Antwoorden op de meest gestelde vragen over AMP, deel 2

Vorige week hebben we antwoord gegeven op een deel van de meest gestelde vragen over AMP in de Google indexering waar Google’s DongHwi Lee antwoorden op heeft gegeven in het helpforum voor webmasters van Google. Deze week het resterende deel en de conclusie.

Wat is AMP?

AMP is de afkorting voor “Accelerated Mobile Pages”. AMP is een door Google beheerde technologie voor het publiceren van websites. AMP-pagina’s kunnen in de meeste huidige browsers worden weergegeven. AMP-pagina’s die worden weergegeven in de Google-zoekopdracht worden doorgaans in minder dan een seconde geladen en gebruiken tien keer minder gegevens dan de vergelijkbare niet-AMP-pagina’s.

Critici zien AMP als een poging van Google om zijn dominantie op het web uit te oefenen door te dicteren hoe websites worden gebouwd en inkomsten genereren.

7.      Moet ik me zorgen maken als slechts een klein percentage van mijn AMP-pagina’s is geïndexeerd en wordt weergegeven in Zoeken?

Een klein percentage hoeft probleem te zijn. Gebruik Search Console om een ​​goed beeld te krijgen van het aantal AMP-pagina’s op uw site. Bekijk Accelerated Mobile Pages” onder “Search Appearance”.

Google Zoeken heeft mogelijk nog niet alle AMP-pagina’s op de site gevonden. Dit is normaal en zal na verloop van tijd verbeteren, naarmate Google de AMP-pagina’s ontdekt. Het is aan te raden om sitemaps te gebruiken om Google op de hoogte te stellen van nieuwe en bijgewerkte pagina’s.

Googlebot probeert geen problemen te veroorzaken voor de serverinfrastructuur van je site. Het beperkt het crawlen op basis van hoe uw site reageert. Het probeert prioriteit te geven aan het crawlen en indexeren van de meest nuttige pagina’s op uw site.

8.      Waarom verschijnen er twee resultaten (AMP en niet-AMP) wanneer ik zoek?

Google ziet mogelijk geen links tussen AMP en de canonical ervan, bijvoorbeeld wanneer de amphtml-link van de canonieke pagina of de link naar de canonical van AMP is verbroken. Wanneer deze twee documenten niet kunnen worden gekoppeld, kunnen ze worden behandeld als afzonderlijke documenten.

9.      Moet ik mijn AMP-pagina’s anders labelen in dit scenario? Desktopsite (www), mobiele site (m.) en AMP-pagina’s (op m.), AMP verwijst naar m. en m. naar AMP.

In het scenario van de vraag, waar er een desktopsite en een mobiele AMP-site is, moet AMP verwijzen naar de desktop met << link rel = "canonical">, en desktop moet naar AMP wijzen met .

AMP kan ook stand-alone canonical zijn voor al het verkeer. In veel gevallen is het niet nodig om afzonderlijke desktop- of mobiele (m.) sites te hebben. Als om wat voor reden dan ook alle drie van desktop, mobiel en AMP bestaan:

  • Desktop: verwijs naar AMP met en naar mobiel met rel = alternate
  • Mobiel: verwijs naar desktop met en naar AMP met rel = amphtml (mobiel moet qua inhoud gelijk zijn aan desktop)
  • AMP: verwijs naar desktop met

10.      Waarom verschijnt mijn AMP-pagina niet in de carrousel met de topverhalen?

Door gestructureerde gegevens aan de inhoud toe te voegen, kan een pagina in aanmerking komen om in carrousels en rijke resultaten te verschijnen. Het in aanmerking komen voor een bepaalde zoekfunctie garandeert echter niet dat die functie ook wordt weergegeven.

Hier zijn enkele andere mogelijke redenen waarom uw pagina niet wordt weergegeven in de carrousel met de topverhalen:

  • De pagina is niet geïndexeerd.
  • De pagina is de carrousel niet gehaald: er is geen garantie dat uw pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven als een specifieke functie. De reden hiervoor is dat zoekfuncties afhankelijk zijn van vele factoren, waaronder het type zoekapparaat, de locatie en of Google denkt dat de functie de beste zoekervaring voor de gebruiker biedt.
  • De pagina is geen geldige AMP-pagina.

11.      Komt het AMP-crawlen van mijn crawlbudget?

Ja. Googlebot moet alle documenten, inclusief AMP, crawlen binnen het crawlbudget van een server om te voorkomen dat er problemen op een site ontstaan. Over het algemeen hoeven de meeste websites zich geen zorgen te maken over het crawlbudget en is AMP-inhoud zeer efficiënt om te worden gecrawld en geïndexeerd.

Wanneer een moderne zoekrobot een pagina crawlt, moet deze ook subbronnen ophalen, zoals JavaScript, CSS, afbeeldingen, enz. om de pagina volledig te begrijpen. Het aantal subbronnen is veel groter dan het hoofddocument (volgens HTTP archive is het gemiddelde aantal verzoeken op een site meer dan 100.). AMP-pagina’s vereisen over het algemeen minder bronnen.

De conclusie

Kort samengevat is het crawlen en indexeren van een AMP-pagina hetzelfde als het crawlen en indexeren van een gewone webpagina. Je krijgt geen ranking-boost als je AMP gebruikt. Advertentiecampagnes hebben geen invloed op het indexeren of rangschikken van pagina’s in de organische zoekresultaten van Google.

Het toepassen van AMP verandert de rangorde niet. Google Search gebruikt mobiele snelheid als een rangordefactor, maar sites kunnen snel zijn door verschillende technieken te gebruiken, waaronder AMP. Google Zoeken past dezelfde standaard toe op alle pagina’s, ongeacht de technologie die is gebruikt om de pagina te bouwen.

Meer weten over AMP of heb je andere vragen op het gebied van Internet Marketing? Neem contact met ons op via info@ezense.nl of vul het contactformulier in.