Heatmaps en clickmaps, verhoog uw rendement!

De ontwikkelingen op het gebied van online marketing blijven toenemen. Online goed gevonden worden is een onderdeel waarin vele organisaties tegenwoordig investeren. Dit is ook niet zo gek, want het is een zeer effectieve manier van marketing. Dit blogartikel heeft vooral betrekking op conversie optimalisatie. Ofwel, hoe verhoog je je online rendement als je al bezoekers naar je website trekt?

Als je bezoekers trekt naar je website is het belangrijk om te analyseren waar knelpunten zitten, om zo uw bezoekers te leiden naar waar je ze het liefst wilt hebben. Het maakt niet uit of het daarbij nu gaat om een online aankoop, het invullen van een offerte formulier of het leiden naar de contactpagina. In dit blogartikel gaan we in op de mogelijkheden aan de hand van interessante tools.

Heatmap en clickmaps

Als men op de website komt, is het interessant om te analyseren waar men klikt. Aan de hand van een heatmap kan er geanalyseerd worden waar een bezoeker klikt en waar niet. Op basis hiervan kun je eenvoudig bepalen of jouw website pagina ook aansluit bij hetgeen wat je met de website pagina wilt bereiken. Klinkt logisch, maar we zien dat de praktijk vaak anders is.

Hieronder wordt een heatmap weergegeven.

De bovenstaande screenshot is een heatmap welke in samenwerking met internet partner Prodes geïnstalleerd is op een webshop waarbij je een cilinderslot kunt kopen. Hoe donkerder de kleur rood, hoe vaker een (unieke) bezoeker op deze plaats geklikt heeft. De lichtblauwe vlekken geven dus aan dat er slechts enkele keren geklikt is. Het eerste verbeterpunt voor deze webshop is om de knop “overige sloten” beschikbaar te maken. Op het moment dat deze printscreen gemaakt is, is deze button nog niet aanklikbaar. Aan de achterkant weten wij dat deze pagina in ontwikkeling is.

Vervolgens gaan we iets dieper in de structuur en kijken we naar het overzicht van de producten:

Op de pagina met de profielcilinders is goed te zien dat er naast de video veel geklikt wordt op de verschillende kwaliteiten en op titels in de tekst. Echter zijn dit geen aanklikbare links, maar enkel een overzicht van de kwaliteiten. In dit geval is het dus beter om naar elke kwaliteit apart te linken, waarbij de producten die binnen deze kwaliteit vallen getoond worden.

Tot slot hebben we gekeken naar een productpagina:

Hier zien we dat er veel mensen op “beoordelingen” klikken, terwijl hier op productniveau geen beoordelingen zijn verzameld. Het zou beter zijn om dus de beoordelingen die verzameld zijn door beoordelingswebsite Kiyoh (bovenin de website) hier weer te laten geven. Al deze punten zorgen ervoor dat de webshop nog beter aansluit bij de doelgroep, zodat zij makkelijker kunnen vinden wat zij zoeken. Hierdoor neemt het aantal bestellingen toe.

Buiten webshops kan dit ook prima gebruikt worden voor de optimalisatie van een website. Hieronder wordt nog een ander voorbeeld weergeven.

Op website van Flyboarden.nl hierboven is goed te zien dat de cursussen in flyboarden goed in trek zijn, terwijl de klikken op een cursus powerkiten een stuk minder zijn. We weten dat deze website momenteel goed scoort op de zoekterm “flyboarden”, waarbij er dus veel relevante bezoekers voor deze zoekterm op de website komen. Op het moment dat deze website ook beter gaat scoren op de zoekterm “powerkiten” zullen meer relevante bezoekers komen en zal de interesse voor de cursus powerkiten ook gaan toenemen.

Eigen heatmap / clickmap installatie?

Zou je ook graag je website of webshop willen laten optimaliseren door middel van conversie optimalisatie? Wij kunnen een clickheat installatie inregelen en op basis van de resultaten hier een passend advies voor geven.
Informeer gerust naar de mogelijkheden.