Het belang van een mobiele website

Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten. Zowel het gebruik van smartphones als van tablets blijft groeien. De meeste van deze mobiele apparaten hebben toegang tot internet. Door je website of webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten zorg je dat deze toegankelijk is voor potentiële klanten die je website of webshop mobiel bezoeken. Het voordeel van een mobiele website of webshop is ook dat verschillende landingspagina’s vanuit diverse kanalen gelijk goed toegankelijk worden voor mobiele gebruikers.

Cijfers mobiel gebruik

In Nederland heeft de helft van de bevolking een smartphone. Van deze smartphone bezitters gebruikte 72% het afgelopen jaar ook internet via de smartphone. In 2014 is de verwachting dat er 730 miljoen euro omzet via mobiele apparaten gegenereerd zal worden. (Emerce, 2014). Aan de hand van deze cijfers kan geconcludeerd worden dat het verstandig is om hierop in te spelen.

Waarom een mobiele website?

Aan de hand van de mobiele cijfers en wetende dat het mobiele gebruik de komende jaren nog verder gaat toenemen, is het zinvol om hierop in te spelen. De gebruiksvriendelijkheid wordt op een mobiele website flink verhoogd. Een goede mobiele website past zich aan de resolutie van het scherm aan. Het voordeel is dat een mobiele gebruiker op je website of webshop niet eindeloos hoeft te scrollen, te “vegen” of in te zoomen om bepaalde content te lezen.

Verschillende mobiele websites

Een website die mobielvriendelijk is kan zowel een “responsive” als een “adaptive” design hebben. Het grootste verschil is dat een responsive website voor elk scherm een eigen weergave heeft en dat bij adaptive design ook functionaliteiten aangepast zijn. Op mobiele apparaten kan bijvoorbeeld een knop doorgevoerd worden met de dichtstbijzijnde restaurants of kan een App getoond worden.

H&M heeft een combinatie gemaakt tussen een adaptive website en het gebruik van hun App.

Wat is belangrijk bij mobiele websites?

Belangrijk om te weten is wat je de bezoeker van je website of webshop wilt vertellen. Wat is het doel van je website of webshop? Als je dit helder hebt, weet je ook wat je graag aan je bezoeker wilt laten zien op je (mobiele) website.

Op het moment dat je een lokale onderneming hebt en men bezoekt je website via een mobiel apparaat, dan is het verstandig om duidelijk je contactgegevens eventueel met een Google+ lokale vermelding weer te geven. De kans is namelijk aanwezig dat uw (potentiële) klant uw contactgegevens zoekt om bij uw vestiging langs te gaan.

Voor webshops is het belangrijk dat het bestelproces makkelijk werkt op een mobielapparaat. Als het proces van een bestelling via een mobiel apparaat lastig werkt, is er een grote kans dat men afhaakt in het bestelproces.

Meer informatie

Bij het doorvoeren van een mobiele website is het belangrijk om te letten op hoe je zoekmachine optimalisatie (SEO) hierop afgestemd is. In het artikel responsive en seo lees je hier meer over. eZense heeft bij vele opgeleverde websites en webshops ondersteund door de belangrijkste elementen van zoekmachine optimalisatie gelijktijdig door te voeren.
Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.