Linkteksten en Google rankings

De linktekst, of ankertekst, van een hyperlink zijn een ranking signaal voor Google. Standaard linkteksten helpen Google om je pagina aan een ranking toe te voegen, op basis van wat de linktekst zegt over de pagina. Daarnaast is Google in staat om spamlinks te herkennen en negeren. Op deze manier voorkomen ze dat deze links de rankings beïnvloeden.

Linkteksten zijn belangrijk voor de bepaling van de rankings

Linkteksten die op de juiste manier gebruikt worden helpen Google enorm in het bepalen van een juiste positie binnen de rankings. Echter geeft Google aan dat ze ook de mogelijkheid hebben om neplinks te herkennen:

“Wat we bij dit soort links proberen te doen, is kijken naar de specifieke linktekst. Wanneer het een website promoot met een grote hoeveelheid zoekwoorden in de linktekst, dan kan dit problemen veroorzaken. Als er in principe enkel een link wordt gebruikt naar de URL of als er een bedrijfsnaam linkt naar de website, dan is dit minder problematisch. Hoogstwaarschijnlijk negeren we deze specifieke links nu al, aangezien deze erg eenvoudig zijn op te pikken door ons systeem. We kunnen ze dan ook eenvoudig negeren.”

Hoe analyseer ik linkteksten van mijn eigen en andere websites?

Je kunt je website verbeteren door de links van concurrenten te bekijken. Welke linkteksten en links gebruiken zij en naar welke pagina’s wordt er veel doorgelinkt? Google Search Console geeft helaas geen optie om links van concurrenten te bekijken. Je kunt enkel je eigen website analyseren. Gelukkig zijn er, na een kleine zoektocht, zeker websites te vinden die deze optie wel (gratis) aanbieden.

Google heeft bevestigd dat links van andere websites een belangrijk ranking signaal zijn. Er is een sterke samenhang tussen goede links van andere websites en hoge rankings in Google.

Vind de websites en links die je eigen website een ranking boost geven, door het analyseren van de links van je concurrenten. Analyseer ook zeker links van je eigen website, verwijder slechte links en verbeter de bestaande links die naar je website verwijzen.

Zorg daarnaast ook voor een mobielvriendelijke website. Je website kan er op je laptop nog zo mooi uitzien, vaak is de weergave op je mobiel anders. Of moet je bepaalde instellingen nog juist zetten voor mobiel gebruik. Mensen haken bijv. af als op de mobiel de titels buiten het scherm vallen, de links lastig aan te klikken zijn en de afbeeldingen verkeerd worden weergegeven. Ook als de laadtijd van je website te lang is (zowel op mobiel als ander apparaat), gaan mensen al snel op zoek naar een andere website. Check dus altijd of je website ook op je mobiel goed functioneert.