Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen in 2022

Wie Google gebruikt, zal ongetwijfeld kennis hebben gemaakt met de advertenties. Of je Google nu op een zakelijke wijze gebruikt en advertenties deelt. Of als je Google gebruikt als zoekmachine en de advertenties boven alle organische (niet-betaalde) zoekresultaten ziet. Google Ads is een veelgebruikt en gezien platform.

Het is echter ook een platform dat zich continu blijft ontwikkelen. Met de ontwikkelingen binnen de techniek, lees bijvoorbeeld ons blog over BERT, is er steeds meer mogelijk. Google kan haar zoekresultaten steeds beter afstemmen op het antwoord dat de gebruiker zoekt. Dit is ook de reden dat Google heeft aangekondigd dat er vanaf 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties (ook wel Expanded Tekst Ads – ETAs) meer gemaakt kunnen worden. Volgens Google passen uitgebreide tekstadvertenties niet meer bij het doel om ‘altijd de juiste boodschap / het juiste antwoord te tonen’. Vandaar dat de focus verschuift naar responsieve zoekadvertenties. Deze zouden het eenvoudiger maken om altijd de juiste boodschap te tonen.

Er zijn verschillende soorten tekstadvertenties, namelijk de uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties. We gaan in dit blog verder in op deze soorten tekstadvertenties, de gevolgen van het verdwijnen van uitgebreide tekstadvertenties en wat jij hier als bedrijf mee moet doen.

Wat zijn uitgebreide tekstadvertenties?

Bij een uitgebreide tekstadvertentie maak je gebruik van 3 koppen en 2 beschrijvingen die je in kunt vullen. Dit wordt dan ook exact zo weergegeven in de zoekresultaten. Wil je dat Google een andere volgorde of tekst toont, dan moet je het zelf aanpassen.
Dit is ook direct de exacte reden dat Google dit soort tekstadvertenties niet meer wil gebruiken. Je voert als bedrijf namelijk informatie (tekst) in en vervolgens is er niet te bepalen of dit wel de juiste boodschap geeft. Uiteraard kun je zelf in je statistieken zien of een advertentie wel of niet aanslaat. En wanneer dit niet het geval is kun je de tekst aanpassen.

Maar welk deel van de tekst is dan verkeerd? Misschien trekt de kop juist wel de aandacht, maar zorgt de beschrijving met informatie als ‘Gratis bezorging vanaf 100 euro’ voor mensen die afhaken. 100 euro is veel geld, dus waarom zou ik de website bezoeken? Terwijl ze misschien van gedachte veranderen als ze op de website zijn en zo 100 euro bij elkaar hebben in hun winkelmandje. Wanneer je zelf dus niet oplet of de informatie goed of actueel is, mis je veel potentiële klanten.

Daarnaast ontstaat bij uitgebreide tekstadvertenties het probleem dat ze aan de verkeerde doelgroep worden getoond. Dit komt onder andere doordat de teksten te algemeen worden geschreven. ‘Huis te koop in het buitenland’ of ‘Huis te koop in Duitsland’ scheelt enorm in het aantal juist getargete gebruikers. Met uitgebreide tekstadvertenties heb je echter maar een paar regels en koppen, waardoor het experimenteren met verschillende teksten een stuk lastiger is.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties hebben in dat opzicht enorm veel voordelen. Doordat je 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen kan toevoegen, creëer je veel meer variatie. Google rouleert deze verschillende teksten allemaal automatisch. Zo krijg je een goed inzicht in de beste opties. Je ziet het direct als een tekst niet presteert. Indien nodig kun je deze dan ook aanpassen. Daarnaast herkent Google de teksten die het beste aanslaan en voor de meeste conversies zorgen. Zo kun jij als bedrijf zien waar mensen in geïnteresseerd zijn. Is het de gratis verzending of juist het ruime aanbod? Of misschien beide? Deze punten kun je dan ook wat meer aandacht geven op je website en in andere uitingen.

Voor Google is het tonen van de juiste informatie en boodschap op basis van een zoekopdracht enorm belangrijk. Met responsieve zoekadvertenties zou dit beter mogelijk zijn. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders die overstappen van uitgebreide tekstadvertenties naar responsieve gemiddeld zo’n 7% meer conversies hebben. Opmerking daarbij is wel dat dit niet voor elk bedrijf het geval is. Sommige bedrijven zien nog steeds dat uitgebreide advertenties betere resultaten leveren. Dit houdt Google echter niet tegen om de stap naar het verwijderen van uitgebreide tekstadvertenties door te zetten. Maak je veel gebruik van uitgebreide tekstadvertenties dan is het verstandig om alvast te bepalen waar de sterke punten in deze advertenties liggen. Zo heb je input wanneer de omslag naar responsieve zoekadvertenties gemaakt moet worden.

Hoe heeft het verdwijnen van uitgebreide tekstadvertenties invloed op de Google Ads?

Het is misschien prettig om te weten dat Google niet opeens al je uitgebreide tekstadvertenties verwijderd op 30 juni. Je bestaande tekstadvertenties blijven bewaard, maar kunnen niet meer worden aangepast. Ook kun je geen nieuwe uitgebreide tekstadvertenties meer toevoegen.

Een punt van kritiek van veel marketeers op deze aanpassing is het feit dat je de controle uit handen geeft. Het advies van Google is nu namelijk om aan elke advertentiegroep 1 responsieve zoekadvertentie toe te voegen. Eerst waren dit 2 uitgebreide tekstadvertenties en 1 responsieve zoekadvertentie. Je houdt dus eigenlijk één advertentievorm over waarbij Google de bepalende factor heeft in welke koppen en beschrijvingen worden getoond. Aan jou dus de taak om deze allemaal van hetzelfde hoge niveau te laten zijn. Maakte je eerst altijd gebruik van goed presterende tekstadvertenties, dan merk je zeker in het begin een verschil in de prestaties van de campagnes.

Advertenties vragen altijd om aandacht. Welke variant het ook is, het blijft belangrijk om ze systematisch te checken. Presteren ze nog goed? Zo niet, wat kan er dan beter? Moet je je als bedrijf focussen op andere details? Groot voordeel van de responsieve zoekadvertenties vinden wij de interface. Google geeft precies aan of je er nog details ontbreken, of koppen en beschrijvingen beter kunnen en wat het prestatieniveau is. Maak je nu al gebruik van 1 responsieve zoekadvertentie, dan kun je kijken of hier nog verbetering ligt.

Verwijder niet zomaar je huidige uitgebreide tekstadvertenties! Vooral als ze goed presteren, is deze informatie zeer waardevol. Laat ze sowieso lopen zolang ze nog goede resultaten leveren. Daarnaast kun je de content uit deze tekstadvertenties ook gebruiken als input voor de zoekadvertenties.

Is jouw bedrijf of organisatie klaar voor responsieve zoekadvertenties?

Met bovenstaande tips zou je een goede voorbereiding moeten hebben om op 30 juni 2021 klaar te zijn voor responsieve zoekadvertenties. Heb je toch nog graag wat hulp of advies nodig voor jouw advertenties? Stuur ons een bericht via ons contactformulier en we bekijken zo snel mogelijk hoe we samen het maximale uit jouw advertenties kunnen halen.