Hoe schrijf ik een goede SEO-tekst?

Heb je een eigen website en/of webshop, dan kom je niet meer om SEO heen. En hoewel de focuspunten binnen het schrijven van een goede tekst verschoven zijn, is het nog steeds belangrijk om kritisch naar je websiteteksten te kijken.

Wat is nou eigenlijk SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je zet je content op je website op zo’n manier neer, dat zoekmachines deze indexeren als ‘goed’ en zo jouw website hoger  in de zoekresultaten zet. Aangezien Google nog steeds 95% van de zoekmachine markt beheerst, is onderstaand stappenplan en advies geschreven met deze zoekmachine in het achterhoofd. Echter is het ook goed om te weten dat zoekmachines als Bing en Yahoo veel overeenkomsten vertonen in hun strategie en werkwijze.

Een goede SEO-tekst bepaalt mede hoe goed jouw website gevonden wordt in Google. Hoe hoog jouw positie is in de zoekresultaten. Tussen de 30 – 40% van de mensen klikt op het eerste zoekresultaat.  De websites die op de 1e pagina staan krijgen 90% van alle bezoekers die een zoekopdracht invoerden. Hetzelfde percentage kijkt niet eens verder dat die 1e pagina met zoekresultaten. En aangezien Google nog steeds met kop en schouders boven alle andere zoekmachines uitsteekt, loop je potentiële klanten mis wanneer je maar even snel een tekst op je website gooit.

Hoe werkt het dan? Google gebruikt algoritmes om te kijken naar verschillende aspecten van je website. Is de snelheid goed? Is de content relevant? Deze laatste is sinds vorig jaar, met de laatste ontwikkelingen binnen Google, nog belangrijker geworden. De truc om gewoon zoveel mogelijk zoekwoorden op je website te zetten, werkt steeds minder goed. Wat je wel moet doen is bepalen wat jouw klanten willen. Wat is de vraag waar zij antwoord op zoeken? Verkoop je paspoorthoesjes, dan zal dit bijv. over het vinden van handige reisgadgets gaan. Multifunctioneel product. Al je belangrijke reispapieren bij elkaar houden. Speel hierbij met je tekst ook in op de emotie van (potentiële) klant. Dus geen tekst met enkel zoekwoorden en droge feiten.

Stappenplan voor het schrijven van een goede SEO-tekst

Een goede volgorde om aan te houden is: Zoekwoordenonderzoek -> Doel(groep)bepaling -> SEO-tekst schrijven -> Tekst optimaliseren. Uiteraard kan de tekst nadat deze gepubliceerd is nog weer herschreven worden als blijkt dat specifieke woorden goed werken. Het is geen kwestie van enkel publiceren. Monitoren of de tekst zijn werk doet is eigenlijk net zo belangrijk. Daarnaast is ook een goed vooronderzoek even belangrijk als een goed geschreven tekst.

1. ZOEKWOORDENONDERZOEK

Waar zoeken je huidige websitebezoekers op. Hoe komen ze nu op je website terecht? Blijkt dit bijv. handige reisgadgets te zijn, kijk dan in hoeverre dit in je huidige websiteteksten terugkomt. Overdrijf natuurlijk niet, het hoeft niet opeens op elke pagina te staan. Maar kijk waar je de bezoekers naartoe wilt leiden. Op welke pagina je ze het antwoord wilt geven. Je maakt gebruik van zowel short -(reisgadget) als long tail (handig reisgadget voor reispapieren) zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn op verschillende manieren te vinden:

– Kijk kritisch naar je eigen website – Welke woorden komen vaak terug? Wil ik deze woorden blijven gebruiken of moeten bezoekers om andere redenen mijn website vinden? Je kunt ook iemand anders vragen naar je website te kijken en op laten schrijven wat er volgens hem/haar opvalt. Een frisse blik is nooit een verkeerd idee.

– Log in bij Google Analytics / Google Ads / Google Search Console en kijk bij de zoektermen en het zoekgedrag van bezoekers. Staar je daarbij niet blind op de hoogste resultaten. Kijk ook zeker naar zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden en hoe deze nu presteren. Misschien komen ze nog maar 1 of 2 keer voor op de website of staan ze juist ergens ver onder aan een lange pagina met tekst. Daar kun je bij stap 3. verandering in brengen.

– Ga naar Google, typ een woord in dat je veel gebruikt op de website en kijk hoe de auto fill dit invult voor je. Dit zijn namelijk de vragen / woorden waar mensen veel op zoeken.  Worden deze vragen ook beantwoord op je website?

– Kijk vervolgens ook hoe concurrenten de door jouw uitgekozen zoekwoorden gebruiken en vooral ook welke extra termen zij vaak gebruiken. Zijn deze woorden ook geschikt voor jouw website?

1.1. SEO en de navigatiestructuur op je website

Welke woorden gebruik je nu in de navigatie op jouw website? Deze woorden zijn namelijk ook belangrijk voor Google. In principe zijn ze een opsomming van de producten of diensten die jij wilt aanbieden. Zijn er voor de producten/diensten ook subcategorieën te maken waarop je graag gevonden wilt worden? Uiteraard is het ook hier niet de bedoeling om te overdrijven en een te brede menustructuur te creëren.

Dus, stap 1: Maak een lijst met zoekwoorden die nu goed presteren, waar je graag op gevonden wilt worden en waar de concurrent nu op gevonden wordt. Probeer eerst eens een lijst met 10 zoekwoorden te maken. Dit mogen zowel short als long tail zoekwoorden zijn. ‘Handig reisgadget voor reispapieren’ telt dan als één zoekwoord.

2. DOEL(GROEP)BEPALING

Nu je de zoekwoorden op papier hebt staan, is het tijd om te kijken naar je doelgroep en het doel dat deze doelgroep heeft. Natuurlijk is het doel voor jou als ondernemer duidelijk; je wilt dat de websitebezoeker een klant wordt. Maar iemand die jouw website bezoekt is daar met een andere reden. Ze willen geld besparen, een goed product kopen of praktischer reizen. Of alles in een. Wanneer je dit doel duidelijk hebt, is het ook makkelijker om de SEO-teksten te schrijven. Je schrijft meer op de emotie van de bezoeker (‘Ik ga reizen, maar ik ben bang dat ik mijn reispapieren kwijtraak.’) en daarmee ook op de vraag.

Kijk dus met welke intentie mensen zoeken. Willen ze een heel specifiek reisgadget hebben of enkel een totaalpakket met gadgets voor reizen. Willen ze ook advies in wat mee te nemen op vakantie, per land. Of is daar geen vraag naar? Uiteraard hoef je het niet gelijk te schrappen als het weinig in de zoekresultaten terug te vinden is. Het blijft een mooi extraatje. Maar focus je niet teveel op woorden die er nu (nog) niet toe doen. Behalve als je er echt op gevonden wilt worden. Het opschrijven voor eigen administratie is natuurlijk nooit een verkeerd idee. Als het focussen op een zoekwoord niet blijkt te werken, heb je nog een mooie back-up met andere opties.

Als je website al een tijdje draait, dan is het via Google Analytics (deels) te achterhalen hoe jouw doelgroep er nu uitziet. Zijn het vooral jongeren die de website bezoeken of ligt de leeftijd hoger? Uit welke omgeving komen ze? Dit zijn punten die je kunt gebruiken bij het schrijven van je teksten. Schrijf je bijv. in de je of u vorm? Focus je je nu wel op de juiste omgeving of kun je de straal nog groter maken? Heb je deze gegevens nog niet, kijk dan online eens hoe concurrenten het aanpakken. Is er informatie te vinden over het feit of jongeren nog wel gebruik willen maken van een spaarsysteem. Of zijn het juist jongeren die dit willen? Online is er een schat aan informatie (en daarmee inspiratie) te vinden.

Stap 2: Schets een beeld van jouw doelgroep. Wie zijn ze en wat willen ze (doel)? Wanneer je dit (deels) in beeld hebt, is het eenvoudiger om de tekst hierop af te stemmen.

3. SEO-TEKST SCHRIJVEN

Je hebt je zoekwoorden op papier staan en je doelgroep en hun doel zijn duidelijk. Het is tijd om je SEO-tekst(en) te schrijven! Het werk niet meer om de zoekwoorden enkel een aantal keer terug te laten komen op verschillende pagina’s. Google is steeds beter in staat om een goedlopende tekst te herkennen, met daarin ook een serieus antwoord op de vraag. Daarnaast helpt het niet meer om een  grote hoeveelheid pagina’s met een klein stukje tekst aan te maken. Google heeft nu de voorkeur voor teksten tussen de 1300-2000 woorden op een pagina (dit was eerst 300 woorden).

3.1. Leesbaarheid en zinsopbouw (tools)

Juist omdat de teksten nu aanzienlijk langer zijn, is het belang van een goede leesbaarheid ook gegroeid. Ook hiervoor zijn plugins en tools te installeren die automatisch aangeven of de tekst nog prettig leest voor de bezoeker.

Een zoekwoorddichtheid (het aantal zoekwoorden in verhouding met het totaal aan woorden van de tekst) ligt bij voorkeur tussen de 1-3%. In een tekst van 500 woorden is dit bijv. 10 keer. Hierbij rekenen we ook de zoekwoorden die in de koppen staan. Deze zijn weer belangrijk om twee redenen. Allereerst scannen mensen een lange tekst altijd eerst voordat ze hem überhaupt lezen. Hierbij is vooral de informatie in de koppen en de eerste alinea doorslaggevend. Geven deze geen mogelijk antwoord op de vraag, dan is de bezoeker weer weg. Zorg er dus voor de je zoekwoord vaak genoeg (maar niet te vaak, dit werkt averechts) in de tekst staat, zodat het zoekmachine algoritme je kan vinden. Maar ook dat de woorden op een duidelijk manier in de koppen staan, zodat de bezoeker een reden ziet om de tekst te lezen. Daarnaast zijn koppen goed voor de leesbaarheid van de tekst. Het oogt niet als een oneindig verhaal en de lezer raakt de draad niet kwijt door de kortere stukjes tekst.

3.2. Weergaven specifieke passages en antwoorden

Vaak worden er erg specifieke vragen gesteld in zoekmachines. Deze heb je misschien bij stap 1 al gevonden. Dit zijn voor Google de moeilijkste zoekopdrachten om juist te krijgen, aangezien die ene zin met het specifieke antwoord diep in een website verborgen kan zijn. Door het beter begrijpen van specifieke passages in tekst, en niet enkel de pagina als geheel, kan Google dat ‘speld in de hooiberg’ antwoord voor iemand vinden. Google verwacht dat in 2021 deze verbetering 7% van alle vraagstellingen in zoekmachines zal verbeteren (in alle talen). Nog een reden waarom het zo belangrijk is om de vraag van de klant te (her)kennen. Zodat jij die website bent die de potentiële klant het snelste en beste antwoord geeft.

3.3. De juiste tone of voice

Eerder las je al dat het geen nut heeft om enkel met zoekwoorden te gaan lopen smijten in je tekst. Komt een zoekwoord te vaak voor op je website, dan werkt dit zelfs averechts in het algoritme. Maar naast dit gebruik van de zoekwoorden, is het ook belangrijk om de juiste toon te vinden. Weet je dat je bezoekers vooral ouderen zijn, kies dat voor de u vorm. Daarnaast moet er emotie in de tekst zitten. Ja, ik begrijp je probleem en dít is de oplossing. Speel ook in op de emotie van de bezoeker. Als het frustratie is om het niet kunnen bestellen van al je reisgadgets op één plek, dan kun jij ze in je teksten geruststellen met de oplossing. Namelijk jouw product/dienst. Gebruik reviews van eerdere klanten om je nieuwe websitebezoekers gerust te stellen. Dit is de plek om je reisgadgets te bestellen, zodat je reis kan starten. Gebruik dit soort punten zeker in je SEO-teksten.

3.4. Houd het duidelijk

Dit klinkt enorm logisch, maar juist omdat je als ondernemer al enige tijd naar je eigen product kijkt zie je de onduidelijkheden en fouten niet meer. Het is daarom ook zeker aan te raden om anderen je teksten door te laten lezen en je website te laten bekijken. Is het doel van je website en product ook direct duidelijk voor iemand die het voor het eerst ziet? Let er bijv. op dat je niet teveel verschillende woorden gebruikt voor hetzelfde onderdeel. Dit zorgt niet alleen voor verwarring bij de bezoeker, maar ook bij Google. Focus je op één variant en bewaar de rest eventueel om later mee te testen (mocht het woord een zoekwoord zijn en niet aanslaan).

Stap 3: Schrijf je SEO-tekst(en). Houd daarbij de vraag van de klant in je achterhoofd. Kies de juiste tone of voice en laat aan het einde je teksten nog een keer lezen door een ander.

4. SEO-TEKST OPTIMALISEREN EN PUBLICEREN

Nu je jouw SEO-teksten klaar hebt staan voor publicatie is het tijd om ze nog een laatste keer door te nemen. Haal de laatste spelfouten eruit (hoewel Google deze steeds beter kan herkennen, haken veel mensen af wanneer een tekst vol spelfouten staat), kijk of de koppen goed staan en voeg eventueel een afbeelding toe. Vervolgens zijn er nog een aantal extra stappen om te zetten, om je website nog beter vindbaar te maken:

4.1. Metatags

Vul jij je metatags altijd netjes in? Zo niet, dan is dat zeker een stap om te zetten. Hoewel het niet de directe SEO-tekst in die op je website zelf staat, krijgen de metatags wel een vermelding in de zoekresultaten bij Google. En in deze korte tekst staan ook weer relevante zoekwoorden. Voor meer details over het schrijven van een goede metatag, zie https://www.ezense.nl/blog/google-analytics/google-en-meta-omschrijvingen/

4.2. Yoast SEO (of andere plugins)

Afhankelijk van hoe en waar je jouw website hebt gebouwd, is het mogelijk om een plugin voor SEO te gebruiken. Een mooi voorbeeld is Yoast SEO. Deze vertelt je precies wat je in moet vullen en of dit goed scoort binnen zoekmachines. Denk aan de eerder genoemde metatag, de lengte van de tekst en de SEO-titel. Yoast geeft je direct een score. Op basis hiervan kun je nog wat laatste kleine aanpassingen maken. Je teksten zijn nu klaar om gepubliceerd te worden. En het monitoren kan beginnen!

Stap 4: Controleer je tekst nog een laatste keer en zorg ook voor de SEO-tekst voor je metatags.

Hulp nodig met jouw SEO-teksten?

Wij helpen je graag met het controleren en verbeteren van je huidige SEO-teksten of met het schrijven van nieuwe teksten. Neem contact met ons op via het contactformulier en we kijken samen wat er mogelijk is.