Hoe beïnvloeden de kleuren op jouw website de gebruikerservaring?

Kleur is een van de krachtigste en meest expressieve elementen in webdesign. Een website die speelgoed verkoopt heeft bijvoorbeeld vrolijke kleuren, terwijl je op de website van een rechtbank dit over het algemeen niet zult zien. Het juiste kleurgebruik kan een website maken of breken, en het kan een diepgaande invloed hebben op de manier waarop gebruikers de site ervaren. In dit artikel zullen we dieper ingaan op het belang van kleurgebruik in webdesign en hoe verschillende kleuren de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden.

De psychologie van kleur

Kleur heeft een diepgaand effect op onze emoties, gedachten en gedrag. Verschillende kleuren roepen verschillende gevoelens op. Het is daarom belangrijk om deze psychologische aspecten te begrijpen bij het ontwerpen van een website. We lichten de meest gangbare kleuren kort voor je toe.

1. Rood: Rood is een krachtige en opvallende kleur. Het roept gevoelens op van passie, warmte, kracht en urgentie. Zo vind je de rode kleur bijvoorbeeld vaak terug op datingwebsites, maar ook bij bijvoorbeeld een website die warmte moet uitstralen – zoals een kerst gerelateerde website. Rood wordt vaak gebruikt voor knoppen of uitgelichte vakken en waarschuwingen om de aandacht van de gebruiker te trekken. De website van de Nederlandse brandweer is daar een goed voorbeeld van.

2. Blauw: Blauw straalt vertrouwen, kalmte en betrouwbaarheid uit. Dit is waarom veel financiële instellingen en sociale mediaplatforms blauwe kleuren in hun branding gebruiken. Ook de website van Nederlandse politie is in deze kleuren opgebouwd, om zo een betrouwbare uitstraling te creëren.

3. Groen: De kleur groen is geassocieerd met natuur, groei en gezondheid. Het wordt vaak gebruikt voor websites die te maken hebben met duurzaamheid, gezondheid en wellness. Veel websites die planten verkopen hebben – uiteraard – voor deze kleur gekozen. Maar ook een website van bijvoorbeeld Too Good To Go wil met de groene kleur hun duurzame karakter benadrukken.

4. Geel: Geel wekt vreugde, optimisme en energie op. Het kan goed werken voor websites die een positieve en vrolijke sfeer willen creëren. De kleur wordt ook vaak geassocieerd met kinderen. Dit is ook de reden dat je de kleur regelmatig terugziet op websites van de kinderopvang of speelgoedwinkels.

5. Paars: Paars straalt luxe, creativiteit, rust en spiritualiteit uit. Het wordt vaak gebruikt in mode- en kunst gerelateerde websites. Maar ook wellness-centra, juwelierszaken en fantasy-gerelateerde thema’s kiezen voor paars. Of is het je wel eens opgevallen dat website die wenskaarten verkopen ook veel paars kleurgebruik hebben?

6. Oranje: Uiteraard de kleur van Nederland en veelvuldig te zien op websites van organisatoren van Koninginnefeesten en natuurlijk die van het Nederlands voetbal. Oranje is ook een opvallende kleur die aandacht trekt en enthousiasme uitstraalt. Het wordt vaak gebruikt voor call-to-action knoppen.

7. Zwart en Wit: Zwart is geassocieerd met elegantie en luxe, terwijl wit eenvoud en zuiverheid symboliseert. Deze combinatie wordt vaak gebruikt in minimalistische ontwerpen.

8. Natuurkleuren: Natuurkleuren als bruin en beige zie je vaak terug op websites die rust uit moeten stralen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de website van jouw yogaschool of massagesalon of een website over meditatie. Ook wanneer je als bedrijf natuurproducten verkoopt, is het gebruik van natuurkleuren een goede optie.

Een belangrijk uitgangspunt voor kleurkeuze; je branding

Het kleurenschema van een website moet consistent zijn met de branding van het bedrijf of de organisatie. Dit helpt bij het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen bij de gebruikers. Wanneer bezoekers op jouw website komen, moeten ze de kleuren associëren met jouw merk en onmiddellijk weten waar ze zijn. In het logo wordt ook vaak al gekeken naar de psychologie van kleur. Zo heeft het logo van Too Good To Go een groene kleur, waarmee ze een nadruk leggen op het duurzame element van het bedrijf.

Let bij het ontwerp van jouw huisstijl ook op de kleurcodes die je gebruikt. Een kleur voor drukwerk is niet altijd hetzelfde als de kleur op het scherm. In veel vormgevingssoftware krijg je automatisch een waarschuwing dat de kleur online anders weergegeven zal worden. Controleer altijd of deze webkleur nog steeds een goede kleur is. Ook is het belangrijk om rekening te houden met verschillende schermkalibraties en verlichtingen. Iemand die zijn scherm heel donker heeft staan, zou in principe jouw website nog steeds goed moeten kunnen bekijken.

Is mijn website met deze kleuren nog steeds toegankelijk

Kleur mag de toegankelijkheid van een website niet in de weg staan. Het is belangrijk om rekening te houden met kleurenblindheid en andere visuele beperkingen bij het kiezen van kleuren voor tekst, achtergronden en knoppen. Het gebruik van voldoende contrast en het testen van de leesbaarheid van tekst op verschillende achtergronden is essentieel. Gebruik je bijvoorbeeld veel zandkleuren op je website, kijk dan wel goed naar de kleur van je teksten. Hoe rustig een witte kleur ook aansluit op jouw kleurenschema. Als je witte tekst op een lichte zandkleur plaatst, dan is dit vaak slecht leesbaar – zeker voor mensen met een visuele beperking.

De rol van witruimte in kleurgebruik op jouw website

Naast kleur is witruimte (de lege ruimte tussen elementen) een ander belangrijk aspect van webdesign. Witruimte kan de focus op kleuren versterken en de leesbaarheid en bruikbaarheid van de website verbeteren. Zeker als je grotere stukken tekst hebt (uiteraard wel kort genoeg om te voldoen aan de SEO eisen), is het belangrijk om voldoende witruimte tussen de regels te houden. En ook tussen de verschillende tekst- en beeldelementen moet voldoende witruimte zijn, zodat de website niet te druk voelt.

Hoe belangrijk is juist kleurgebruik voor mijn website?

Kleur is een krachtig hulpmiddel in webdesign. Het kan emoties oproepen, de merkidentiteit versterken en de gebruikerservaring verbeteren. Het is van cruciaal belang om de psychologie van kleur te begrijpen en deze kennis toe te passen bij het ontwerpen van uw website. Zorg ervoor dat het kleurgebruik consistent is met uw merk, toegankelijk is voor alle gebruikers, en responsief op verschillende apparaten. Het combineren van kleur met witruimte kan leiden tot een evenwichtig en aantrekkelijk ontwerp dat de aandacht trekt en gebruikers betrokken houdt.