Daling van zoekmachine rankings

Zijn in de laatste paar weken je rankings in Google gedaald? Zoekmachine algoritmes veranderen continu. Geen reden tot paniek dus! Wij geven je een aantal tips om je rankings te herstellen.

Stap 1: Controleer of het om een echte daling gaat

De lagere zoekresultaten fluctueren over het algemeen veel meer dan de hoogste zoekresultaten. Wanneer je website nieuw is in de top 5 resultaten, dan kun je meer fluctuatie verwachten dan wanneer je website al een tijdje in de top 5 staat.

Er zijn ook meer schommelingen te zien wanneer de zoekwoorden onderdeel zijn van een onderwerp waar mensen op dat moment veel over praten. Zie je op Google resultaten met de tag ‘twee uur geleden’ of ‘een dag geleden’, dan zijn dit zeer waarschijnlijk zoekwoorden die in verband staan met dat veelbesproken onderwerp.

Had je website gedurende enkele weken een vaste positie en zijn toen opeens de rankings gedaald? Dan is het belangrijk om deze daling verder te onderzoeken.

Stap 2: Analyseer de situatie

Je kunt natuurlijk alleen wat aan de veranderingen doen als je uit hebt gevonden wat er nou precies is gebeurd. Stel jezelf de volgende vragen:

– Binnen welke zoekmachine is deze verandering in positionering te zien?
– Is de verandering toegespitst op een specifieke regio?
– Welke pagina’s zijn getroffen door de verandering?
– Heeft de verandering in rankings invloed op je conversies en websiteverkeer?
– Gebeurde hetzelfde een jaar geleden ook? In dat geval kan het een seizoensgebonden probleem zijn.

Heb je de getroffen pagina’s geïdentificeerd, dan kun je gedetailleerder te werk gaan:
– Welke zoekwoorden veroorzaakten de verandering in verkeer?
– Welke concurrenten zijn in de rankings gestegen binnen deze zoekwoorden?

Om een voorbeeld te geven:
Je vindt bijvoorbeeld uit dat de verandering in rankings gebeurde binnen korte zoekwoorden op categorie niveau (zoals hij zoekwoord ‘schoenen’). Je ziet ook dat de pagina’s en websites die zijn gestegen in de rankings allemaal een informatief karakter hadden. De pagina’s die juist zijn gedaald, zijn allemaal winkelpagina’s.

Deze dingen gebeuren regelmatig, omdat het Google Algoritme de intentie achter de door de doelgroep gestelde vraag heeft gerevalueerd. In dit geval besloot Google dat de mensen die zochten op het woord ‘schoenen’ geen interesse hadden in een aankoop, maar juist in informatie.

Wees voorzichtig met je aanpassingen

Pas niet zomaar SEO tactieken aan als je ziet dat je rankings zijn gedaald. Kijk altijd eerst naar eventuele achterliggende problemen. Zie je dat je concurrent een hogere positie heeft in de rankings, kijk dan wat hij anders doet. Met deze nieuwe informatie pas je vervolgens je eigen website aan. Hebben al je pagina’s in één keer een lagere positie, dan kan een technisch probleem op je website de reden hiervoor zijn. Denk je dat dit voor jouw website het geval is, maar kun je de oplossing niet vinden? eZense helpt je uiteraard graag verder!