De komst van web 3.0

Je hebt de laatste tijd ongetwijfeld wel eens van web 3.0 gehoord. Maar wat houdt web 3.0 nou precies in? En wat kunnen we hieruit leren voor onze internet marketing? Om daar achter te komen moeten we de ontwikkeling van het internet in kaart brengen van web 1.0 naar web 3.0. Het internet is verdeeld in tijdperken.

Web 1.0

Web 1.0, 2.0 of 3.0 zou je kunnen zien als een aanduiding hoe we met het web omgaan. De basis van het internet is web 1.0. Denk daarbij aan online massacommunicatie, verouderde business modellen, hyperlinks en documenten. Dit zou je kunnen omschrijven als het contentweb. Daarbij is het grootste gedeelte van het web gratis. In het tijdperk van web 1.0 waren namen als ebay, google, amazon, altavista en napster erg bekend. Web 1.0 was met name het zenden van berichten door website eigenaren.

Web 2.0

Door de komst van web 2.0 werd het web een stuk socialer. Bij het tijdperk web 2.0 moet je denken aan blogs, profielen aanmaken, journalistiek door burgers, generated content door users etc. Maar het bekendste voorbeeld van web 2.0 is de komst van Wikipedia, de mogelijkheid om zelf content te plaatsen in een online bibliotheek, waarbij interactie tussen gebruiker en poster niet noodzakelijk is.

Web 3.0

Het web 3.0 is aangebroken. Web 3.0 wordt aangeduid als het intelligente web. Hier zijn verschillende internet toepassingen meer op elkaar afgestemd. Bij web 3.0 zorgen intelligente algoritmes ervoor dat wij de informatie krijgen die we zoeken. Maar hoe intelligent wordt web 3.0 nou en in welke mate zal web 3.0 ons kennen, begrijpen en helpen?

Wat door veel zogenaamde “internetgoeroes” wordt voorspeld is dat “link economie” de toekomst word. Zoveel mogelijk verwijzingen van externe sites zorgen voor verkeer. Door dit van verkeer worden advertentiemogelijkheden interessant. Om dat mogelijk te maken moet de content wel vindbaar zijn. Daarentegen komt relevante informatie toch wel op je pad, door middel van kranten, rss feeds, apps etc. Het nieuws wordt hoe dan ook gevonden. De aanbevelingen van anderen op producten of diensten worden nóg belangrijker bij het koopmotief.

Online strategie en web 3.0

Al met al biedt web 3.0 dus meer mogelijkheden om goed vindbaar te zijn. Echter het is wel belangrijk dat uw internet marketing strategie hier op afgestemd is. Buiten het beter vindbaar maken van uw organisatie via de online kanalen is het belangrijk om een goede basis neer te zetten. Laat bijvoorbeeld een professionele website of webshop ontwikkelen door een deskundige partij, voordat deze in de markt gezet wordt. eZense werkt met diverse gerenommeerde partijen om een website of webshop te laten bouwen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact op!