De voor- en nadelen van Instagram Shopping

In ons vorige blog gingen we in op het hoe en wat van Instagram (IG) Shopping. Wat kun je er mee als bedrijf en wat zijn de functionaliteiten van Instagram Shopping. Heb je na het lezen van dit blog al een beeld hoe jij de tool toe gaat passen voor jouw bedrijf? Of twijfel je nog over de toegevoegde waarde die het kan hebben bij de verkoop van jouw producten of diensten?

We hebben de belangrijkste voor- en nadelen van Instagram Shopping voor je op een rijtje gezet. Elk social media platform en de bijbehorende functies worden natuurlijk neergezet als perfect verkoopkanaal. Maar elk platform heeft naast de voordelen ook zeker nadelen, die lang niet altijd worden benoemd.

Wat zijn de voordelen van Instagram Shopping?

In het vorige blog gingen we al in op de functionaliteiten van IG Shopping en wat je er allemaal mee kunt. Vooral de gebruikerservaring van Instagram Shopping biedt een naadloze winkelervaring voor gebruikers. Ze kunnen rechtstreeks vanuit de app producten ontdekken, informatie bekijken en – na doorsturing naar jouw externe website – aankopen doen. Dit maakt het eenvoudiger en sneller voor gebruikers om te winkelen.

Ook is de hogere betrokkenheid en conversie is een belangrijk voordeel. Door producten direct in je berichten en verhalen te taggen, vergroot je de betrokkenheid van je volgers en maak je het eenvoudig voor hen om over te gaan tot aankoop. De drempel voor conversie wordt verlaagd, omdat gebruikers met slechts een paar tikken toegang hebben tot productinformatie en de mogelijkheid om te kopen.

Instagram als visuele verhalenverteller

Aansluitend daarop vind je een ander voordeel, namelijk de verhoogde zichtbaarheid en bereik: Instagram Shopping stelt je in staat om je producten op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren aan een breed publiek. Je kunt je bereik vergroten door gebruik te maken van relevante hashtags en door samen te werken met influencers of het sponsoren van berichten. Dit kan leiden tot meer zichtbaarheid en ontdekking van je merk en producten.

We noemden het in het vorige blog al, maar ook wij zijn van mening dat de inzichten en statistieken optie in Instagram Shopping een voordeel is. Met IG Shopping heb je toegang tot statistieken en inzichten over de prestaties van je producttags. Je kunt zien hoe vaak mensen op je producten hebben geklikt en welke producten populair zijn. Deze gegevens helpen je om je marketingstrategie te optimaliseren en beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van je doelgroep.

De nadelen van Instagram Shopping

Heeft Instagram dan geen nadelen? Ja, deze zijn er wel. Zoals eigenlijk elk social media platform heeft ook Instagram Shopping nadelen. Zo is er een beperkte functionaliteit voor bepaalde landen. Instagram Shopping is momenteel niet beschikbaar in alle landen. Dit kan een belemmering vormen als je internationaal wilt verkopen of als je doelgroep zich in een land bevindt waar IG Shopping (nog) niet beschikbaar is.

Ook kan het even duren voordat je door de vereisten en het goedkeuringsproces bent. Dit is een verplicht proces voorafgaand aan het gebruik van Instagram Shopping. Het omvat het hebben van een zakelijk account, het voldoen aan de handelsbeleidsregels van Instagram en het goedkeuren van je account door Instagram. Het kan wat tijd en moeite kosten om aan deze vereisten te voldoen.

Directe aankopen in Instagram Shopping zijn (nog) niet mogelijk

Het is nog niet mogelijk om als klant jouw aankoop direct af te rekenen via de Instagram Shoppagina. Belangrijke vermelding hierbij is dat Instagram wel bezig is met de ontwikkeling hiervan. In de Verenigde Staten is het in veel gevallen al wel mogelijk om een product af te rekenen zonder de app te verlaten.

In Nederland krijg je momenteel vrijwel altijd nog een button te zien met ‘Bekijken op website’ in plaats van ‘Toevoegen aan winkelwagen’. Volgens de winkelwagen functie – die dus wel zichtbaar is – is het mogelijk ‘bepaalde merken direct af te rekenen zonder Instagram te verlaten’. Het is echter niet duidelijk welke merken dit zijn. Je bent dus als bedrijf in de meeste landen afhankelijk van jouw externe website voor de verkoop van jouw producten. Dit betekent dat je website en checkout-proces naadloos moeten functioneren om de gebruikerservaring soepel te laten verlopen.

Heb je hulp nodig met het inrichten of optimaliseren van jouw webshop? Neem dan gerust contact met op.

Hoe val jij als bedrijf op tussen alle Shopping accounts?

Omdat IG Shopping populair is, is er veel concurrentie op het platform. Het kan een uitdaging zijn om op te vallen tussen andere merken en producten. Enkel een winkelpagina inrichten op je Instagram account is niet voldoende. Het vereist creatieve content, effectieve marketing en mogelijk extra investeringen om je zichtbaarheid te vergroten. Bij dit laatste kun je denken aan Shopping advertenties, die worden getoond tussen de andere berichten. Wil je gebruik maken van Instagram Shopping, dan zet je dus in op een continu proces van contentcreatie en -promotie.

Het is belangrijk om deze voordelen en nadelen af te wegen in relatie tot je specifieke bedrijfssituatie en doelen voordat je besluit Instagram Shopping te implementeren. Is Instagram Shopping iets voor jouw bedrijf? Of maak je er al zelfs al gebruik van? We horen graag of we je kunnen helpen met het verbeteren en/of onderhoud van jouw social media accounts en webshop.