Google Analytics installeren en inregelen

Google Analytics is een handig hulpprogramma voor het bijhouden van websitestatistieken. Met Google Analytics kan je veel gegevens inzichtelijk krijgen. Niet alleen het aantal websitebezoekers is in kaart te brengen, maar ook de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op de website, de locaties van de bezoekers, de verschillende kanalen waardoor de bezoeker jouw website bereikt, het gedrag van de bezoekers en ook bijvoorbeeld het aantal conversies. Meer onderwerpen over Google Analytics staat op onze website.

Stap 1: Aanmelden Google Analytics

Om Google Analytics in te regelen ga je naar www.google.nl/analytics. Klik vervolgens op de knop “Een account maken”. Heb je al een account geopend? Klik dan op aanmelden en login met je gegevens. Als je een account wilt aanmaken, wordt er gevraagd om in te loggen met je Google Account. Heb je deze niet, dan zal je eerst een Google Account moeten aanmaken. Als je inlogt krijg je vervolgens onderstaand scherm te zien. Klik op “Aanmelden”.

Stap 2: Trackingcode ophalen

Als je verder gaat zal je op de vervolgpagina een aantal gegevens moeten invoeren. Je krijgt het onderstaande scherm te zien:

Voer hier de volgende gegevens in:
Accountnaam: Vaak wordt hier de naam van de onderneming of de domeinnaam gebruikt.
Propertynaam: Dit is de naam van de website.
URL van de website: Dit is vanzelfsprekend het domeinnaam van de website.
Branche: Geef de meest logische branchecategorie in.
Tijdzone voor rapportage: Stel hier Nederland als land in.

Klik vervolgens op “Tracking-ID” ophalen. Ga akkoord met de algemene voorwaarden, waarna je de trackingcode in beeld krijgt.

Stap 3: Nieuwe tracking regel toevoegen en controleren

De unieke trackingcode die gegenereerd is zal nu in je eigen website gezet moeten worden. Afhankelijk van je website of webshop systeem kan dit op verschillende manieren geïmplementeerd worden. Overleg in samenwerking met de programmeur van je website of hij of zij de trackingcode kan implementeren in de website.

Op het moment dat de trackingcode geïmplementeerd is, zal je uiterlijk na 24 uur de resultaten hiervan moeten zien. Meestal update Google Analytics haar gegevens na 12 uur middernacht. Als je wilt controleren of er data bijhouden wordt, kan je naar het tabblad “rapportage” in Google Analytics navigeren. Je krijgt hier een vergelijkbaar scherm te zien als in de afbeelding hieronder.

Tot slot:

Je kunt nu verschillende data bekijken en analyseren. Houd rekening met het tijdspad, deze staat rechtsboven. Je kunt het tijdspad veranderen naar bijvoorbeeld een hele maand, een week of een heel jaar. Je kunt hier zelf een begin en einddatum opgeven. Vervolgens kan je aan de linkerkant switchen naar de verschillende gegevens die beschikbaar zijn.

Veel succes met de eerste stappen van Google Analytics. Meer over Google Analytics vind je terug in onze wekelijks blogs. Vergeet niet jezelf in te schrijven voor de nieuwsbrief, zodat je maandelijks de laatste blogartikelen toegestuurd krijgt.