Op het moment dat je inzet op zoekmachine adverteren is adverteren via Google Adwords een zeer geschikt kanaal. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden die er zijn om verschillende advertenties te maken. Advertentie-extensies zijn een uitbreiding van je tekstadvertenties. Een advertentie-extensie zorgt voor een toegevoegde waarde van je normale tekstadvertentie.

Door gebruik te maken van advertentie-extensies zorg je in het algemeen voor dat de advertentie relevanter wordt voor de zoekopdracht en hierdoor wordt er een hoger doorklikpercentage (Click-trough rate) bereikt.

Welke advertentie-extensies zijn er?

Er zijn diverse advertentie-extensies mogelijk. Voor het complete overzicht en de toepassingen verwijzen we je naar het artikel over advertentie-extensies op de website van het Adwords support.

App-extensies

Met een app-extensie is het mogelijk om een directe link te leggen naar de Google Play of de Apple App store. Hierdoor kan de App direct gedownload worden.

Oproepextensies

Met een oproepextensie is het mogelijk dat potentiële klanten je direct telefonisch benaderen door op de button te klikken.

Verkopersbeoordelingen

Verkopersbeoordelingen worden weergegeven op het moment dat je voldoende beoordelingen hebt verzameld via een onafhankelijke beoordelingswebsite. Bekende partijen in Nederland zijn onder andere Klantenvertellen, KiyOh, The Feedback Company en Trustpilot. Met verkopersbeoordelingen worden tevens de bekende sterren in Google bij de advertenties getoond.

Sitelinkextensies

Sitelinks zijn extra links die bij jouw advertentie vertoond worden. Deze sitelinks zijn aparte bestemmingspagina’s die relevant zijn voor de advertentie.

Sociale meldingen

Op het moment dat je Google+ zakelijk gebruikt, kunnen het aantal volgers (vanaf +/- 100) van jouw Google+ pagina vertoond worden bij de advertentie.

Locatie-extensies

Door middel van locatie-extensies kun je ervoor zorgen dat de vestigingslocatie zichtbaar is bij je advertenties.

Wanneer pas je advertentie-extensies toe en wanneer niet?

Door de verschillende mogelijkheden die Google Adwords biedt zal er een strategische keuze gemaakt moeten worden. Sommige advertentie-extensies kunnen in combinatie met andere extensies gebruikt worden, maar ze zullen niet allemaal tegelijk getoond worden. Er kan bijvoorbeeld een combinatie gemaakt worden tussen een locatie-extensie en verkopersbeoordelingen. Ook kunnen bijvoorbeeld sitelinkextensies gecombineerd worden met locatie-extensies of verkopersbeoordelingen.

Als je een webshop hebt en het doel is om gestandaardiseerde producten online te verkopen zijn over het algemeen oproepextensies en locatie-extensies minder geschikt. Oproepextensies zijn interessant als je maatwerk biedt of als er een directe oplossing kan worden geboden. Bij online verkoop wil een webshopeigenaar het liefst zo min mogelijk telefoontjes ontvangen. Bij een webshop wil je vaak geen bezoekers trekken naar jouw vestiging, waardoor locatie-extensies minder interessant zijn. Omgekeerd, als je juist je klanten naar jouw winkel wilt trekken, kun je hier uitstekend gebruik van maken.

Over het algemeen doen verkopersbeoordelingen het erg goed. Dit verhoogt je doorklikpercentage. De sitelinkextensies zijn de meest gebruikte extensies en bieden een verhoogde kans op succes omdat je bezoekers naar gerichte bestemmingspagina´s kunt leiden.

De kosten van advertentie-extensies

Het gebruik van advertentie-extensies brengt geen extra kosten met zich mee, maar je betaalt wel de normale prijs voor de klikken op jouw advertentie. Omdat de advertenties relevanter worden zul je er echter wel rekening mee moeten houden dat men sneller bereid is om op de advertentie te klikken. Het Adwords budget kan hierdoor sneller opraken. Op het moment dat je goede resultaten behaalt door advertentie-extensies is het natuurlijk verstandig om uit te gaan breiden met het budget. Als de resultaten tegenvallen kun je uiteraard de advertentie-extensies zo weer uitzetten.

Als men bij de beoordelingen of bij de social-extensie naar de website van de beoordelingen gaat of men komt uit op jouw Google+ pagina, dan betaal je hier zelfs niets voor. Je betaalt enkel als men vanuit jouw advertentie naar de bestemmingspagina gaat.

Hoe kun je advertentie-extensies gaan gebruiken?

Via Google Adwords kun je advertentie-extensies beheren. Login in je Adwords account en vervolgens kun je via campagnes, onder het tabblad advertentie-extensies aan de slag gaan. Veel succes!