Persbericht versturen

Door middel van persberichten kun je zowel online als offline een hogere naamsbekendheid creëren. Internet wordt steeds belangrijker, mede doordat het bereik steeds groter wordt. Bij veel bedrijven zullen de online verkopen steeds meer toenemen en de offline verkopen afnemen. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om buiten offline persberichten, deze ook online te publiceren. Maar hoe stel je een correct persbericht op en via welk medium verspreid je het persbericht. Daar gaan we in dit artikel verder op in.

Er zijn een aantal tips die voor een hoger bereik van je persbericht zorgen

  • Bepaal met welk communicatiemiddel het persbericht gepubliceerd wordt. Dit kan zowel online als offline.
  • Het onderwerp moet met actuele situaties te maken hebben. Denk daarbij aan grote veranderingen binnen uw organisatie zoals een uitbreiding van het assortiment. Unieke producten of een USP vergroten de relevantie van een persbericht voor vele media.
  • Maak het persbericht niet groter dan 1 A4. Zorg ervoor dat je een korte tekst maakt die duidelijk van structuur is. Het bericht moet een duidelijke titel en alinea’s bevatten.
  • Onderbouw feiten, waardoor de tekst ook voor lezers als betrouwbaar overkomt.
  • Controleer het artikel altijd na de tijd op spelling en grammatica. Er is niks minder professioneel dan een persbericht dat taalfouten bevat.

Het versturen van je persbericht

Als je persbericht voldoet aan de bovenstaande aspecten is het bericht klaar om gepubliceerd te worden. Offline kun je de contactgegevens van journalisten en redacties opzoeken in bijvoorbeeld kranten en tijdschriften om het persbericht aan te bieden. Online kunnen de persberichten verstuurd worden naar website eigenaren of marketingmanagers van verschillende websites, met het verzoek deze te plaatsen. Online kan dit zorgen voor inkomende links naar je website, wat gunstig is voor zoekmachine optimalisatie. Aandachtspunten bij het versturen van een persbericht

  • Let er bij de keuze van het communicatiemiddel op of de inhoud van het bericht aansluit bij de doelgroep van het medium.
  • Zorg dat er een kleine samenvatting van het bericht is bijgevoegd, zodat de redacteur kan bepalen of het persbericht interessant is.
  • Weet je de naam van de redacteur? Zorg er dan voor dat deze wordt benoemd in de aanhef van het bericht. Een persoonlijk bericht zal sneller gelezen worden.
  • Publiceer alle berichten ook op een eigen medium, bijvoorbeeld een website. Zo kunnen redacties de kwaliteit van de auteur bepalen op basis van oudere berichten.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.