Tel. 085 - 760 3010 | Van persoonlijke benadering tot resultaat
eZense Internet Marketing Het Online Marketingbureau Uit Almelo Van Persoonlijke Benadering Tot Resultaat
  • Home
  • Strategie
  • Diensten
    • Consultancy & training
    • Internet marketing
      • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
      • Zoekmachine adverteren (SEA)
      • E-mail marketing
      • Conversie optimalisatie
      • Mobiele + app marketing
    • Social media
    • Web ontwikkeling
  • Cases
  • Over ons
    • Vacatures
  • Kennisbank
  • Blog
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Inhoud:

  • Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?
  • Waarom verdwijnt de targetoptie ‘vergelijkbare doelgroepen’ in 2023?
  • Wat verandert er in 2023?

Google ondersteunt vanaf 1 mei 2023 geen vergelijkbare doelgroepen meer

Maak jij gebruik van vergelijkbare doelgroepen binnen jouw campagnes en/of advertentiegroepen? Let er dan op dat er vanaf 1 mei volgend jaar geen nieuwe segmenten meer kunnen worden toegevoegd en dat deze vanaf 1 augustus volledig verdwijnen. Geen zorgen, het is nog steeds mogelijk om de juiste doelgroep te bereiken. Elk campagnetype zal nu echter een eigen oplossing bieden voor het gebruik van first-party gegevens. We lichten in dit blog graag het een en ander voor je toe.

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?

Vergelijkbare doelgroepen in Google Ads worden ook wel vergelijkbare segmenten genoemd. Het is een targetfunctie die de gegevenssegmenten gebruikt om zo het bereik verder uit te breiden naar nieuwe potentiële klanten. Hiervoor worden de kenmerken van jouw bestaande klanten gebruikt of van mensen die jouw website of app eerder hebben bezocht. De gebruikers in het vergelijkbare segment hebben dus kenmerken die overeenkomen met jouw bestaande klantenbestand.

Groot voordeel van deze manier van targeten was de tijdsbesparing. Er werd namelijk automatisch gezocht naar nieuwe klanten die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten. Stel dat je een klantenlijst hebt met mensen die snoeischaren hebben gekocht op jouw website met tuingereedschap. Met de vergelijkbare doelgroepen kon er worden bepaald dat deze mensen ook vaak op websites zaten voor tuinieren en het snoeien van bomen / planten. Op basis daarvan bepaalde de functie Vergelijkbare Segmenten welke personen getarget konden worden met dezelfde interesses.

Waarom verdwijnt de targetoptie ‘vergelijkbare doelgroepen’ in 2023?

In de laatste jaren zijn de privacyregels steeds verder aangescherpt. Hierdoor worden veelgebruikte benaderingen voor online marketing meer en meer beperkt. Je moet hier als bedrijf op inspelen door op een privacy gerichte manier doelgroepen te bereiken en gegevens te meten. Vergelijkbare doelgroepen worden bijvoorbeeld geüpgraded naar ‘geoptimaliseerde targeting, doelgroep uitbreiding en slim bieden’. In een volgend blog zullen we deze opties verder voor je toelichten. Google speelt met deze manieren van targeting vooral in op de automatisering van het proces.

Wat verandert er in 2023?

De eerste wijzigingsfase start op 1 mei 2023. Vanaf deze datum kun je geen vergelijkbare segmenten meer toevoegen aan bestaande campagnes of advertentiegroepen. Je kunt nog wel bestaande vergelijkbare segmenten targeten die al zijn gekoppeld. Conversiewaarderegels op basis van vergelijkbare segmenten zijn niet meer te maken. Ook worden er vanaf mei 2023 geen automatische vergelijkbare segmenten meer gemaakt voor je gegevenssegmenten.

Vanaf 1 augustus 2023 is de targetoptie vergelijkbare doelgroepen helemaal niet meer te gebruiken voor targeting en rapportage. Alle vergelijkbare segmenten worden verwijderd uit advertentiegroepen en campagnes en worden niet meer weergegeven in Google Ads.

Maak je (veel) gebruik van vergelijkbare doelgroepen, dan kun je nu alvast stappen zetten ter voorbereiding op de wijzigingen. Voor een handig overzicht van de aanbevolen oplossing per campagnesoort en netwerk, verwijzen we je graag door naar het volgende artikel van Google:

Bekijk het overzicht van aanbevolen oplossingen
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail

Zoek op de website

Tags

Advertenties App marketing AVG Bedrijfspagina Conversiedoel Conversie optimalisatie Cookies Customer journey Digital Doelgroeptargeting E-mail marketing Google Ads Google Analytics Google search Google Trends Google update 2023 Internet marketing Kanalen Linkbuilding LinkedIn Mobiele marketing Omnichannel Optimalisatie Privacy Ranking Reviews SEA SEO Social advertising Social media Social shopping Strategie Structured data Webdesign Website optimalisatie Webwinkels Zoekmachine adverteren Zoekmachine marketing Zoekmachine optimalisatie

Adres

Adres – Schuttenstraat 7
Postcode – 7607 JA
Plaats – Almelo

Telefoon – 085 – 760 3010
Email – info@ezense.nl
Website – www.ezense.nl
KVK – 08169655
BTW – NL818975672B01

Volg ons op LinkedIn

Volg ons op Facebook

Ga naar Facebook

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Google Partner

Partnerschappen

Copyright - eZense - Van persoonlijke benadering tot resultaat | Het online marketingbureau uit Almelo
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy- & cookiebeleid
  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Sitemap
Scroll naar bovenzijde