Hoe snel levert een SEO campagne resultaat op?

Hoe snel levert een SEO campagne resultaat op?

SEO of zoekmachineoptimalisatie is een van de meest kostenefficiënte internetmarketingstrategieën. Een belangrijk punt om rekening mee te houden is echter tijd. Terwijl je met SEA (zoekmachine adverteren) onmiddellijk resultaat krijgt door het plaatsen van betaalde advertenties is SEO een langetermijninvestering. Dat is ook de reden dat veel SEO bureaus werken met contracten van minimaal 6 maanden of een jaar. Welke resultaten kan je verwachten na ongeveer een jaar met SEO aan het werk te zijn geweest?

Hoe lang duurt het voordat je resultaten ziet?

Over het algemeen zal je na 4 tot 6 maanden gaan zien dat de hoeveelheid bezoekers op je website begint toe te nemen. Afhankelijk van hoeveel werk en energie je hebt geïnvesteerd zal de hoeveelheid bezoekers verder groeien, tot een toename van 50% na 12 maanden. Het kost tijd en het is wat werk, maar het is zeker de moeite waard.

Om over na te denken:

De resultaten die je krijgt, zijn afhankelijk van een aantal variabelen. De belangrijkste factoren die het succes van je SEO campagne bepalen zijn:

  1. Zoekwoorden

    Dit is de belangrijkste factor. Als je de verkeerde zoekwoorden kiest, kunnen al je SEO inspanningen voor niks zijn. Neem dus de tijd om de juiste zoekwoorden te vinden, of laat een zoekwoordenonderzoek

  2. Branche en concurrentie

    Er zit veel verschil in branches wat betreft online marketing. Bij een offline bedrijf is het meestal makkelijker om een hoge ranking te behalen dan bij bijvoorbeeld detailhandel omdat hierin de concurrentie veel hoger ligt. Als de meeste zoekwoorden ok gebruikt worden door een aantal grote spelers, kan het lastiger zijn om een hoge ranking te krijgen,

  3. Hoeveelheid content

    Ook dit is weer afhankelijk van de organisatie. In elk geval is het belangrijk om consequent content te blijven plaatsen. Dus niet 6 artikelen op 1 dag en de rest van de maand niets, probeer een planning te maken en je hieraan te houden. De hoeveelheid content die je plaatst, heeft een belangrijke rol bij de ranking.

De basis van je SEO campagne

  1. Controleren en meten

    Als je wilt weten wat jouw SEO activiteiten opleveren, dan zal je dit moeten meten. Controleer je ranking en het aantal bezoekers op de website voordat je start en baseer hier je SEO strategie op. Wat wil je bereiken?

  2. Betere zoekwoorden vinden

    Als je nog niet veel hebt gedaan met zoekmachineoptimalisatie, dan zijn er waarschijnlijk nog veel goede zoekwoorden die nog niet gebruikt worden op je website. Met een zoekwoordenonderzoek maak je een bewuste keuze voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Hoe beter de zoekwoorden aansluiten op de website, hoe beter de resultaten zullen zijn.

  3. Optimaliseren

    Begin met het optimaliseren van de website op basis van de zoekwoorden die uit het zoekwoordenonderzoek zijn gekomen. De moderne zoekmachines kijken niet meer alleen naar afzonderlijke zoekwoorden, maar rangschikken onderwerpen. Als je hele website relevant is voor het onderwerp, is het veel waarschijnlijker dat je een hogere ranking krijgt voor afzonderlijke zoekwoorden.

  4. Terugkerende werkzaamheden

    Het bouwen van content staat centraal in een goede SEO strategie. Dit kan bijvoorbeeld door blogposts, nieuwe pagina’s of infographics toe te voegen aan de website. Hoe meer je hier aan werkt, hoe beter de resultaten zullen zijn. Zorg hierbij voor leesbare en unieke content, geschreven voor de bezoekers van je website, passend bij het onderwerp van je website.

Starten met SEO?

Wil je beginnen met SEO of ben je al bezig, maar weet je niet of je op de goede weg bent? Bij e-Zense kan je terecht voor advies, ondersteuning, een zoekwoorden onderzoek of het volledig uitbesteden van je SEO werkzaamheden. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!