Vanaf september 2020 Google mobile-first indexering voor alle websites.

In de officiële blog van Google kondigt Google aan vanaf September 2020 de mobile-first indexering voor het hele web te gaan gebruiken.

Wat is mobile-first indexeren?

Mobile-first indexing betekent dat Google de mobiele versie van de inhoud van een website gebruikt om pagina’s te rangschikken. De zoekresultaten zijn nog steeds beschikbaar voor zowel desktop- als mobiele apparaten. De focus ligt echter op mobiel.
De reden hiervoor is dat de meeste mensen op Google zoeken met een mobiel apparaat. Google is in 2016 begonnen met indexeren op mobiele apparaten.
Wanneer Google uw website overschakelt naar indexering voor mobiel, zal het crawlen van Googlebot toenemen, terwijl Google de index bijwerkt naar de mobiele versie van uw site. Afhankelijk van het domein kan deze wijziging enige tijd in beslag nemen.

Zoekmachine: Impact op de positie?

Google gaat geen gebruik maken van afzonderlijke mobile-first indexen, Google blijft maar één index gebruiken. De inhoud van mobiele pagina’s wordt gebruikt met de rankingalgoritmen van Google. Nu hangt de ranking van uw webpagina’s af van de inhoud van de mobiele versie.
Bij responsive webdesign zijn pagina’s voor mobiel en desktop hetzelfde. Er veranderd niks in de ranglijst.
Bij pagina’s waar desktop en mobiel verschillen, zal de rangschikking veranderen op basis van de inhoud die op uw mobiele pagina’s vindt.

Wat kun je zelf doen?

Zorg voor een responsive webdesign.

Hierbij hoef je voor de mobile-first indexering niks te wijzigen aan de inhoud of opmaak.
Google beveelt responsief websiteontwerp aan:

“Hoewel we doorgaan met het ondersteunen van verschillende manieren om mobiele websites te maken, raden we responsive webdesign aan voor nieuwe websites. We raden aan geen aparte mobiele URL’s (vaak ‘m-dot’ genoemd) te gebruiken vanwege problemen en verwarring die we in de afgelopen jaren hebben gezien , zowel van zoekmachines als gebruikers. “

Als u geen responsive webdesign gebruikt, pas dan uw pagina aan!

Bij verschillende inhoud en opmaak op mobiel en desktop kunt u overwegen om wijzigingen aan te brengen op de pagina.

  • Zorg voor een gestructureerde opmaak. Voor zowel desktop als mobiel.
  •  Test met de robots.txt-testtool of de mobiele versie toegankelijk is voor Googlebot.
  • Heb je je desktopsite geverifieerd in Search Console, voeg je mobile versie dan toe en verifieer deze.