Wat maakt een productreview een goede review?

Je kent het vast wel. Een product heeft 50 reviews, maar zo’n 40 hiervan bevatten enkel de tekst ‘werkt (niet) goed’ of ‘ik heb het product ontvangen, maar nog niet lang genoeg in gebruik’. Reviews waar jij voor het maken van een goede keuze zeer weinig aan hebt. Je wilt juist details lezen over het al dan niet goed werken van een product en of het de prijs waard is.

Google vindt ook dat dit beter kan. Het productreviewsysteem van Google wil productreviews daarom beter gaan filteren op kwaliteit. Dat wil zeggen dat de review een inzichtvolle analyse van het product of de dienst geeft, aantoont dat er een echt onderzoek is geweest van het product (door de koper zelf dus) en is geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen.

Hoe werkt het productreviewsysteem van Google Search?

Het systeem zorgt ervoor dat mensen de reviews zien die diepgang hebben en niet de reviews die een simpele opsomming van wat details geven (die vaak ook al in de productomschrijving staan voordat je het product koopt). Afhankelijk van de hoeveelheid reviews die op je website staan, wordt er of één pagina uitgelezen of de volledige website.

Op dit moment worden er elf talen vertaald door Google Search, waaronder Nederlands. Daarnaast is het goed om te weten de structured data kan helpen wanneer je Google wilt tonen wat op jouw website een productreview is. Het is echter niet zo dat het daar volledig op gebouwd wordt.

Hoe schrijf je een productreview van hoge kwaliteit?

Productreviews kunnen natuurlijk worden geschreven voor elke webshop of dienstverlening. Maar er zijn ook websites die bloggen over verschillende producten die ze beoordelen voor anderen. Om zo hun eigen kennis te delen en anderen een goede keuze te laten maken. Of je test als schildersbedrijf bijvoorbeeld een nieuwe kwast en schrijft een productreview. Ga je het product als schildersbedrijf gebruiken, dan kun je het onderbouwen waarom. Of aanbieden bij bijvoorbeeld de verfproducten die je verkoopt, als totaalpakket.

Om anderen websitebezoekers jouw productreviews te laten vinden (en ook om zelf een goede productreview te leren schrijven), raadt Google de volgende punten aan:

  • Beoordeel het product vanuit het perspectief van de gebruiker.
  • Laat zien dat je een expert bent en kennis hebt van het product.
  • Laat in de details cijfers zien als meetgegevens, prestatiegegevens en andere nummers in verschillende categorieën.
  • Een productreview bestaat niet enkel uit tekst, maar ook visuele ondersteuning. Dit zorgt ook voor meer vertrouwen bij de lezer. Voeg dus waar mogelijk video, foto of audio toe.
  • Toon aan waarom het product beter is dan andere producten in dezelfde categorie.
  • Schrijf ook over de minpunten van een product – een product hoeft niet perfect te zijn om als goed te worden bestempeld. En soms is een product simpelweg niet beter dan een voorganger en dus de moeite waard om er meer voor te betalen.
  • Een vergelijking met een eerder model uit een productreeks toont vaak goed aan wat er is verbeterd. Een nieuw model hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat het direct de moeite waard is om te kopen.
  • Voeg de belangrijke factoren van een product toe, op basis waarvan maakt een koper vooral zijn keuze? Is iemand op zoek naar een nieuwe auto, dan zal het soort brandstof en verbruik bijvoorbeeld belangrijk zijn. Focus op deze punten bij je productreview.
  • Voeg links toe naar andere nuttige bronnen (van eigen of andere websites).
  • Je kunt links toevoegen van verkooppunten, zodat je de verkoper direct naar een aantal goede verkopers stuurt. Uiteraard kan een websitebezoeker ook gewoon zelf zoeken naar het perfecte verkooppunt.
  • Als je een product als het ‘beste product’ omschrijft in een review, vul deze uitspraak dan altijd aan met een onderbouwing. En plaats een lijst met de verschillende producten en volgorde waarin jij ze zou aanraden. Stel dat jouw nummer 1 keuze te duur is voor iemand, dan kan degene alsnog de keuze maken voor jouw aangeraden nummer 2.

Hoe vaak haalt een productreview jou over om een product te kopen?

Heb je een goede productreview gelezen en besloten het product te kopen? Vaak maken websites gebruik van zogenaamde affiliate links. Wanneer je deze link gebruikt om het product te kopen, dan krijgt de schrijver van de productreview / de eigenaar van de reviewwebsite een (klein) bedrag. Je gaat via de link wel door naar de officiële website van de verkoper. Dus je hoeft niet bang te zijn dat het geen officieel verkooppunt is.

Productreviews kunnen dus een goede bron zijn voor kopers die nog twijfelen over hun productkeuze. Schrijf je zelf review, focus dan op de kwaliteit en originaliteit en niet op de lengte. Een super lange reviewtekst wil niet zeggen dat het een goede review is. Daarnaast moet de lezer de tekst snel kunnen scannen voor de details die zij belangrijk vinden. Volg de tips hierboven en vergroot de kans de Google Search jouw productreviews herkent en erkent als goede reviews. En eindig zo hoog in de zoekresultaten.