Onlangs heeft Google een update doorgevoerd. Hierdoor worden in de zoekresultaten van Google ook berichten getoond die bij Google+ geplaatst zijn. Op dit moment werkt dit alleen als je een Google+ profiel hebt waarbij je personen of bedrijven volgt. Dit brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee en het is zeker de moeite om hier aandacht aan te besteden, zodat je ook in de toekomst goed vindbaar blijft. We gaan in dit blogartikel in op de mogelijkheden.

Een voorbeeld van een Google+ resultaat in de zoekresultaten van Google:

Google+ in het kort

Google+ is het social media platform van Google, dat gelanceerd is in 2011. Tijdens het schrijven van dit blogartikel heeft het volgens Google ruim 500 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Naast het social media platform biedt Google+ ook vele andere opties, zoals het Google auteurschap. Maar ook reeds bestaande mogelijkheden zijn nu in Google+ geïntegreerd, zoals bijvoorbeeld Google+ Lokaal en YouTube.

Google+ berichten bij het zoeken op een bedrijfsnaam

Wat al een tijdje bestaat is Google+ Lokaal, voorheen bekend als Google Places. Google+ Lokaal is goed voor de vindbaarheid van een bedrijf als mensen lokaal zoeken naar producten of diensten. Daarnaast is het een mooie vermelding op Google, inclusief logo, welke getoond wordt als men op jouw bedrijfsnaam zoekt. Meer hierover lees je in het blogartikel Google+ Lokaal, het vernieuwde places.

Door de update van Google wordt in de zoekresultaten nu niet alleen de bedrijfsvermelding weergegeven, maar worden ook de recente berichten behorend bij het bedrijf getoond. Dit gebeurt alleen als iemand een Google+ profiel heeft, ingelogd is én het betreffende bedrijf of de persoon op Google+ volgt. Hieronder staat de vermelding van eZense weergegeven. Het groene blok in de Google+ Lokaal vermelding die iedereen ziet. Het rode blok geeft de extra gepersonaliseerde informatie weer.

Google+ berichten in zoekresultaten van Google die je in je kringen hebt

Uitgelegd is, dat als je op een bedrijfsnaam zoekt, je de recente berichten van het bedrijf dat je op Google+ volgt getoond kan krijgen. Deze optie is echter nog verder uitgebreid.

Als je een Google+ profiel hebt, ingelogd bent en zoekt op bepaalde termen waar mensen of bedrijven in je kringen (vergelijkbaar met vrienden zoals op Facebook) ook over praten, dan kunnen deze resultaten eveneens worden weergegeven.

Hieronder zie je hier een resultaat van. Het groene blok geeft een “normaal” resultaat weer (wel gekoppeld aan Google Auteurschap), het rode blok toont een Google+ resultaat. Dit blok wordt alleen vertoond omdat, in dit geval, eZense door mij gevolgd wordt én ik ingelogd ben op Google+. Het gaat hier dus om gepersonaliseerde resultaten.

Google+ wel of niet gebruiken?

Het is altijd de keuze van een gebruiker om wel of niet mee te gaan met nieuwe ontwikkelingen zoals Google+. Vanuit zoekmachine marketing gezien is het een feit dat de concurrentie op bepaalde zoektermen steeds meer toeneemt. Op het moment dat veel mensen jou of jouw bedrijf volgen op Google+, kan je sneller vertoond worden in de verschillende zoekresultaten van Google. De verwachting is dat juist deze resultaten in de nabije toekomst gaan toenemen, vooral op zoektermen waar veel concurrentie op zit. Het voordeel van Google+ resultaten is dat deze voorrang krijgen op de resultaten die door middel van Zoekmachine optimalisatie (SEO) tot stand zijn gekomen.

Meer informatie

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op!