Facebook bedrijfspagina aanmaken

Vandaag de dag kun je er niet meer aan ontkomen… Social media. Alleen al in 2014 zijn er in Nederland al 9 miljoen mensen geregistreerd op Facebook. Je kunt begrijpen dat de doelgroep van jouw organisatie hier dus ongetwijfeld tussen zit. Uit de onderzochte gegevens blijkt dat het dus met zoveel gebruikers op Facebook het niet geheel onverstandig is om als bedrijf een Facebook bedrijfspagina aan te maken. In dit blogartikel Facebook bedrijfspagina aanmaken gaan wij hier graag in op hoe je in 5 stappen een goede basis kan neerzetten voor je Facebook bedrijfspagina.

Stap 1: Registreer je bedrijfspagina

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken begint bij het registreren van jouw bedrijf. Voorheen hoefde je geen persoonlijk profiel aan te maken om een facebook bedrijfspagina in te richten. Tegenwoordig is dit veranderd. Met zo’n enorm bereik aan online gebruikers is het ook wel aan te raden om een persoonlijk account aan te maken. In een later stadium kun je bijvoorbeeld vrienden, kennis en familie uit het dagelijks leven uitnodigen om deze Facebook bedrijfspagina te liken, om zo het bereik te vergroten. Vooral bij de start van jouw social media campagne kan dit erg helpen om het aantal likes te vergroten.

Ga naar Facebook.com/pages/create/ om een bedrijf te registreren. Heb je nog geen persoonlijk facebook profiel? Maak er één aan! Als je jouw bedrijfspagina die je gaat aanmaken wilt koppelen aan jouw persoonlijke profiel, zorg dan dat je ingelogd bent. Een veel gemaakte fout is dat men naar Facebook.com gaat en hier een Facebook bedrijfspagina aanmaakt, onder de naam van een persoonlijk account.

Dit raden wij altijd af, gezien je hier gebonden bent aan een maximum aantal persoonlijke “vrienden”. Tevens is het veel laagdrempeliger om een pagina te “liken”, dan een bedrijf als vriend toe te voegen.

Stap 2: Welke keuze je kunt maken bij een facebook bedrijfspagina

Bij Facebook heb je meerdere opties die je kunt kiezen. Het grote voordeel is dat je later altijd nog kunt switchen tussen deze categorieën. Het advies is om bij een bedrijfspagina een keuze te maken tussen een lokaal bedrijf/plaats of een bedrijf, organisatie of instelling. Het verschil zit hem vooral in de weergave. Bij een lokale vermelding krijg je een kaartje erbij en worden de adresgegevens getoond. Bij de categorie “bedrijf” of “organisatie” worden deze adresgegevens niet getoond, maar enkel een korte omschrijving.

Bij een lokaal / plaatselijk bedrijf ziet de korte beschrijving er zo uit:

Bij een bedrijf, organisatie of instelling ziet de korte beschrijving er zo uit:

Stap 3: Zorg voor een duidelijke profielfoto en cover foto

Net als een (potentiële) klant bij jou in de winkel, showroom of op de website komt is het belangrijk dat de hij of zij direct de pagina kan herkennen. Ga je het bedrijfslogo gebruiken, een foto van de winkel of misschien van het product of de dienst?

Middels de social media image maker tool kun je gemakkelijk jouw profielfoto en coverfoto op maat maken. Je hebt hier geen photoshop voor nodig. Ideaal!

Stap 4: Zorg voor je eigen facebook bedrijfspagina link (URL)

Bij het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina krijg je standaard geen “schone” link (url) mee. Vaak ziet de URL er ongeveer uit zoals: “www.facebook.com/pages/uwbedrijf/506170609430043”. Het is mogelijk dat je hier je eigen URL van maakt zoals “www.facebook.com/uwbedrijf”.

Om de URL te wijzigen ga je naar “Pagina bewerken”, gevolgd door “Informatie bijwerken”. Bij “Facebook webadres” of “gebruikersnaam” kun je de URL voor de pagina wijzigen. Direct de URL wijzigen? Ga naar Facebook.com/username Volg vervolgens de stappen op het scherm.

Kies een duidelijke naam bij het aanmaken van je Facebook bedrijfspagina URL. Je kunt dit volgens de “Facebook policy” je naam hierna nog maar één keer wijzigen.

Stap 5: Verander algemene informatie

Zorg dat de informatie onder het tabblad “Info” naar volledigheid wordt ingevuld. Je kunt deze informatie eenvoudig aanpassen. Ga naar “Instellingen” gevolgd door “Pagina informatie”. Hieronder staat een voorbeeld hoe wij dit tabblad gevuld hebben.

Stap 5: Richt de rest van je Facebook bedrijfspagina in

De basis is nu weg gezet. Zorg voor een duidelijke social media strategie. Wat wil je bereiken met je pagina? Zorg dat je duidelijke doelstellingen opgesteld. Dit kun je bijvoorbeeld vertalen naar het aantal website bezoekers via je Facebook bedrijfspagina. Zoek naar voorbeelden van bekende merken zoals Coca Cola en KLM en analyseer hoe zij dit aanpakken. Je kunt hier veel uit leren.

Het is nu belangrijk dat er nu regelmatig nieuws, feiten, foto’s, video’s, enzovoorts gepost gaat worden. Probeer recencies te verzamelen door mensen uit te nodigen via het tabblad recensies. Bekijk hier onze recencies als voorbeeld.

Facebook bedrijfspagina support

Kom je ergens niet uit? Neem gerust contact op met ons. We helpen je graag verder!
Zo kunnen wij onder andere ondersteunen met:

Neem gerust contact op over de mogelijkheden!