De missie van eZense is om internet marketing door middel van innovatieve dienstverlening transparant en meetbaar te maken voor het bedrijfsleven, waarbij doorontwikkeling en rendement centraal staan.

5

Apr 2013

Facebook bedrijfspagina aanmaken

door Rowin Winkels

Update: 21-08-2014:
Gezien Facebook haar bedrijfspagina's heeft geüpdatet, hebben wij de deze handleiding aangepast.
Benieuwd wat er veranderd is? Lees meer over de vernieuwde facebook bedrijfspagina's.

Vandaag de dag kun je er niet meer aan ontkomen… Social media. Alleen al 2014 zijn er in Nederland al 9 miljoen mensen geregisteerd op Facebook. Je kunt begrijpen dat de doelgroep van jouw organisatie hier dus ongetwijveld tussen zit.
Uit de onderzochte gegevens blijkt dat het dus met zoveel gebruikers op Facebook het niet geheel onverstandig is om als bedrijf een Facebook bedrijfspagina aan te maken. In dit blogartikel Facebook bedrijfspagina aanmaken gaan wij hier graag in op hoe je in 5 stapen een goede basis kan neerzetten voor je Facebook bedrijfspagina. 

Facebook bedrijfspagina aanmaken

Stap 1: Registreer je bedrijfspagina

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken begint bij het registreren van jouw bedrijf. Voorheen hoefde je geen persoonlijk profiel aan te maken om een facebook bedrijfspagina in te richten. Tegenwoordig is dit veranderd. Met zo’n enorm bereik aan online gebruikers is het ook wel aan te raden om een persoonlijk account aan te maken. In een later stadium kun je bijvoorbeeld vrienden, kennis en familie uit het dagelijks leven uitnodigen om deze Facebook bedrijfspagina te liken, om zo het bereik te vergroten. Vooral bij de start van jouw social media campagne kan dit erg helpen om het aantal likes te vergroten.

Ga naar Facebook.com/pages/create/ om een bedrijf te registreren. Heb je nog geen persoonlijk facebook profiel? Maak er één aan! Als je jouw bedrijfspagina die je gaat aanmaken wilt koppelen aan jouw persoonlijke profiel, zorg dan dat je ingelogd bent. Een veel gemaakte fout is dat men naar Facebook.com gaat en hier een Facebook bedrijfspagina aanmaakt, onder de naam van een persoonlijk account.

Dit raden wij altijd af, gezien je hier gebonden bent aan een maximum aantal persoonlijke “vrienden”. Tevens is het veel laagdrempeliger om een pagina te “liken”, dan een bedrijf als vriend toe te voegen.

Stap 2: Welke keuze je kunt maken bij een facebook bedrijfspagina

Facebook bedrijfspagina keuze
Bij Facebook heb je meerdere opties die je kunt kiezen. Het grote voordeel is dat je later altijd nog kunt switchen tussen deze categorieën. Het advies is om bij een bedrijfspagina een keuze te maken tussen een lokaal bedrijf/plaats of een bedrijf, organisatie of instelling. Het verschil zit hem vooral in de weergave. Bij een lokale vermelding krijg je een kaartje erbij en worden de adresgegevens getoond. Bij de categorie "bedrijf" of "organisatie" worden deze adresgegevens niet getoond, maar enkel een korte omschrijving.  

Bij een lokaal / plaatselijk bedrijf ziet de korte beschrijving er zo uit:

Facebook lokale bedrijfspagina

Bij een bedrijf, organisatie of instelling ziet de korte beschrijving er zo uit: 

Facebook bedrijfspagina organisatie

Stap 3: Zorg voor een duidelijke profielfoto en cover foto

Net als een (potentiële) klant bij jou in de winkel, showroom of op de website komt is het belangrijk dat de hij of zij direct de pagina kan herkennen. Ga je het bedrijfslogo gebruiken, een foto van de winkel of misschien van het product of de dienst?

Middels de social media image maker tool kun je gemakkelijk jouw profielfoto en coverfoto op maat maken. Je hebt hier geen photoshop voor nodig. Ideaal!

Stap 4: Zorg voor je eigen facebook bedrijfspagina link (URL)

Bij het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina krijg je standaard geen “schone” link (url) mee. Vaak ziet de URL er ongeveer uit zoals: “www.facebook.com/pages/uwbedrijf/506170609430043”. Het is mogelijk dat je hier je eigen URL van maakt zoals “www.facebook.com/uwbedrijf”.

Om de URL te wijzigen ga je naar “Pagina bewerken”, gevolgd door “Informatie bijwerken”. Bij "Facebook webadres" of "gebruikersnaam" kun je de URL voor de pagina wijzigen. Direct de URL wijzigen? Ga naar Facebook.com/username Volg vervolgens de stappen op het scherm.

Kies een duidelijke naam bij het aanmaken van je Facebook bedrijfspagina URL. Je kunt dit volgens de “Facebook policy” je naam hierna nog maar één keer wijzigen.

Stap 5: Verander algemene informatie

Zorg dat de informatie onder het tabblad “Info” naar volledigheid wordt ingevuld. Je kunt deze informatie eenvoudig aanpassen. Ga naar "Instellingen" gevolgd door “Pagina informatie”. Hieronder staat een voorbeeld hoe wij dit tabblad gevuld hebben.

Facebook bedrijfspagina informatie

Stap 5: Richt de rest van je Facebook bedrijfspagina in

De basis is nu weg gezet. Zorg voor een duidelijke social media strategie. Wat wil je bereiken met je pagina? Zorg dat je duidelijke doelstellingen opgesteld. Dit kun je bijvoorbeeld vertalen naar het aantal website bezoekers via je Facebook bedrijfspagina. Zoek naar voorbeelden van bekende merken zoals Coca Cola en KLM en analyseer hoe zij dit aanpakken. Je kunt hier veel uit leren. 

Het is nu belangrijk dat er nu regelmatig nieuws, feiten, foto’s, video’s, enzovoorts gepost gaat worden. Probeer recencies te verzamelen door mensen uit te nodigen via het tabblad recensies. Bekijk hier onze recencies als voorbeeld

Facebook bedrijfspagina support

Kom je ergens niet uit? Neem gerust contact op met ons. We helpen je graag verder!
Zo kunnen wij onder andere ondersteunen met:

Neem gerust contact op over de mogelijkheden!