De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

1

Dec 2016

Zo optimaliseer je Google’s kwaliteitsscore

door Mathijs Bennink

Zo optimaliseer je Google’s kwaliteitsscore

Hoe beter je advertenties zichtbaar zijn, hoe groter de kans dat mensen hierop klikken en je website  bezoeken. De positie van een advertentie is dus een bepalend aspect in het succes van je campagne.

De hoogte van je bod binnen Google AdWords wordt bepaald door de kwaliteitsscore van het zoekwoord. Google AdWords is gebaseerd op een veilingprincipe waarbij een hoger bod op een zoekwoord beter presteert in de zoekresultaten. Dit wil niks zeggen over de kwaliteit van de achterliggende landingspage en de content die staat weergegeven op de pagina. Om deze reden heeft Google de kwaliteitsscore als extra parameter toegevoegd.

Rangschikking op basis van relevantie

De kwaliteitsscore wordt benoemd als schatting tussen de 1 en 10, waarbij 1 het laagste is en 10 het hoogste cijfer. Hoe relevanter de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s zijn voor een persoon die hier naar op zoek is, hoe beter Google het kwaliteitscijfer beoordeeld. De beloning van relevante informatie voor een bezoeker beloont Google voor het geven van een korting op je bod op het zoekwoord.

Zie hieronder de video waar Hall Varian van Google, Chief economist, uitlegt hoe de bod strategie wordt bepaald binnen de ranglijst van Google AdWords.

Verwachte klikfrequentie (CTR)
Google AdWords maakt een voorspelling op basis van het zoekwoord in combinatie met de prestaties uit het verleden van het Google AdWords account. De verwachte klikfrequentie die Google AdWords levert is een schatting van wat zoekwoord kan opleveren. Hierbinnen kan het zoekwoord één van de drie statussen bevatten: Gemiddeld, hoger dan gemiddeld en lager dan gemiddeld.

Advertentierelevantie
De advertentierelevantie geeft aan hoe goed jouw advertentie aansluit aan je zoekwoord. Als een zoekwoord niet wordt weergegeven in de advertentie wordt deze als minder relevant aangegeven. Ook hierbinnen krijgt een zoekwoord een status van: Gemiddeld, hoger dan gemiddeld en lager dan gemiddeld.

Ervaring op bestemmingspagina
De laatste criteria voor de bepaling van de kwaliteitsscore door Google is de ervaring van de bestemmingspagina door de bezoeker. Google zoekt naar een goede ervaring van een bezoeker op de bestemmingspagina. Hiervoor zal de pagina relevant moeten zijn en moet het de bezoeker kunnen leiden naar een doel. Het zoekwoord dat is gebruikt in Google moet aansluiten op de content op de pagina. De beoordeling wordt gemaakt op basis van: Gemiddeld, hoger dan gemiddeld en lager dan gemiddeld.

Hoe optimaliseer je de kwaliteitsscore binnen Google AdWords

Optimaliseer de bestemmingspagina
Bij het optimaliseren van de bestemmingspagina zal je jezelf de volgende vragen moeten stellen.

  1. Is het doel van de pagina duidelijk?
  2. Vindt de bezoeker de juiste informatie?
  3. Is de juiste informatie eenvoudig te vinden?
  4. Zijn mijn contactgegevens eenvoudig te vinden?
  5. Verdwaalt de bezoeker niet in mijn site door een overvloed aan links?

Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in uw advertentietekst
Plaats de belangrijkste woorden in je advertentieteksten. De leesbaarheid en gebruikersvriendelijkheid zijn belangrijke factoren bij het doorklikken op de advertenties.

Onderbreek slecht presterende zoekwoorden.
Slecht presterende zoekwoorden beïnvloeden de kwaliteitsscore van andere zoekwoorden in het account. Houd daarom de focus op belangrijke zoekwoorden en zorg daarmee voor een hoge advertentiepositie.

Verdeel de zoekwoorden in gerichte advertentiegroepen
Dit maakt het makkelijker om relevante advertenties te schrijven en verbetert de CRT (click trough rate).

Binnenkort meer over het optimaliseren van de kwaliteitsscore

Het optimaliseren van de kwaliteitsscore kan veel voordelen bieden voor de bezoeker en de hoogte van het bod binnen Google AdWords. De komende weken gaan we onder andere verder in op het optimaliseren van de kwaliteitsscore in onze blogs. Houd daarom de website of de Facebookpagina van eZense goed in de gaten.

Sneller resultaat zien binnen online zoekmachines?

Neem contact met ons op over het verbeteren van je kwaliteitsscore binnen Google AdWords. Op basis van de gratis quickscan die wij voor je uitvoeren brengen wij de belangrijkste quickwins in kaart om je website aanzienlijk te kunnen laten stijgen binnen online zoekmachines.