar vandaag 10 euro op je bestelling’ in je omschrijving.

5. Gebruik verschillende omschrijvingen op verschillende pagina’s

Elke pagina op je website moet een eigen omschrijving hebben. Het is geen goed idee om dezelfde omschrijving te gebruiken op alle pagina’s. Kies je hier wel voor, dan is het beter om de meta omschrijving optie helemaal niet te gebruiken. Gebruik omschrijvingen waarmee je specifieke pagina’s target en haal daarmee het maximale uit het aantal clicks dat je krijgt.

6. Probeer een vermelding te krijgen d.m.v. waardevolle resulaten

Waardevolle resultaten zijn bijv. afbeeldingen, beoordelingen en extra links. Deze resultaten vallen op tussen alle andere zoekresultaten. Om een vermelding te krijgen als waardevolle content, moet de pagina gestructureerde data code bevatten.

Optimaliseer je meta omschrijvingen nu!

Heb je je meta omschrijvingen nog niet geoptimaliseerd, dan is dit het moment. Des te eerder je hiermee start, des te sneller je meer bezoekers op je website ziet. Kom je er na het lezen van dit blog nog niet helemaal uit? We helpen je uiteraard graag verder!