Wat kan ik met conversiedoelen in Google Analytics?

Met je website of webshop kun je veel gegevens verzamelen. Uiteraard duurt het een tijdje voordat deze gegevens bruikbaar zijn en een realistisch beeld geven. Is je website echter al even online, dan heeft het veel meerwaarde om de gegevens op de juiste manier uit te lezen en gebruiken. Een manier om dit te doen is het vaststellen van conversiedoelen. Wat van doelen zijn dit en wat kun je er mee? We lichten het graag voor je toe.

Wat zijn conversiedoelen?

Waarschijnlijk ben je de uitspraak al eens tegengekomen, maar ‘meten = weten’ is zeker waar. Met een conversiedoel kun je meten hoe goed je website aansluit op jouw doelstellingen. Een doel geeft dan een voltooide activiteit aan, ook wel een conversie genoemd. Enkele voorbeelden van conversiedoelen zijn:

  • Aankoop doen;
  • Contactformulier verzenden;
  • Keuzetest voltooien;
  • Downloaden van een bestand;
  • Klikken op een specifieke link;
  • Bekijken van een video.

Je bepaalt voor jouw website wat er interessant is om te meten. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan is het natuurlijk interessant om te bekijken of bezoekers een aankoop doen. Daarnaast zou je ‘Items in winkelmand’ ook als conversiedoel kunnen registreren. Stel dat dit een veelvoorkomende handeling is, dan kun je bekijken of mensen de handeling ook voltooien. Is er wel wat in de winkelmand geplaatst, maar is de bestelling nooit afgerond? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Gaat er iets mis met het invullen van de gegevens of het verzenden? Of is er misschien een andere reden te vinden? Dit kun je met jouw conversiedoelen in de gaten houden en daar waar nodig op inspelen. Zonder het instellen van deze doelen zal het zeer waarschijnlijk veel langer duren voordat je in de gaten hebt dat er iets mis is met de website of webshop.

Hoe gebruik je conversiedoelen?

Voert een bezoeker een bepaalde actie uit die is gedefinieerd als doel, dan registreert Google dat als een conversie. Er zijn vier typen doelen: bestemming (specifieke locatie geladen), duur (sessie die een specifieke tijd of langer duurt), pagina’s/schermen per sessie (gebruiker bekijkt een specifiek aantal pagina’s) en gebeurtenis (actie die als gebeurtenis is gedefinieerd).

Stel je deelt een blog met onderaan de pagina een contactmogelijkheid. Je ziet dat via dat blogbericht veel mensen op de knop ‘contact opnemen’ klikken. Daaruit kun je de conclusie trekken dat de blog interessant genoeg was voor de bezoeker om verdere stappen te zetten. Deze informatie kun je weer gebruiken bij een volgend blogbericht. Scoort deze opeens slechter, dan kun je kijken waar de verschillen liggen. Misschien is het simpelweg het onderwerp dat anders is, misschien heb je de knop op een andere plek gezet. Al deze gegevens zijn enorm waardevol. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe uitgebreider de data wordt. En hoe meer je in kunt spelen op het gedrag van de bezoeker.

Een voorbeeld van een conversiedoel

Uit je Google Analytics data blijkt dat veel bezoekers binnenkomen op een specifieke pagina. De interesse voor de dienst of het product op deze pagina is er dus al. En de pagina is zeer waarschijnlijk ook goed geïndexeerd door Google, waardoor deze hoog in de zoekresultaten komt te staan. Via deze weg komt, naast bijvoorbeeld externe links op andere websites en social media, een groot deel van de bezoekers binnen. Dit betekent ook dat de informatie op de pagina goed is óf dat de concurrentie er nog niet of nauwelijks over geschreven heeft. Toch blijkt uit je data ook dat mensen op de pagina slechts 1 of 2 seconden besteden. Dit is een signaal dat er wat anders moet. Het conversiedoel ‘bestemming / specifieke locatie geladen’ is dan wel behaald, maar verder levert het je niets op. Elke ondernemer wil natuurlijk ook dat er een product wordt aangeschaft of een mail wordt gestuurd voor de aanvraag van een dienst. In dit geval kijk je bijvoorbeeld naar de opmaak van de pagina. Zijn de teksten te lang of misschien slecht geschreven? Spelfouten zijn voor veel mensen namelijk een reden om af te haken. Is er beeld om de inhoud te verduidelijken? Is de tekst wel goed leesbaar? En hoe zit het met de laadtijd en weergave op de mobiel? Voor bezoekers punten die bepalen of ze blijven of gaan. En voor jou als ondernemer dus punten die bepalen of die potentiële klant wel of niet binnen is.

Hulp nodig bij het opstellen van conversiedoelen?

De conversie die elke ondernemer wil hebben, is natuurlijk de verkoop van een product of dienst. Het opstellen van conversiedoelen is daarbij een handige tool om te bepalen waar de zwakke punten in je website of webshop zitten. Zo kun je snel handelen wanneer bijvoorbeeld een contactformulier niet werkt en voorkom je dat je potentiële klanten misloopt. eZense helpt je graag bij het op- en instellen van je conversiedoelen en met de optimalisatie van je website. Om de klanten een aankoop te laten doen, moet je ze uiteraard wel eerst op je website zien te krijgen. En daar zijn veel verschillende manieren voor. Wil je weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met het binnenhalen van nieuwe klanten? Neem dan contact met ons op om samen een kop koffie te drinken.