De groei van (de verkoop via) social media

Het gebruik van social media wordt steeds belangrijker. Sinds de pandemie is de schermtijd en het gebruik van social media enorm toegenomen. Hier kan door veel bedrijven slim op ingespeeld worden. ‘Engaging’ is een term die tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Het betekent dat je een band moet opbouwen met je doelgroep. Mensen moeten zich persoonlijk aangesproken voelen door jouw post. Daarnaast is de impact van social media, onder andere op de online verkoop van producten, enorm gegroeid. Mensen zoeken via deze weg naar informatie, inspiratie en schaffen hun nieuwe product aan. Ook zijn veel social mediaplatforms bezig om interne shops te bouwen, zodat webshopbezoekers niet meer naar de website omgeleid worden. Om deze nieuwe ontwikkelingen te kunnen bijbenen, is het belangrijk om als bedrijf hier nu energie in te steken.

Social mediagebruik in Nederland

Wanneer we praten over social media, hebben we het over alle online platforms waar gebruikers kunnen communiceren en informatie met elkaar delen. Het is tegenwoordig erg belangrijk om als bedrijf of merk aanwezig te zijn op social media. Als je erover denkt om social media in te zetten voor je bedrijf, is het cruciaal om te onderzoeken welk platform het meest gebruikt is en welke platform het meest geschikt is voor jouw doelgroep. Er zijn veel verschillende social mediaplatforms in Nederland, waaronder:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Snapchat
  • Pinterest
  • YouTube

Hoe bepaal ik welke social mediaplatforms ik voor mijn bedrijf moet gebruiken?

Welk platform je het beste voor jouw bedrijf kunt inzetten, is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst is het van belang om te weten welke social mediaplatforms populair zijn in Nederland. Daarnaast moet je rekening houden met je doelgroep. Is het een jonge of een oude doelgroep? Het antwoord daarop heeft namelijk invloed op je uiteindelijke platformkeuze. Uiteraard is het het belangrijkst dat je rekening houdt met je eigen bedrijf. Wat voor soort bedrijf ben je? Is de communicatie formeel of informeel? Wat wil je uitstralen naar de buitenwereld?

Wat is het social mediagebruik per leeftijdscategorie?

Zoals eerder aangegeven, verschilt het gebruik van social media per leeftijd. Voor de jongere generatie zijn platforms als WhatsApp, TikTok, Snapchat, Instagram en YouTube erg populair. De oudere generatie daarentegen gebruiken vaker WhatsApp, Facebook, LinkedIn en YouTube.

Wat is social media marketing?

Dat social media een groot deel van ons leven is geworden, is inmiddels wel duidelijk. Maar wist je dat social media ook het gedrag en denkwijze van mensen beïnvloedt? En dat je als bedrijf met een goede marketingcommunicatie het gedrag van je klant of doelgroep kunt beïnvloeden? Bij social media marketing wordt, zoals de naam al doet vermoeden, social media ingezet voor marketingdoeleinden. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt (gesponsorde) berichten posten, maar ook adverteren en communiceren met je doelgroep. Klanten benaderen steeds vaker bedrijven met vragen of klachten via social media. Door de enorme groei in het gebruik van social media en de verkoop via de verschillende platforms, groeit ook het aantal mogelijkheden in social advertising.

Door de toename van nepnieuws, nepbedrijven en online oplichting, zijn consumenten een stuk kritischer geworden. Het opzetten van een algemene campagne is veel minder effectief dan een gerichte campagne op een specifieke doelgroep. Wanneer jouw content de juiste doelgroep bereikt, voelen zij zich sneller aangesproken. Hierdoor blijft de boodschap achter jouw bericht beter hangen en bouw je een betere band op met jouw (potentiële) klanten.

Social media inzetten voor je bedrijf

Verkoop via social media

Veel bedrijven ervaren moeilijkheden en staan voor flinke uitdagingen door de komst van COVID-19. Winkels moesten (eerder) sluiten en het online shopgedrag van consumenten groeide hierdoor aanzienlijk. De verwachting is zelfs dat we social media nog vaker gaan inzetten als online winkelplatform en dat ook na de coronacrisis veel mensen graag online blijven winkelen. Het is voor veel bedrijven dus een logische stap om te investeren in e-commerce en social commerce.

De impact van social media, onder andere op de online verkoop van producten, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Mensen zoeken via deze weg naar inspiratie, informatie en schaffen hun nieuwe product aan. Ook zijn veel social mediaplatforms bezig om interne shops te bouwen, zodat webshopbezoekers niet naar de website omgeleid worden. Om deze nieuwe ontwikkelingen van social media te kunnen bijbenen, is het belangrijk om hier als bedrijf nu op in te spelen. Als social mediagebruikers niet meer automatisch doorgelinkt worden naar jouw webshop, is het zaak om je webshop op social media in te richten.

Marketingstrategie voor social media

Wanneer je als bedrijf actief bent op verschillende social mediaplatforms, is de eerste en tevens belangrijkste stap gezet. Klanten kunnen je nu vinden en contacteren via diverse social mediakanalen. Toch ben je er hiermee nog niet. Je moet – indien van toepassing – de interne shops per platform inrichten om verkopen via social media te kunnen genereren. Het is daarnaast niet verstandig om zomaar een social marketingcampagne te draaien. Bedenk eerst een strategie, waar wil je naartoe, wat is je uiteindelijk doel en hoe wil je dat bereiken? Bereid je goed voor door je in te lezen in de nieuwste ontwikkelingen en trends. Houd de steeds veranderende algoritmes van verschillende platforms goed in de gaten en speel hierop in.

Omdat bovengenoemde nogal een klus kan zijn om bij te houden, kiezen bedrijven er vaak voor om dit uit te besteden aan marketingexperts. Elk platform heeft een andere gebruiksaanwijzing voor het plaatsen van content en een ander algoritme. Instagram is bijvoorbeeld erg visueel ingesteld, terwijl jouw bericht/boodschap bij Twitter kort en krachtig moet zijn. Je moet dus weten welke doelgroep je via welk platform wilt bereiken, hoe je advertentiecampagnes instelt en analyseert, welke content je op welk platform deelt, hoe je opvalt en dus onderscheid van de rest, hoe je jouw pagina actief houdt, hoe je betrouwbaar overkomt en hoe je een band opbouwt met je volgers.

Wat zijn de verwachte social mediatrends voor 2022?

Allereerst wordt er verwacht dat de groei in het gebruik van en de verkoop via social media zal aanhouden. Daarnaast gaat de voorkeur uit naar een persoonlijke benadering en beleving van de klant. Als bedrijf is het belangrijk dat je zowel online als offline hetzelfde uitstraalt naar je klanten.

Social shopping zal zich blijven uitbreiden. Naast de bestaande Instagram shopping en Facebook shop, zijn andere platforms ook bezig met het lanceren van ingebouwde shops. Omdat social mediaplatforms niet meer zullen doorlinken naar de website van een bedrijf, moet je als bedrijf vindbaar zijn op social media. Het is dus belangrijk dat de juiste doelgroep jouw bedrijf kan vinden en dat zij via jouw social media-account alsnog een online aankoop bij jouw bedrijf kunnen doen.

Verder groeit het delen van videocontent behoorlijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan TikTok, Instagram- en Facebook stories. Ondanks dat mensen meer tijd spenderen op social media, voelen zij zich minder snel betrokken bij social media posts en is de aandachtsboog korter geworden. TikTok biedt mensen bijvoorbeeld korte amusementsfilmpjes, waardoor de populariteit van dit medium in zeer korte tijd ontzettend is gegroeid. Zorg er als bedrijf voor dat jouw content opvalt en dat je de aandacht van je volgers vasthoudt. Dit doe je door creatieve content te posten en te zorgen voor diversiteit in jouw feed.