Heeft linkbuilding meerwaarde voor mijn website?

Linkbuilding bestaat al een tijdje. De vraag die we dan ook vaak krijgen is of het nog wel relevant is. Heeft het nog wel nut om tijd en energie in het (wederzijds) delen van links te steken? Er zijn nu immers veel andere manieren om mensen naar je website te krijgen. Kijk je echter naar de prioriteiten die zoekmachines als Google nu stellen voor hun rankings, dan heeft ook linkbuilding daar nog steeds een plek op de lijst. Linkbuilding is daarmee een belangrijk onderdeel van SEO. Hierover verderop in dit blog meer. Laten we eerst eens kijken naar de verschillende termen die je binnen linkbuilding zult vinden, zoals backlinks en link earning.

Wat zijn backlinks?

De term backlink is eenvoudig uit te leggen. Stel dat jij naar een website linkt, dan heeft die website een backlink van jouw website. Andersom werkt het natuurlijk ook. Als iemand naar jouw website linkt, dan heb jij daar een backlink van. En deze links hebben veel meerwaarde. Ze helpen jouw website namelijk bij het verkrijgen van een hogere positie in de zoekmachines. Je website wordt namelijk herkent als relevant in jouw branche. De backlinks moeten hiervoor uiteraard ook daadwerkelijk relevant zijn. Het zal je weinig opleveren als je willekeurige websites gaat vragen om een link naar jouw website te plaatsen. Zoekmachines als Google zijn nu zo ver ontwikkeld dat zij deze niet relevante informatie (vaak) herkennen.

Hoe werkt link earning?

Link earning is onderdeel van linkbuilding. In feite zegt de naam al wat het betekent, namelijk het verdienen van links. Bij linkbuilding vraag je normaal vaak of andere website een link naar jouw website willen plaatsen. Bij link earning vraag je het niet, maar verdien je de link. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar vooral door het creëren van goede content. Link je op dit moment met je eigen website door naar andere websites, kijk dan eens waarom je deze websites hebt uitgekozen. Op welke manier hebben ze meerwaarde voor jouw bedrijf/organisatie. Waarom heeft de website een link van jou verdiend?

De links kun je uiteraard zelf verdienen. Denk hierbij aan het delen van actueel nieuws of je expertise in bijvoorbeeld de vorm van een blog. Ook is het belangrijk om met regelmaat nieuwe content online te zetten en te kijken of je unieke content kunt creëren. Door op jouw gebied de beste te worden en de meeste relevante content te delen, laat je jouw website opvallen. Hierdoor creëer je een positie waarin andere websites naar jou willen linken en waardoor je dus je links verdient.

Wat is het verschil tussen interne en externe linkbuilding?

Linkbuilding begint op je eigen website. Want ook daar moet de linkstructuur goed zijn. Een bezoeker wil namelijk zo snel mogelijk zijn doel bereiken. Dit kan een contactformulier zijn of een specifieke pagina met informatie. Stel dat iemand op de homepage van eZense komt en informatie wil over onze Internet Marketing Diensten, dan kan degene daar op verschillende manieren komen. Via het overzichtelijke menu of vanaf de homepage. Daarnaast is interne linkbuilding ook een eenvoudige manier om Google te laten weten welke pagina’s belangrijk zijn. Ligt de prioriteit van jouw bedrijf bij websiteontwerp, maar is dat niet de enige dienst die je aanbiedt? Plaats dan meerdere linkjes naar de pagina van websiteontwerp. Hiermee zal Google inzien dat dit voor jou een belangrijke pagina is.

De interne linkbuilding kun je eenvoudig zelf, zonder hulp van andere bedrijven, uitvoeren. Waar voor Google nog meer waarde ligt, is de externe linkbuilding. De links die van een andere website naar jouw website doorlinken. Ook hierbij gaat het niet op de kwantiteit van de links, maar de kwaliteit. Dat het hebben van zoveel mogelijk links naar je website goed zou zijn is een misvatting. Een link van een grote, relevante website is 100x waardevoller dan 60 links van allerlei willekeurige websites die niets met jouw product/dienst te maken hebben. Nu volgt natuurlijk de vraag, hoe krijg ik een andere website zover om een link naar mijn website te delen? Stuur ik ze simpelweg een bericht of zijn er andere manieren? We hebben een aantal veelgebruikte manieren voor je verzameld.

Hoe krijg ik externe links?

Maak allereerst een lijst met websites die voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn. Heb je bijvoorbeeld net een lunchroom geopend in Almelo, dan kunnen dit bijvoorbeeld overzichtspagina’s zijn waarop tips worden gegeven over uitgaan in Almelo / Twente / Overijssel. Heeft je lunchroom veel vegan-opties, kijk dan eens naar websites die hier aandacht aan besteden. Op deze manier creëer je voor jezelf een mooie lijst en kun je een start maken met de externe linkbuilding. Werk je samen met partners, dan is dit een mooie eerste stap. Onze tip is echter wel om geen bedrijven te gaan spammen met de vraag om een link. Dit werkt over het algemeen averechts.

Een andere optie is het schrijven van (gast)blogs. Hiermee creëer je content die relevant is voor jouw bedrijf (en daarmee Google), maar ook voor anderen. Je vergroot de kans dat er wordt doorgelinkt. Naast het schrijven van eigen blogs, kun je ook gastblogs gaan schrijven. Je deelt hiermee jouw kennis op een externe website en krijgt er een link voor terug. In het geval van een lunchroom zou dit bijvoorbeeld een recept voor een vegan belegd broodje kunnen zijn, dat je als gastblog deelt op een receptenwebsite.

Daarnaast heb je ook nog de eerder genoemde overzichtspagina’s, ook wel startpagina’s genoemd. Deze pagina’s bestaan al sinds de opkomst van het internet. Ze worden nog steeds gebruikt én zijn ook nog steeds goed voor kwalitatieve links.

Wat doet linkbuilding voor je SEO?

Een kort antwoord hierop is dat linkbuilding zorgt voor een hogere indexatie van jouw website in Google. Let hierbij wel op de relevantie van links. Als je keukens verkoopt, dan is een link vanaf een vakantiediscounter weinig relevant. Met Google’s AI die zich steeds verder ontwikkelt en daarmee ook steeds beter wordt, zal deze link als minder nuttig worden gemarkeerd. En daardoor kom je weer lager in de rankings uit. Houd je dus altijd aan de regel ‘kwaliteit boven kwantiteit’