Wijzigingen in Google Ads: Hagakure methode

Google biedt veel verschillende diensten en programma’s aan. Eén van die programma’s is Google Ads. Vrijwel elke organisatie – die zich richt op het bereiken van hun doelgroep via een zoekmachine – heeft wel search campagnes lopen. Dit zijn Google Ads-campagnes die zoekwoord gerelateerd zijn. Omdat het online (zoek)gedrag van mensen verandert, moeten ook deze programma’s continu worden verbeterd. De Hagakure-methode is een voorbeeld van het optimaliseren van de advertentiestructuur binnen Google Ads.

Wat is Google Ads?

Google Ads of Adwords is, zoals de naam al doet vermoeden, een advertentieprogramma van Google. Dit wordt voornamelijk gebruik door bedrijven of organisaties. Het biedt ze de mogelijkheid om het online bereik van hun website te vergroten met speciale zoekadvertenties. Daarnaast kunnen de adverteerders ook onderzoek doen naar veelgebruikte zoekwoorden.

Hoe werkt Google Ads?

In Google Ads maak je advertenties aan die worden getoond aan mensen die online zoeken op zoekwoorden die jij hierbij hebt ingesteld. Wanneer er op de door jou aangemaakte advertentie wordt geklikt, worden mensen doorgestuurd naar jouw website. Je betaalt hierbij per klik, oftewel costs per click (CPC). Je kunt dus inzien hoeveel je betaalt per websitebezoeker. Het voordeel van het werken met Google Ads is dat Google over veel data omtrent het zoekgedrag van consumenten beschikt.

De oude structuur: SKAG methode

De SKAG-methode is de oude structuur van Google. SKAG staat voor ‘Single Keyword Ad Groups’. De campagnes waren dus gestructureerd op basis van zoekwoordtypen. Je had bijvoorbeeld een exacte en een BMM (Broad Match Modified) campagne of juist één grote campagne. Je maakt dan voor elk zoekwoord een aparte advertentiegroep.

De nieuwe structuur: Hagakure-methode

De Hagakure structuur is de nieuwe structuur voor jouw Google Ads-account. Het uitgangspunt van de Hagakure-methode is structurele vereenvoudiging: het centraliseren van je data. Hierbij maak je gebruik van ‘machine learning’ en laat je het systeem het werk voor je doen. Waar we voorheen nog meerdere campagnes opzetten en gebruikmaakten van handmatig bieden, is het advies om in 2022 over te gaan naar een geautomatiseerde biedstrategie en het samenvoegen van campagnes.

De Hagakure-methode is bedoeld voor het creëren van een beter overzicht in jouw accounts. Tegelijkertijd geeft dit Google de mogelijkheid om beter te sturen op de data in jouw campagne. Je zult dus minder campagnes en advertentiegroepen hebben om hetzelfde of zelfs een beter resultaat te krijgen.

Welke verschillen zijn er tussen beide methodes?

Het grootste verschil tussen de SKAG-methode en de Hagakure-methode is de automatisering van de biedstrategie. Daarnaast draai je bij de SKAG-methode meerdere campagnes tegelijkertijd, terwijl je dit bij de Hagakure-methode samenvoegt. Waar je bij de SKAG-methode keywords per advertentiegroep hebt, worden deze keywords (Exact & Broad) bij de Hagakure-methode nu in één advertentiegroep geplaatst.

Voordelen van de Hagakure methode

Het grootste voordeel van de Hagakure-methode is de automatisering en dat je minder campagnes tegelijkertijd hebt lopen. Hierdoor ben je minder tijd kwijt met het handmatig optimaliseren van je campagnes, wat er weer voor zorgt dat je account overzichtelijker wordt. Daarnaast zorgt het werken volgens de Hagakure-methode ervoor dat je de algoritmes van Google optimaal gebruikt.

Nadelen van de Hagakure methode

Doordat campagnes en zoekwoorden per advertentiegroep worden samengevoegd, kun je minder specifiek en gericht adverteren. Dit maakt het lastiger om je te focussen op kleinere segmenten van je bedrijf. Doordat je breder adverteert met de Hagakure-methode, is het natuurlijk ook te verwachten dat je hierdoor meer geld moet uitgeven. Ook verlies je – door het werken volgens de Hagakure-methode – deels de controle op je campagnes. Je verliest namelijk de grip op zoekwoorden en de kosten die hieraan verbonden zijn. Je kunt uiteraard nog wel je maximale budget instellen.

Hoe optimaliseer ik mijn campagne met de Hagakure methode?

Zoals eerder aangegeven wil je bij de Hagakure-methode gebruikmaken van ‘machine learning’ en wil je Google het werk voor je laten doen. De biedstrategie wordt geautomatiseerd. Denk hierbij aan een ROAS- of CPA strategie. ROAS staat voor ‘Return On Advertising Spend’. Dit is een methode om de effectiviteit van een advertentiecampagne te bepalen. CPA staat voor ‘Cost Per Acquisition’. Dit is een biedstrategie waarbij jouw biedingen zo worden ingesteld dat het je zoveel mogelijk conversies oplevert.

Je moet rekening houden met een aantal vereisten voordat je overgaat tot het gebruiken van automatische biedstrategieën, zoals het feit dat er minimaal 30 conversies in 30 dagen nodig zijn voor het sturen op doel ROAS. Houd bij het instellen rekening met de volgende punten:

  • Dataverzameling. Om deze methode zo goed mogelijk te laten werken, moet er veel data verzameld worden. Hierdoor is de Hagakure-methode aantrekkelijker voor bedrijven met grote accounts, aangezien er bij kleinere accounts niet genoeg data verzameld wordt.
  • Advertentiegroepen en landingspagina’s. Omdat er met de Hagakure structuur veel advertentiegroepen worden samengevoegd, kun je het beste één advertentiegroep per landingspagina hanteren. Gebruik dus landingspagina’s met het meeste verkeer.
  • Algoritme en vertoningen. Om het algoritme zo goed mogelijk te laten werken, moet je ervoor zorgen dat elke advertentiegroep ten minste 3000 vertoningen per week heeft. Dit zijn zo’n 12.000 vertoningen per maand.

Ga stapsgewijs te werk

Het opzetten van een vereenvoudigde campagnestructuur en het opzetten van een doel ROAS strategie, betekent niet dat het meteen rendabel is. Het is belangrijk om een reëel doel te hebben en om bijvoorbeeld niet ineens je ROAS te gaan verdubbelen. Implementeer de Hagakure structuur dus stapsgewijs en bouw niet in een keer je hele account om. Onderzoek eerst welke zoekwoorden je wilt toevoegen in de advertentiegroepen. Begin hierbij met het inzetten van zinsdeel zoekwoorden. Zorg ervoor dat de zoekwoorden zo dicht mogelijk bij die 3000 impressies per advertentiegroep per week komt.

Zodra de nieuwe structuur is ingericht en wordt toegepast, heeft Google eerst de tijd nodig om te ‘leren’. Google zal het een en ander testen, voordat de biedstrategie het gewenste resultaat kan realiseren. Het zal je dus uiteindelijk een hoop werk schelen. Toch is het belangrijk om goed betrokken te blijven, zodat jij de automatisering van Google in goede banen kan leiden.

Vond je dit een interessant artikel en wil je graag meer over Google leren? Lees dan ook eens onze andere Google-artikels:
– Waarom is Google BERT interessant voor mijn bedrijf?
– Hoe haal ik het meeste uit Google Trends?
– Wat kan ik met conversiedoelen in Google Analytics?