Online marketing zonder third party cookies

Google is altijd bezig om verbeteringen door te voeren en te leren van (de veranderingen in) het gedrag van de mens. Op basis daarvan werd bijvoorbeeld de BERT update geïntroduceerd. De vraag die vanuit de internetgebruiker echter ook enorm groeit, is die naar privacybescherming. Mede door de enorme groei van verschillende vormen van online criminaliteit is het beschermen van persoonlijke gegevens een topprioriteit geworden. Het verzamelen van data speelt hierin een belangrijke rol. Is de opslag van zoveel data nog wel acceptabel? En is het überhaupt nodig?

Bij Google staan er voor 2022 ook een aantal aanpassingen op de planning. Zo ook op het gebied van privacybescherming. Uiteraard volgen wij al deze ontwikkelingen op de voet, zodat wij wanneer nodig direct actie kunnen ondernemen. Een van deze ontwikkelingen is het verdwijnen van de Third Party Cookies, in het Nederlands ook wel derdepartijcookies of cookies van derden genoemd.

Update: Hoewel de deadline voor het verwijderen van deze third party cookies oorspronkelijk in 2022 lag, ligt deze nu rond eind 2023. Desalniettemin is het een verandering die niet genegeerd moet worden door bedrijven en organisaties. Het is verstandig om nu al over een plan van aanpak na te denken.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein stukje data dat op je computer wordt bewaard. Dit gebeurt via je browser wanneer je een website bezoekt. De belangrijkste functie hiervan is het kunnen onderscheiden van verschillende gebruikers. Kom je voor het eerst op een website, dan krijg je vrijwel altijd – mits het bedrijf het cookiebeleid goed heeft ingesteld – de vraag of je cookies wilt accepteren. Heb je hier een selectie gemaakt, dan zul je de vraag in de meeste gevallen niet nog een keer krijgen bij een volgend bezoek. Dit wil zeggen mits je je cookiegeschiedenis niet verwijdert.

Het voordeel van het accepteren van cookies is dat de website jou als gebruiker herkent. Zo kun je bijvoorbeeld ingelogd blijven, omdat het website jouw inloggegevens opslaat. Ook leert de website jouw voorkeuren (her)kennen. Je krijgt bijvoorbeeld een optie met ‘aangeraden voor jou’ of ‘voor jou geselecteerd’ met daarin de producten die aansluiten op jouw eerdere zoekgedrag.

Wat zijn third party cookies en hoe werken ze?

De ‘third party cookies’ worden opgeslagen door een dienst die via verschillende websites opereert. Om een voorbeeld te geven, een advertentie platform kan een cookie opslaan wanneer je een nieuwswebsite bezoekt. Hierdoor krijg je weer een specifieke advertentie te zien van die website die je recent hebt bezocht. Deze specifieke cookies worden ook wel tracking cookies genoemd. Ze volgen je niet enkel op één website, maar ook daarbuiten. Om een voorbeeld te geven; Stel je bent op zoek naar nieuwe sneakers en bekijkt hiervoor verschillende websites en webshops. Je besluit echter om de aankoop nog even uit te stellen. Vervolgens bekijk je online nog even het laatste nieuws. Opeens zie je overal advertenties met sneakers. Toeval? Nee, alles behalve.

Een website – de nieuwswebsite in dit geval – kan namelijk toestemming geven aan een adverteerder om een cookie te plaatsen. De adverteerder is in dat geval de derde partij en in dit voorbeeld de sneakerwinkel. Zij kunnen door de cookie zien dat jij de nieuwwebsite hebt bezocht en tonen hier nu hun advertentie voor sneakers. Uiteraard met de bedoeling dat je hernieuwde interesse hebt en alsnog tot aankoop overgaat.

Wat is het verschil tussen first – en third party cookies?

Maar wat is dan het verschil tussen deze third party cookies en first party cookies? Het verschil ligt hem in de plek waar de cookies worden opgeslagen en waar ze van afkomstig zijn. Zoals we in het eerdere voorbeeld al aangaven, volgen third party cookies jou online. Het bestand van de cookie komt dus van een andere domein dan de website die je op dat moment bezoekt. De oorsprong van een first party cookie ligt echter altijd op de website zelf. Dus de website die je op dat moment bezoekt. Deze specifieke cookies zijn dan ook niet te gebruiken voor het adverteren buiten die website. Ze volgen enkel je gedrag op de huidige website.

Wat betekent het blokkeren van de cookies voor bedrijven?

Deze stap heeft vooral aandacht nodig wanneer je nu een focus hebt op de data van die derde partij. Het vraagt namelijk om aanpassingen binnen de marketingstrategie. Hoe je het ook wendt of keert, je zult naar alternatieven moeten zoeken. Er is echter geen reden voor paniek. Er zijn namelijk voldoende oplossingen en alternatieven. Ook is het goed om te weten dat niet alle cookies zullen verdwijnen. De first party cookies blijven gewoon bestaan. Is er de mogelijkheid om daar een focus op te leggen, dan is het zeker de moeite waard om daarbinnen de opties te bekijken. Er zijn voldoende manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.

En om de druk wat weg te halen. De third party cookies verdwijnen niet van de een op de andere dag. Al sinds 2019 staat het op de planning en ondertussen is door Google aangekondigd dat ze niet verdwijnen tot eind 2023. Genoeg tijd om je voor te bereiden dus. Ook is het goed om te bedenken dat elk bedrijf met deze verandering te maken krijgt. Voor iedereen valt dit deel binnen de marketing strategie weg. Iedereen moet op zoek naar alternatieven. Het is aan jou om de concurrentie hierin voor te zijn.

Daarnaast is het goed om te weten dat het verwijderen van third party cookies geen unieke stap is. Zowel Firefox als Safari maken al sinds 2013 geen gebruik meer van deze specifieke cookies. Google’s Chrome daarentegen heeft deze stap, tot nu, nog niet gezet. Aangezien de webbrowser nog steeds zo’n 56% van de markt omvat en de helft van het webverkeer genereert, is dit dus een grote stap te noemen. Het verwijderden van de third party cookies wordt daarom ook de ‘de dood van de third party cookie’ genoemd. Google rondt hiermee een fase af, maar komt ook direct weer met iets nieuws voor bedrijven om de juiste doelgroep te bereiken; de Privacy Sandbox.

Wat is de Privacy Sandbox?

Kort gezegd kun je met de Privacy Sandbox jouw doelgroep blijven bereiken, zonder dezelfde hoeveelheid data van gebruikers te verkrijgen die je met third party cookies verkreeg. Ook hierbij publiceer je advertenties op verschillende plekken. Alle data wordt daarbij opgeslagen en verwerkt in de Chrome Browser zelf. De data blijft daarmee op de laptop of telefoon van de gebruiker. Daarmee voldoet het aan de privacy eisen die gebruikers nu stellen. In een volgend blog gaan we uitgebreid in op deze Privacy box en de mogelijkheden die deze met zich meebrengt.

Vragen over (het verdwijnen van) third party cookies?

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben over third party cookies of de gevolgen die het verdwijnen hiervan voor jouw bedrijf heeft. Je kunt altijd contact met ons opnemen! Klik hiervoor op onderstaande button.