Linkbuilding: kies je kwaliteit of kwantiteit?

Recent liet John Mueller (medewerker bij Google) via een YouTube video weten dat de kwaliteit van de links die naar je website verwijzen belangrijk zijn. Een enkele goede link vanaf een relevante website kan meer impact hebben dan duizenden links van lage kwaliteit. Maar wat is nou een goede link? En hoe pas je deze kennis toe voor je eigen website? Dit artikel geeft je antwoord op deze vragen.

Google en relevante websitecontent

In eerdere blogs lieten we al weten dat het steeds belangrijker wordt om de juiste informatie op je website te delen. Dat enkel het toevoegen van een grote hoeveelheid links niet voor extra bezoekers zorgt. Dit werkt overigens ook andersom. Als jouw website een vermelding heeft op andere websites die totaal niet relevant zijn, dan heeft dit een negatieve invloed op je uiteindelijke SEO-score. Bezoekers willen een antwoord op hun vraag. Het is aan jouw de taak om deze vraag te herkennen en op de juiste plaats, het juiste antwoord aan te bieden.

Maar is het totaal aantal gelinkte domeinen dan belangrijker dan het totale aantal links? Volgens John Mueller gaat Google voor een andere aanpak. Er wordt niet gekeken naar het totaal aantal links naar een website of het totaal aantal domein links naar je website. Google probeert te begrijpen wat relevant is voor een website. Hoeveel (meer)waarde heeft een specifieke link? Het aantal links heeft daar geen invloed op. Je kunt honderden links op allerlei verschillende website (laten) plaatsen, maar Google zal deze allemaal kunnen negeren. Als blijkt dat een specifieke link relevant is, dan zal Google dit zien als een belangrijk signaal om hoger te indexeren.

Hoe krijg ik goede links die mijn rankings verhogen?

Als je goede links wilt, dan moet je je op de juiste websites richten. Enkel links van de juiste website zullen een positieve impact hebben op je rankings in Google en andere zoekmachines. De links moeten bruikbaar zijn voor bezoekers. Om deze reden is het ook aan te raden dat ze vanuit websites komen die gerelateerd zijn aan jouw site. Heb je bijvoorbeeld een dierenwinkel? Dan zal een link vanaf de website van een autobedrijf je weinig opleveren. Een website met informatie over diervoeding daarentegen is veel relevanter en daarmee waardevoller.

Er zijn online veel (gratis) tools te vinden voor een linkbuilding check. In dit geval worden deze vaak ‘backlink tools of backlink check(er)’ genoemd. We raden zeker aan om dit voor je eigen website te checken. Uiteraard kunnen we je hier ook mee helpen!

Creëer content met meerwaarde

Stel, je ziet een website die doorlinkt naar een concurrent van je. Hoe pak je dit dan aan? Want je zou natuurlijk graag willen dat deze website naar jou doorlinkt.

Wanneer je website betere content heeft dan een andere site, dan kun je degene die de backlink heeft geplaatst natuurlijk overtuigen om een link te plaatsen naar jouw website. De kans is echter niet groot dat ze in zullen gaan op deze vraag. Veel websites zullen de moeite niet willen nemen om naar een andere, maar soortgelijke, website te linken.

In plaats daarvan is het beter om content te creëren die op hetzelfde niveau ligt als die van je concurrent. Steek niet direct een grote hoeveelheid tijd en energie in content die vele malen beter lijkt. Want vaak is de keuze om door te linken gebaseerd op de naamsbekendheid van de website. Het is de kunst om iets extra’s aan te bieden, naast het artikel dat je al hebt, zonder direct te overdrijven. Als het aansluit, des te beter. We snappen dat dit een behoorlijke uitdaging kan zijn. Al helemaal als je als klein(er) bedrijf op moet boksen tegen de grote namen. Maar elke link vanaf een relevante site is een stap vooruit.

Wie linkt er door naar jouw website?

Wij helpen je graag met het verbeteren van de huidige (back)links en het bepalen van de juiste websites om je linkstrategie te verbeteren. Neem contact met ons op via het contactformulier en we kijken samen wat er mogelijk is.