Nieuw in de gestructureerde data: weergave voor- en nadelen
Begin augustus heeft Google een nieuwe verandering doorgevoerd binnen de gestructureerde data (ook wel structured data genoemd). Deze vorm van dataweergave past eZense momenteel al toe voor meerdere bedrijven en organisaties. Ook de nieuwe update zullen wij natuurlijk waar mogelijk en/of gewenst doorvoeren. Structured data is – naast het schrijven van relevante content – een van de beste manieren om je SEO te verbeteren en op te vallen binnen de (hoge) zoekresultaten.
Wat is structured data?
Jouw website bestaat uit enorm veel data. Structured data is daar als geschreven code ook onderdeel van. Het helpt zoekmachines als Google bij het begrijpen van de inhoud van een website. Van landingspagina’s tot de blogs. Zoekmachines proberen jouw website te lezen én zo goed mogelijk te begrijpen. Waar gaan de pagina’s en blogs over en is deze relevant voor iemand die op dit onderwerp zoekt? Op deze manier indexeren zoekmachines jouw websites.
Je hebt hier zelf op verschillende manieren invloed op. Door het schrijven van relevante content eindig je hoger in de zoekresultaten. Door deze relevante content ook nog eens goed te structuren met gestructureerde data, maak je het voor zoekmachines eenvoudig om de inhoud – en de relevantie daarvan – te bepalen. Het heeft dus niet direct invloed op je ranking, maar je valt wel op tussen de concurrentie door bijvoorbeeld de weergave van vragen. Of in het geval van de nieuwe update, door een snippet van een review – mét daarbij de weergegeven voor- en nadelen van een product of dienst.
Welke verandering heeft Google doorgevoerd voor de structured data?
Verkoop je producten in een webshop? En vraag je na een verkoop om een review van de klant? Dan is de laatste update van Google zeker interessant voor je. Productreviews zijn namelijk een zeer waardevolle bron voor potentiële kopers. De meeste mensen nemen deze namelijk mee in hun uiteindelijke besluit. Bij het maken van een keuze gaan ze voor een product met een gemiddeld hoge waardering.
In een review kan een klant vaak de voor- en nadelen van een product achterlaten. Uit onderzoek van Google blijkt dat deze pros en cons een populair detail zijn. Deze werden eerder soms al automatisch toegevoegd aan de snippet. Nadeel hiervan is dat Google deze voor- en nadelen zelf uit de tekst probeert te halen. Het zijn dus niet altijd de (unieke) details die je wilt laten zien.
Structured data voor jouw bedrijf of organisatie?
Gelukkig is het nu mogelijk om de voor- en nadelen die in een review zijn genoemd toe te voegen aan de structured data. Wil je een product highlighten, dan neem je deze details mee in de weergegeven snippet / data. Google prioriteert namelijk structured data over door Google automatisch gegenereerde data.
Heb je vragen over structured data of wil je dit ook graag toepassen voor jouw bedrijf of organisatie? We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden met je door te nemen.
Bron beeld: Google Search Central