Voorkom problemen met duplicate content

Duplicate content kan leiden tot problemen binnen de ranking in online zoekmachines. Hoewel er geen straf staat op het gebruik van gedupliceerde content, is het wel degelijk van invloed binnen de zoekresultaten van Google zoekmachine. In deze korte handleiding behandel ik hoe je duplicate content kan opsporen en voorkomen.

Wat is duplicate content?

De definitie van Google van gedupliceerde content:

Dubbele inhoud verwijst gewoonlijk naar substantiële blokken inhoud binnen of tussen domeinen die ofwel volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken. Dit is meestal niet misleidend bedoeld. Voorbeelden van niet-kwaadwillige dubbele inhoud zijn:

  1. Discussiegroepen die zowel normale pagina’s als ingekorte versies voor mobiele apparaten kunnen genereren.

  2. Items die worden weergegeven of waarnaar wordt verwezen via meerdere, afzonderlijke URL’s.

  3. Printerversies van webpagina’s.

Slechts één pagina zal worden vertoond

De reden dat Google duplicate content niet toestaat is dat er tussen domeinen gekopieerd kan worden om de rangschikking binnen online zoekmachines te manipuleren. Dit kan leiden tot een mindere of slechte gebruikerservaring voor gebruikers die op zoek zijn naar specifieke informatie.

Google vertoont pagina’s die voor de bezoeker het meest relevant zijn. Wanneer Google twee pagina’s met gelijke content binnen hetzelfde domein, dan zal het maar één van de twee pagina’s weergeven. Omdat je hier geen controle over hebt, kan het zijn dat Google de pagina vertoont die jij juist niet zou willen laten zien.

Hoe spoor je duplicate content op?

Door middel van verschillende online tools (gratis en betaald) is duplicate content op te sporen. Bijvoorbeeld via Google zoekmachine zijn gedupliceerde stukken tekst te vinden door deze tussen aanhalingstekens te plaatsen.

Copyscape is de meest bekende. Via deze website is eenvoudig een URL van een webpagina in te voeren en waarnaar je direct resultaat krijgt. Daarnaast kan Sitebeam je voorzien van een uitgebreide lijst met alle pagina’s die duplicate content gebruiken.

Zo voorkom je duplicate content

Er bestaan verschillende manieren om duplicate content te voorkomen binnen je website. Maak bijvoorbeeld goed gebruik van de .htaccess toepassing om 301 (permanent redirect) verwijzingen te maken. Dit helpt indexering robots de juiste verwijzing te geven naar de pagina die jij wilt laten vertonen.

Formuleer unieke titels, meta beschrijvingen en keywords. Google kijkt niet alleen naar de inhoud van de pagina, maar ook naar de meta beschrijvingen.

Publiceer geen tijdelijke pagina’s in je content management system. Bij WordPress kan een tijdelijke pagina als concept worden opgeslagen zodat deze online niet getoond kan worden. Daarnaast kan een pagina binnen de meta-tags ingesteld worden op: no-index, zodat de pagina niet zal worden geïndexeerd door online zoekmachines.

Maak gebruik van canonical tags. Deze verwijzing geeft aan wat de leidende pagina is binnen een serie vergelijkbare pagina’s. Dit wordt vooral toegepast binnen verschillende categoriepagina’s van vergelijkbare producten in een webshop.

Vermijd clichés teksten zoals auteurs teksten onderaan een pagina. Maak gebruik van herschreven samenvattingen om vergelijkingen te voorkomen. Het is beter om vergelijkbare pagina’s te combineren dan gelijke pagina’s te publiceren voor het creëren van extra bezoekersingangen.

Meer weten?

Meer weten over optimaliseren van je website? Neem vrijblijvend contact met ons op.