Wat zijn de onderdelen van internet marketing?

Ga je op zoek naar informatie over internetmarketing, dan zal je veel verschillende termen vinden. Online marketing, e-commerce, digital marketing en traditionele marketing zijn enkele voorbeelden. We begrijpen het dus als je niet weet waar je moet beginnen met je zoektocht. Internetmarketing bestaat niet uit één vast onderdeel. De diensten zoekmachinemarketing, SEO, SEA, e-mailmarketing, conversieoptimalisatie en mobiele marketing zijn allemaal onderdeel van internet marketing.

Wat internetmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen, hangt af van het bedrijf en het product of de dienst. Het ene bedrijf waar we mee samenwerken verkoopt zijn producten door heel Europa, terwijl een ander bedrijf de diensten juist in de regio wil houden. Er zijn veel aspecten die invloed hebben op deze keuze. Afhankelijk daarvan en jouw wensen kunnen we samen een online strategie formuleren. Een strategie die past bij jouw bedrijf, bij jouw product of dienst.

Wat wel belangrijk is, is dat de verschillende werkgebieden van internetmarketing samenvallen. Je kunt een website hebben die er onwijs strak uitziet, maar als je teksten niets doen voor de vindbaarheid dan haal je er alsnog niet het maximale uit. Veel marketingdiensten sluiten dus mooi op elkaar aan. We hebben de meest gebruikte kanalen/diensten voor je op een rij gezet. Zo kun je bepalen wat je wilt voor jouw bedrijf of organisatie.

Wat kan ik met zoekmachinemarketing?

Binnen de internet marketing zal je al snel de term zoekmachinemarketing tegenkomen. En dat is niet voor niks. Het is namelijk een veelgebruikte dienst die steeds meer invloed krijgt. Je hebt vast wel eens de advertenties bovenaan in de zoekmachines zien staan. Of je afgevraagd waarom de website van het ene bedrijf veel hoger staat dan het ander. Dit zijn bij lange na niet altijd de grote namen als Amazon en Bol. Maar het zijn wel bedrijven die tijd en energie in hun zoekmachinemarketing hebben gestoken. Onder deze zoekmachinemarketing vallen SEO en SEA. Twee diensten die ook jouw bedrijf of organisatie kunnen helpen om in de top van de zoekresultaten te komen.

Heeft zoekmachineoptimalisatie (SEO) meerwaarde?

Het korte antwoord hierop; ja, SEO heeft zeker meerwaarde. Kijk eens naar je eigen zoekgedrag online. Als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een nieuwe telefoon of een goede pizzeria in de buurt, dan start je zoektocht zeer waarschijnlijk online. En verder dan de eerste pagina met zoekresultaten kom je meestal ook niet. Zoals we het iemand een keer hebben horen zeggen: “Je moet wel erg wanhopig zijn / een antwoord willen, wil je doorklikken naar pagina 2 of verder van de zoekresultaten”.

Het punt is dat mensen tegenwoordig zo snel mogelijk een antwoord willen. Er zullen maar weinig mensen zijn die een half uur alle pizzeria’s in de buurt gaan vergelijken. Binnen een paar minuten, en soms zelfs seconden, wordt er een keuze gemaakt en die keuze ligt dan vaak in de eerste zoekresultaten. De bedrijven met een hoge beoordeling, eenvoudige reservering, duidelijke openingstijden, makkelijk downloadbare/leesbare menukaart en locatiemelding. Het bedrijf dat alle informatie aanlevert op een (mobiel) presenteerblaadje en daarmee de concurrentie voorblijft.

Hoe sluit SEO aan op dit verhaal? Het bedrijf heeft een website die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. De website is snel, toont de belangrijkste informatie als eerste en heeft met de teksten rekening gehouden met de woorden waar veel op gezocht wordt. Denk daarbij aan ‘authentieke Italiaanse pizza’, ‘Pizza en pasta plaatsnaam’ en ‘Italiaanse restaurant’. Het zijn de woorden waar mensen vaak op zoeken. Deze belangrijke zoekwoorden zijn te vinden door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hierbij kijk je naar de scores die specifieke termen hebben. Scoren ze hoog, dan zijn ze voor jouw website ook interessant. Wil je weten wat een zoekwoordenonderzoek jouw bedrijf kan brengen? Neem dan gerust contact met op.

Is zoekmachine adverteren (SEA) nuttig?

Aansluitend op SEO zal je ook de term SEA vinden. Dit staat voor zoekmachine adverteren en vormt samen met SEO de zoekmachinemarketing. Daar waar je bij SEO je website optimaliseert voor het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines, ligt bij SEA de focus op het adverteren. Gebruik je een zoekmachine als Google dan zie je bij een zoekopdracht bovenaan enkele advertenties staan. Deze worden weergegeven omdat het bedrijf door middel van SEA een advertentie op jou heeft getarget. Dit kan jij zijn als je bijvoorbeeld in een specifieke omgeving bent. Of op mensen die op een bepaalde term hebben gezocht.

Laten we weer teruggaan naar het voorbeeld van de pizzeria. Stel dat je zoekt op ‘pizzeria Almelo’. Een restaurant dat in Almelo zit en middels SEA de locatie op 20km rondom Almelo heeft staan, kan dan bij jou in de zoekopdrachten verschijnen. Maar het kan ook andersom. Stel dat je in Almelo loopt en je zoekt enkel op ‘pizzeria’, dan zullen allereerst de (advertenties van) pizzeria’s in de buurt worden getoond. De advertenties staan altijd bovenaan en vallen daarmee direct op. Uiteraard ben je niet altijd het enige bedrijf dat in de omgeving zal adverteren. Een goede website, goede advertenties en strategie zullen daarom altijd van belang zijn. Ook hiermee kan eZense jou helpen. Met onze jarenlange ervaring en kwalificatie als Google Ads partner hebben we veel kennis in huis op het gebied van SEA.

Wat kan ik met e-mailmarketing?

Als het over e-mail marketing gaat dan heeft dit meestal een focus op nieuwsbrieven. Dit is nog steeds een veelgebruikte manier om de aandacht te trekken van de doelgroep. Het verspreiden van een nieuwsbrief kan zeer effectief zijn en kan daarnaast ook verschillende doelen hebben. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan kun je nieuwe producten en aanbiedingen delen. Heb je een internetmarketingbureau, dan kun je juist weer nieuwe blogs en interessante updates binnen de marketing delen. Leuk weetje! Ook eZense heeft een maandelijkse  nieuwsbrief waarin updates te vinden zijn van nieuwe websitecontent en interessant (marketing)nieuws.

Met een nieuwsbrief kun je dus jouw doelgroep bereiken en naamsbekendheid creëren. Ook brengen veel bedrijven de nieuwsbriefontvangers vaak als eerste op de hoogte van een nieuw product of aanbieding. Omdat mensen meestal bang zijn om een mooi koopje te missen, haalt dit ze vaak over om zich aan te melden. Ook met e-mailmarketing kun je met veel gegevens werken. Zo kun je bijvoorbeeld twee nieuwsbrieven maken, elk  met een eigen stijl. Of met eigen informatie. Vervolgens deel je je mailinglijst op in twee groepen en verstuur je de nieuwsbrieven. Zie je na het versturen bij de ene nieuwsbrief aanzienlijk meer doorklikken naar je blog, dan slaat deze stijl waarschijnlijk beter aan. Op die manier creëer je de perfecte nieuwsbrief voor jouw doelgroep.

Hoe belangrijk is conversieoptimalisatie?

Elk bedrijf heeft doelen. Voor velen zal dat een zo hoog mogelijke omzet zijn, maar op dat te bereiken heb je vaak ook kleinere doelen nodig. Een behaald doel noemen we ook wel een conversie. De naam conversieoptimalisatie spreekt daarmee waarschijnlijk wel voor zich. Je wilt het aantal behaalde conversie verhogen. Deze conversies kunnen een bestelling in je webshop of een aanmelding voor je nieuwsbrief zijn. Of een ingevuld contactformulier of offerteaanvraag.

Om deze doelen te behalen heb je veel verschillende tools. Zo kun je aan de hand van heat-, scroll- en clickmaps bijvoorbeeld zien hoe mensen zich op de website gedragen. Op basis van die gegevens voer je vervolgens weer aanpassingen door. Je wijzigt dus een aantal elementen en kijkt vervolgens welke invloed dit heeft. Op die manier optimaliseer je jouw website en daarmee je conversies. Zoals je misschien al kunt begrijpen is internetmarketing niet iets wat in één dag een oplossing geeft. Er komt tijd, energie en geduld bij kijken. Maar daarvoor behaal je wel weer meer van je gestelde doelen. Uiteraard kun je ook de keuze maken om (een deel van) deze internet marketing uit handen te geven.

Wat is mobiele marketing?

Ben je op zoek naar info over online marketing, dan ben je waarschijnlijk de term ‘mobile-first’ al tegengekomen. Dit is een term die onder andere Google hanteert wanneer website geïndexeerd worden. Een goed leesbare en functionerende website op mobiel is daarvoor belangrijk dan de laptop/pc variant. Gebruik je Google Analytics, dan kun je eenvoudig inzien welk percentage van jouw websitebezoekers jouw website hebben bezocht via mobiel. Uiteraard ligt het ook aan je doelgroep hoe hoog dit percentage zal zijn. Over het algemeen is het de jongere generatie die vaker de mobiel gebruikt voor een websitebezoek.

Het is dus belangrijk dat een website geschikt is voor je mobiel en ook de marketing sluit daarbij aan. Nog steeds zien we websites die bijvoorbeeld geen ‘responsive design / responsief ontwerp’ hebben. Dit wil zeggen dat beeld en tekst zich niet automatisch en op een juiste manier aanpast aan een kleiner scherm. Voor de meeste bezoekers reden om direct af te haken. En daarmee verlies je een (potentiële) klant. Naast een mobiele website heb je ook een mobiele app. Sommige bedrijven maken ook de keuze om een app te maken. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn als je een webwinkel hebt of om interne / externe communicatie eenvoudiger te maken.