Geen plusjes op Google+, maar volgers

Social media is continu in beweging. Zo is de interface van Facebook onlangs gewijzigd, waarbij enkel de vormgeving aangepast is. Vorige week is er bij Google+, het social media platform van Google, een update doorgevoerd waarbij dit keer niet de vormgeving maar sommige functies gewijzigd zijn.

De wijziging

Op het moment dat je een Google+ bedrijfspagina ingeregeld hebt, kon je voorheen als Google+ gebruiker een bedrijfspagina “volgen” en tevens deze een “+1” geven. Deze laatste “+1” had als voordeel dat deze getoond werd in de Google resultaten. Zo werd er in de organische (gratis) zoekvermeldingen van Google getoond wie de pagina allemaal een “+1” hadden gegeven. Hieronder zie je een voorbeeld staan. Het is nog onduidelijk wat er met deze resultaten gaat gebeuren.

Google-volgers en weergaven

Voorheen kon je dus een “+1” ontvangen op je bedrijfspagina. Daarnaast konden mensen je toevoegen in “je kringen” , waardoor ze ook updates ontvangen van jouw organisatie. Dit laatste is nog steeds van kracht, maar de mensen die jou in “je kringen” hebben, worden nu ook “volgers” genoemd op je pagina. Daarnaast wordt het aantal “weergaven” van de pagina weergegeven, van elke bedrijfspagina. Hierdoor krijg je dus niet alleen inzicht in je eigen pagina, maar ook in die van andere bedrijven. Deze gegevens kun je via de pagina instellingen uitzetten, mocht je dit willen. Hieronder staat de Google+ pagina van Flyboarden.nl met het aantal volgers en weergaven getoond:

Google-volgers in Adwords

Een koppeling tussen Google Adwords en Google Plus kan voordelen hebben. Zo kan het aantal volgers getoond worden in de Adwords advertentie wat een verhoogd doorklikpercentage (Click trough rate) oplevert. Beoordelingen en meningen van anderen hebben over het algemeen een positief effect op de campagne. Hieronder zie je een voorbeeld van Zalando en haar volgers.

Google+ bedrijfspagina of lokale vermelding?

Voorheen kon je een bedrijfspagina inrichten en meerdere losse lokale bedrijfsvermeldingen aanmaken, waarbij het aantal keren dat een “+1” gegeven werd gelijk werd getrokken over de verschillende pagina’s. Dit is bijvoorbeeld handig als je een organisatie hebt met meerdere vestigingen. Deze “+1” functie is nu komen te vervallen, waardoor je dus per pagina rekening zal moeten houden met het aantal volgers.

Ons advies

Heb je één vestiging? Maak dan een Google+ lokale vermelding aan. Vervolgens kun je naast de lokale vermelding (voorheen Google places) berichten, foto’s en meer posten. Heb je een organisatie met meerdere vestigingen? Maak een bedrijfspagina aan en losse Google+ lokale vermeldingen, zodat men je vestigingen goed kan vinden. Berichten, foto’s en meer kun je kwijt op je bedrijfspagina. Via deze url kun je een Google+ bedrijfspagina aanmaken. Let op, je moet wel eerst een persoonlijk profiel hebben!

Meer informatie

Op zoek naar meer informatie over Google+ ? Lees onze andere blogartikelen:

Uiteraard kunnen wij je op weg helpen met Google+ en de vele mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op.