De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

6

Dec 2016

Binnenkort: producten aanbieden via Instagram

door Heleen Heerink

Binnenkort: producten aanbieden via Instagram

Na lang wachten is het bijna zover, Instagram maakt het mogelijk om producten te taggen in foto’s. Niet alleen handig voor bedrijven, maar ook voor de consument. Zo ben je in één klik bij dat mooie horloge van de foto.

De gebruikscijfers van Instagram

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van Newcom is gebleken dat het gebruik van Instagram in 2016 met 37% is gestegen t.o.v. 2015. Dagelijks maken 722.000 Nederlanders gebruik van dit social media platform en de verwachtingen zijn dat dit aantal blijft stijgen.

Veel bedrijven willen hier een graantje van meepikken en bieden producten aan via foto’s op Instagram. Het enige probleem is dat de links in de beschrijving van de foto’s niet klikbaar zijn. Zo moet de consument een onnodig lange weg afleggen om het product aan te schaffen.

De huidige manier

Op dit moment is de biografie van een profiel de enige plek binnen Instagram waar een link klikbaar is. Bij elke foto die geplaatst wordt, moet de link in de biografie aangepast worden naar het product dat als laatst is afgebeeld. Om bij die link te komen wordt er  in de beschrijving van de foto verwezen naar de biografie met de tekst ‘link in bio’ of #linkinbio. 

Kortom, veel werk voor een bedrijf om elke keer de link te updaten en de consument moet extra stappen nemen om bij het product te komen. En hoe meer stappen in het aankoopproces, hoe meer er fout kan gaan.

Hoe werkt producten taggen in Instagram?

Instagram realiseert zich dat het, net als op Facebook, gemakkelijker moet worden om aankopen te doen via het platform. De volgende opties worden daarom binnenkort aan posts toegevoegd om producten beter uit te lichten:

  1. De prijs van het product wordt getoond;
  2. Er kan worden doorgeklikt naar productdetails;
  3. Er komt een ‘shop now’-link naar de webshop in de productdetails;
  4. Het product kan worden opgeslagen.

De enige voorwaarde die Instagram stelt aan het taggen van producten in foto’s is dat er maximaal vijf producten getagd mogen worden. Voor de meeste bedrijven zal dit geen probleem zijn. Zij zijn allang blij dat consumenten met één klik het product kunnen aanschaffen.

Meer weten?

Meer weten over gebruik van instagram of andere social media kanalen. eZense geeft trainingen over social media of neem contact met ons op. Meer advies over je website? Laat een gratis quickscan maken.