Google en ranking signalen

Wil je een hoge ranking krijgen, dan is het verstandig om je niet enkel op één strategie of signaal te focussen. Onderzoek dus goed welke signalen Google gebruikt om jouw website hoger in de rankings te plaatsen. Voorbeelden van signalen zijn:

– De hoeveelheid links die je gebruikt én de kwaliteit hiervan;
– Het gebruik van keywords in je tekst (body, koppen, meta omschrijving, paginatitel, ankerteksten etc.);
– Url optimalisatie: staan de keywords in je url;
– Je websitecijfers: hoeveel bezoekers heb je, hoe oud is je domeinnaam, hoe snel is je server;
– Zijn er social media integraties voor bijv. Facebook, Google+ en Twitter?

Zo optimaliseer je je webpagina’s

Online zijn er veel (gratis) webtools te vinden die je helpen met het optimaliseren van je webpagina’s, om zo je plek in de zoekmachineresultaten te verhogen. Ze geven bijvoorbeeld aan dat er op Facebook of Twitter actie ondernomen moet worden. Misschien linkt je website niet goed door naar deze social media of is er überhaupt nog geen social. Kan de snelheid van de server beter? Je krijgt een handig overzicht van alle punten die Google gebruikt bij de bepaling van jouw ranking. Ga ze stuk voor stuk langs en kijk wat je kunt verbeteren.

Je kunt er ook voor kiezen om op zoekwoord te selecteren. Je kiest je land, bekijkt de pagina’s met de hoogste ranking en de webtool toont je vervolgens de details die je kunt verbeteren om op een nog hogere plek te eindigen. Hiervoor maken zij ook automatisch de vergelijking met andere websites. Met een score van 95% of hoger is het zeer waarschijnlijk dat je website op de eerste pagina van de zoekresultaten staat.

Focus ook op onderwerpen, niet enkel op individuele zoekwoorden

Moderne zoekmachine algoritmes focussen zich op onderwerpen, niet enkel op individuele zoekwoorden. Het is niet nodig om elke mogelijke variatie op een zoekwoord te gebruiken op je webpagina (bijvoorbeeld ‘goedkope reisverzekering’, ‘goedkoopste reisverzekering’, ‘goedkope reisverzekeringen’ etc).

Het is veel belangrijker dat de content gerelateerd is aan een bepaald onderwerp (‘goedkope reisverzekering’, ‘reizen’, ‘heb ik een reisverzekering nodig’ etc.). Let er dus bij het (her)schrijven van je content op dat je je niet te krampachtig schrijft, met alle SEO-regels in je achterhoofd. Niet alleen zijn deze regels steeds minder belangrijk. Met de huidige ontwikkelingen binnen Google wordt het steeds belangrijker dat je teksten ook natuurlijk lezen. En dat ze meerwaarde leveren voor de bezoekers en het doel dat zij willen bereiken (informatie inwinnen, iets kopen/boeken, contact zoeken etc.).

Will je graag meer informatie over dit onderwerp of kunnen we je op een andere manier helpen? Neem dan gerust contact met ons op!