Wat is Zoekmachine Optimalisatie (SEO)?

Wil je meer bereiken met jouw website? Dan is een zoekmachine optimalisatie traject, ook wel Search Engine Optimization (SEO), zeker interessant voor jouw bedrijf of organisatie! Bedrijven hebben verschillende redenen om te investeren in het optimaliseren van de SEO. Denk daarbij aan het verhogen van de (online) verkoop van producten, het onder de aandacht brengen van de diensten, klanten rechtstreeks contact laten opnemen via de website of het creëren van meer nieuwsbriefaanmeldingen. Met SEO maak je van “zoekers” op internet jouw “bezoekers”. Met SEO alleen ben je er overigens niet. Het is een zeer goede stap wanneer je meer conversies wilt. Maar je eenmaal beter wordt gevonden en meer bezoekers jouw website bekijken, dan moeten ze ook de juiste informatie kunnen vinden. Zijn ze met behulp van de SEO bijvoorbeeld op een blog en product uitgekomen, dan moet ook de stap tot contact opnemen of kopen kunnen worden gezet. Dit moet eenvoudig en snel gaan. Duidelijke knoppen en eenvoudig afrekenen zijn daarbij bijvoorbeeld van groot belang. Alleen zo levert de zoekmachine optimalisatie ook een conversie op.

Een voorbeeld van SEO:

  • Je bent een badkamerspecialist
  • Het zoekwoord waar iemand op zoekt is ‘design wastafel’
  • Jouw website verschijnt hoog in de zoekresultaten en trekt relevante bezoekers naar jouw website
  • De eerste pagina die de bezoeker op jouw website te zien krijgt gaat over ‘design wastafel’, want dat is een relevant resultaat voor de bezoekers! Dit noemen we de landingspagina. eZense kijkt met SEO naar de structuren van jouw website en geeft je een aanbeveling om het maximale meetbare resultaat te halen uit jouw website.

Hoe belangrijk is SEO?

Hoe beter jouw website gevonden wordt op belangrijke zoekwoorden, hoe meer relevante bezoekers je zult trekken die ervoor kunnen zorgen dat jouw online doelen behaald worden. De positie van elke willekeurige website binnen Google komt niet geheel uit de lucht vallen. Deze zijn bepaald door het algoritme van Google. Als je zorgt dat de drie belangrijkste elementen op orde zijn. Het gaat daarbij om de content, linkbuilding en techniek. Door deze te optimaliseren kun je op verschillende zoekwoorden beter scoren in Google. En zo dus je concurrent voorbij in de zoekresultaten!

Al lange tijd werd er gezegd dat SEO de toekomst heeft met meetbare resultaten. Inmiddels leven we al in deze ’toekomst’. Zonder SEO is het namelijk enorm lastig om je boven de concurrentie uit te vechten. Daarnaast is ook het online zoekgedrag van de mens veranderd en het aantal online aankopen sterk gegroeid. En dit groeit nog steeds. Steeds meer mensen en bedrijven zoeken via het internet naar de gevraagde diensten en/of producten. Dit geldt zowel voor bedrijven die Business to Business zaken doen als voor de Business to Consumer. Het is niet branche gebonden. Met jouw onderneming heb je nu de kans om hier jouw voordeel mee te doen. Veel bedrijven hebben wel een website, maar met beperkte informatie (en dus SEO). Een stukje tekst en een kort blog eens in de zoveel tijd is niet meer voldoende. Dat wetende is het voor jou tijd om de SEO-stap te zetten.

De meestgestelde vragen over SEO

Hoeveel woorden gebruik je voor een SEO-tekst?

Hoe lang moet een goede SEO-tekst zijn? Door Yoast wordt aanbevolen om minimaal een tekst van 300 woorden te schrijven. Langer kan uiteraard ook, zolang de leesbaarheid maar goed blijft. Daarnaast blijft het belangrijkst doel van jouw tekst het bereiken van de juiste lezer. Het heeft dus geen zin om een onsamenhangend verhaal met de juiste zoekwoorden te schrijven. Google zal de inhoud dan namelijk als slecht indexeren.

De lezer wilt iets weten en jouw tekst beantwoordt precies de juiste vragen. Hoe lang de tekst vervolgens is, hangt af van het onderwerp. Sommige onderwerpen hebben meer tekst of uitleg nodig, terwijl andere onderwerpen een stuk beknopter zijn. De inhoud is dus het belangrijkst. Jouw tekst moet ervoor zorgen dat de lezer antwoord krijgt op zijn vraag. Voor de vindbaarheid is het natuurlijk ook belangrijk dat de juiste zoekwoorden in de tekst zijn verwerkt. Ook hierin geldt, overdrijf het niet. Ook een teveel aan zoekwoorden ziet Google als iets slechts.

Hoe verbeter ik de SEO van mijn website?

Het schrijven van een goede SEO-tekst klinkt erg ingewikkeld. Wanneer jij je goed voorbereid op de tekst die je wilt gaan schrijven, is de eerste belangrijke stap al gezet. Wat is het onderwerp waar je over schrijft en voor wie schrijf je? Welke doelgroep wil je bereiken en/of aanspreken met jouw tekst? Is jouw tekst voor de jongere of ouders generatie? Hier pas je natuurlijk jouw tekst op aan. Daarnaast is het belangrijk om een zogenoemde zoekwoordenonderzoek te doen. Zo weet je op welke woorden er door mensen op Google wordt gezocht. Weet je eenmaal welke zoekwoorden allemaal aansluiten op jouw tekst, dan bepaal je op welke woorden jij gevonden wilt worden. Deze woorden verwerk je in jouw tekst.

Wat is linkbuilding?

Een van de methodes om hoger te scoren in de Google Ranking, is linkbuilding. Linkbuilding is niets meer dan het toevoegen (inbouwen) van weblinks op je website of in een artikel. Je hebt twee verschillende soorten links: interne en externe links. Interne links zijn links binnen je eigen website. Zo kan de lezer door op een bepaalde link te klikken, doorverwezen worden naar een andere pagina binnen jouw website. Deze links zijn vaak verwerkt in een woord waar men op kan klikken. Naast interne links kan men ook gebruik maken van externe links. Dit zijn links waarmee de lezer wordt genavigeerd naar een andere website buiten je eigen website. Naast dat linkbuilding zorgt voor een verbetering in de gebruikersvriendelijkheid, en hiermee ook de gebruikerservaring, is het ook erg waardevol voor jouw zichtbaarheid op Google.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het verschil tussen SEO en SEA zit hem in het platform dat je gebruikt om het toe te passen. Daar waar je met SEO jouw website optimaliseert om een zo hoog mogelijke ranking in de zoekresultaten te krijgen, focus je je met SEA op het adverteren om op de vallen in de zoekresultaten.

Wat is een ranking?

Ga je op zoek naar informatie over SEO, dan kom je ongetwijfeld het woord ranking tegen. Of het woord Google Ranking. Dit is de rangschikking die Google geeft aan de pagina’s op basis van verschillende punten. Hoe meer je website aan deze punten voldoet, des te groter de kans dat je de hoogste positie in Google weet te bereiken.

SEO: zelf doen of uitbesteden?

Onze ervaring is dat veel bedrijven en organisaties de SEO in de eerste instantie zelf oppakken. Tegelijkertijd zien we ook dat het een van de eerste dingen is die wegvalt wanneer er weinig tijd is. En dit snappen wij maar al te goed. Er gaat namelijk veel tijd zitten in SEO. Je moet kijken hoe de concurrentie het doet, zoekwoordenonderzoeken uitvoeren, blogonderwerpen bepalen en bekijken welke (landings)pagina’s te updaten zijn. En als je dat eenmaal gedaan hebt, moeten de teksten natuurlijk nog geschreven en geplaatst worden. Al met al ben je zo meerdere uren verder. En stel dat jij wekelijks een nieuw blog wilt plaatsen, dan ben je hier dus zo elke week een halve werkdag voor kwijt. Vooral wanneer je geen plezier beleefd aan het schrijven, kan het een taak worden die je maar al te graag voor je uitschuift.

Met deze exacte reden vragen veel bedrijven vaak om hulp. Vooral wanneer een bedrijf aan het groeien is, is de tijd er vaak niet meer om de content up-to-date te houden. En dan komt eZense in beeld. Onze tekstschrijvers verzorgen voor verschillende bedrijven de SEO-teksten. Momenteel hebben we voor de meeste bedrijven een focus op het schrijven van blogs en het (her)schrijven van web- en landingspagina’s. Daarbij zien we ook resultaat. De vermelding in de zoekresultaten is hoger (en vaak zelfs het hoogst). Het aantal websitebezoekers stijgt doordat ze binnenkomen via de nieuwe blogs of webpagina’s. En het aantal conversies stijgt – afhankelijk van het doel dat ze willen bereiken. Dit kunnen meer aanmeldingen voor de nieuwsbrief zijn, meer klanten in de webshop of uiteraard het afronden van een aankoop.

eZense – De SEO-specialist

eZense kan jou ondersteunen in je SEO door samen te bekijken hoe deze te optimaliseren is. Op basis daarvan maken we een plan van aanpak. Wil je een wekelijks of maandelijks blog? Welke onderwerpen moeten er besproken worden en welke pagina’s kunnen we verbeteren? Dit alles doen we uiteraard op basis van jouw feedback als klant, maar ook met de informatie die we door zoekwoordenonderzoeken en concurrentievergelijking verkrijgen.

Meer informatie

Neem gerust contact op met eZense voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Wat kun je verwachten bij een SEO-traject?

Resultaten die je kunt verwachten van zoekmachine optimalisatie

  • Jouw website is ingericht op het zoekgedrag van de internetgebruiker
  • Je krijgt een toppositie in de zoekmachines
  • Jouw website is populair en goed gewaardeerd door Google
  • Snel van zoekwoord in Google naar de juiste pagina binnen jouw website
  • Je krijgt meer conversie, want doelen worden behaald
  • Je kunt meer omzet uit jouw website genereren
  • Betere naamsbekendheid of imago verbetering
  • Meer klantenbinding
  • Je krijgt een duidelijk beeld van de kansen die je nog kunt pakken, zoals specifieke zoekwoorden waar nog weinig concurrentie op te vinden is.