Hoe Google AI gebruikt in je zoekresultaten

Recent deelde Google een update over het toevoegen van AI (artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie) aan hun producten. Google Search is hier een onderdeel van. Deze verandering kan dan ook gevolgen hebben voor de positie waarop jouw webpagina’s worden weergegeven.

Hoe gebruikt Google AI tijdens jouw zoektocht?

Google gebruikt de (nieuwe) kunstmatige intelligentie op verschillende manieren. We lichten een aantal onderwerpen die invloed kunnen hebben op jouw positie in de zoekresultaten voor je uit.

Spelfouten herkennen

Een op de tien vragen die in Google worden gesteld zijn verkeerd geschreven. Het nieuwe spelling algoritme van Google gebruikt de gedachtegang van mensen om de fouten te kunnen herkennen en een logische verbetering automatisch te tonen. Op die manier kunnen ze de juiste en specifiekere zoekresultaten tonen. Zoek je bijv. naar een ‘ed talk over het opzetten van de beste sollicitatieprocedure’, dan zal Google automatisch de suggestie ‘Ted talk [..]’ geven.

Weergaven specifieke passages en antwoorden

Vaak worden er erg specifieke vragen gesteld in zoekmachines. Dit zijn de moeilijkste zoekopdrachten om juist te krijgen, aangezien die ene zin met het specifieke antwoord diep in een website verborgen kan zijn. Door het beter begrijpen van specifieke passages in tekst, en niet enkel de pagina als geheel, kan Google dat ‘speld in de hooiberg’ antwoord voor je vinden. Google verwacht dat deze verbetering 7% van alle vraagstellingen in zoekmachines zal verbeteren (in alle talen).

Subonderwerpen

Google begrijpt nu ook welke onderwerpen aansluiten op jouw interessegebied. Zoek je bijvoorbeeld naar ‘fitnessapparatuur voor thuis’, dan zal Google relevante subonderwerpen als ‘budget fitnessapparatuur’, ‘best geteste apparatuur’ en ‘optimaal benutten kleine ruimte’ herkennen. Hierdoor wordt er in de zoekresultaten een breder aanbod aan content weergegeven, die interessant kunnen zijn voor jou (en natuurlijk je klant). Google verwacht eind 2020 te beginnen met deze toepassing.

Belangrijke punten in video’s herkennen

Je kent het misschien wel. Je zoekt een specifiek doelpunt uit een wedstrijd of je favoriete nummer in een concert, maar je moet eerst een video van 30 minuten bekijken om dat moment te vinden. Google maakt het nu mogelijk om momenten in video’s te taggen. Zoek je bijv. op ‘beste doelpunten wedstrijd x’, dan toont Google een tijdlijn van de video met bijbehorende momenten. Als bedrijf kun je bijv. weer je webinars of instructievideo’s delen én taggen. Zo krijgt een (potentiele) klant direct het gewenste antwoord en hoeft hij niet eerst een hele zoektocht te houden. Google is al begonnen met deze technologie en verwacht dat eind 2020 zo’n 10% van de zoekopdrachten deze optie gebruikt.

Meer weergave van data

Nu is data vooral nog iets voor bedrijven zelf, om bijvoorbeeld hun strategie op aan te passen. Vaak zijn er onwijs veel gegevens en cijfers aanwezig, maar is dit nooit zichtbaar binnen de zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Hoeveel mensen wonen er in Twente’ dan krijg je één cijfer te zien en verder enkel tekstresultaten. Zoek nu eens op ‘Hoeveel mensen wonen er in Nederland’, dan krijg je al veel meer statische gegevens bovenaan. Dit laatste wil Google meer gaan gebruiken. Zo krijg je in één oogopslag interessante gegevens m.b.t. je vraag.

En verder

Bovenstaande punten zijn de belangrijkste die naar voren zijn gekomen in de laatste informatie van Google en die invloed kunnen hebben op je zoekmachine marketing. Naast deze informatie zijn er ook de volgende kortere punten:
– Toegang tot Covid19 gerelateerde informatie: Maakt het mogelijk voor bedrijven om informatie m.b.t. Covid19 toe te voegen. Denk aan het wel of niet verplicht hebben van een mondkapje in het bedrijf, verplichting tot reservering of de maatregelen die werknemers nemen.
– Shoppen en leren in 3D: In de huidige tijden waar thuis zijn de norm is, geeft Google de mogelijk om online te shoppen of leren d.m.v. virtual reality. Een nieuwe auto bekijken in de digitale showroom of hulp met je huiswerk in een online klas. Google deelt nu informatie in 3D.
– Muziek herkennen: Een melodie in je hoofd, maar geen idee wat het ook alweer is? Zing of neurie het nummer en Google helpt je het te vinden.

Gebruik jij al enkele van deze nieuwe mogelijkheden binnen de weergave van je zoekresultaten? Maak je bijv. veel gebruik van instructievideo’s, dan is het zeker de moeite waard om de tagoptie eens te bekijken. Wil je graag sparren over het toepassen van deze nieuwe opties? Of kunnen we je ergens ander mee helpen? Neem contact met ons op!